Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2023.22-06
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / t. 22, 2023
Tandemowa edukacja językowa dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niemiecki i polski jako język obcy – założenia projektu

Autorzy: Dorota Orsson ORCID
Universitätsmedizin Greifswald
Słowa kluczowe: glottodydaktyka tandemowa transgraniczna edukacja międzykulturowa język polski jako obcy język niemiecki jako obcy nauczanie przedszkolne i wczesnoszkolne
Data publikacji całości:2023-12-31
Liczba stron:9 (69-77)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł prezentuje założenia projektu INT128: „Edukacja językowa dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niemiecki i Polski jako język obcy. / Frühkindliche Sprachvermittlung. Deutsch bzw. Polnisch als Fremdsprache”, realizowanego w Programie Współpracy Interreg VA Niemcy/Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska w obszarze celu „Europejska Współpraca Terytorialna” Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Głównym celem projektu jest stworzenie dodatkowych możliwości nauki języka oraz poznanie kultury kraju sąsiedniego, zgodnie z osią priorytetową programu Interreg VA: „Edukacja” oraz celem nadrzędnym: „Uczenie się przez całe życie”. Projekt ma również na celu pogłębienie współpracy pomiędzy wszystkimi partnerami projektu oraz instytucjami edukacyjnymi w Niemczech i w Polsce. Dla zwiększenia efektywności nauki języków obcych na poziomie regionalnym, wspólnie z nauczycielami reprezentującymi partnerów projektu, przygotowane zostały materiały do nauki języka polskiego i języka niemieckiego jako języków obcych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Aby poprawić współpracę i wyniki nauczania, sale w szkołach i przedszkolach zostały wyposażone w sprzęt multimedialny do nauczania języków obcych. W ramach projektu podejmowane są dodatkowe działania mające na celu uzupełnienie oferty spotkań transgranicznych i usunięcie bariery językowej. Projekt jest kontynuacją projektu INT-10-0043 „Polsko-Niemieckie Centrum Edukacji i Komunikacji Młodzieży w nadodrzańskich gminach Passow i Pinnow oraz gminach Chojna, Gryfino, Kołbaskowo, Stare Czarnowo i Wałcz” oraz projektów z Funduszu Małych Projektów.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Chomsky, Noam. Language and Mind. Third Edition. Cambridge University Press, 2006.
2.Orsson, Dorota. „Polsko-niemiecka transgraniczna komunikacja specjalistyczna w ratownictwie medycznym – założenia projektu”. Studia Językoznawcze. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny 20 (2021): 105–114.
3.Orsson, Dorota. „Modulare und praxisorientierte Kommunikations- und Sprachausbildung in der deutschpolnischen grenzüberschreitenden Notfallmedizin“. W: Renata Nadobnik, Vladislava Warditz, red. Sprachkontakt und interlinguale Kommunikation: Deutsch, Polnisch und andere Sprachen, Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2022.
4.Interreg VA, zatwierdzone projekty programu współpracy / Oś priorytetowa: 3 – Edukacja / Numer projektu: INT128. Dostęp 2.11.2022. https://interreg5a.info/de/umsetzung/programm/liste-der-bewilligten-projekte/details/1/25/fr%C3%BChkindliche-sprachvermittlung-deutsch-bzw-polnisch-alsfremdsprache.html?start=0.
5.Porozumienie o współpracy transgranicznej polskich i niemieckich miast i gmin w ramach Transgranicznego Planu Działania – Przyszłość Doliny Dolnej Odry. Dostęp 2.11.2022. https://www.transodraonline.net/pl/node/19478.