Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2023.55-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2023 (55)
System oświaty w Polsce wobec napływu dzieci-uchodźców wojennych z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku

Autorzy: Ewa Pogorzała ORCID
Akademia Zamojska
Słowa kluczowe: polityka oświatowa kształcenie uchodźców dzieci-uchodźcy wojenni z Ukrainy migracje bezpieczeństwo etniczno-kulturowe
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:9 (113-121)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Po 24 lutego 2022 roku nastąpił dynamiczny napływ dzieci z Ukrainy do Polski. Szacunkowe dane wskazywały na nawet 700 tys. dzieci (Straż Graniczna podawała, że do końca marca 2022 r. ogółem granicę przekroczyło 2,37 mln osób). Na około 500 tys. numerów zarejestrowanych już wówczas w systemie PESEL, niemal połowę (256 tys.) otrzymały osoby, które nie ukończyły 18 roku życia. Pod koniec marca do szkół zapisanych było 147 tys. dzieci, ale już wówczas, na skutek ustaleń z władzami ukraińskimi, uznano uczestnictwo w nauczaniu on-line organizowanym przez szkoły w Ukrainie, za równoznaczne z realizacją obowiązku szkolnego na terytorium Polski. Równolegle rozpoczęła się dyskusja nad modelem kształcenia dzieci z Ukrainy – pojawiały się różnorodne propozycje, od tworzenia osobnych szkół ukraińskich, organizowania tzw. oddziałów przygotowawczych lub modyfikacji ich formuły na tzw. klasy powitalne – tylko z intensywną nauką języka polskiego, po włączenie do regularnych klas, realizujących podstawę programową, ale ze wsparciem w postaci dodatkowych zajęć języka polskiego, zajęć wyrównawczych z przedmiotów nauczania czy zatrudniania tzw. asystentów międzykulturowych. Ze względu na subwencyjny system finasowania oświaty, także kwestie kosztów wprowadzania dodatkowych rozwiązań były podnoszone przez samorządy. W tekście dokonano analizy instytucjonalno-prawnej działań legislacyjnych i organiza- cyjnych centralnej administracji oświatowej i samorządowej, jak również identyfikacji głównych wyzwań w tym zakresie. Podstawę źródłową stanowiły akty prawne i dokumentacja władz publicznych, artykuły prasowe oraz materiały z prasy branżowej, związanej ze środowiskiem oświatowym i samorządowym, jak również z mediów społecznościowych. Zwrócono szczególną uwagę na deklaracje władz oświatowych w zakresie planowanych rozwiązań systemowych i działania legislacyjne oraz dyskurs dotyczący oceny wprowadzanych regulacji i stanu faktycznego, zbierający opinie środowisk oświatowych, jednostek samorządu terytorialnego czy też organizacji pozarządowych. W artykule przedstawiono stan prawny, bazując na danych dostępnych na koniec 2022 r. W głównej hipotezie przyjęto, że zasadniczy wysiłek organizacyjny i dydaktyczny podjęty został przez samorządy lokalne i społeczności szkolne, przy minimalnym udziale Ministerstwa Edukacji i Nauki, ograniczającym się do ogólnych deklaracji co do kierunków polityki państwa w tym zakresie i wprowadzania zmian prawnych, jednak nie zawsze korespondujących z postulatami samorządów i środowiska oświatowego.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.ACH (2022). Dyrektorka krakowskiej podstawówki do ministra Czarnka: „Stwórzmy sieć ukraińskich szkół na uchodźstwie!” Gazeta Wyborcza, 6 marca. Pobrane z: https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28189269,dyrektorka- -krakowskiej-podstawowki-do-ministra-czarnka-stworzmy.html (7.12.2022).
2.Biała księga (2022). Biała księga. Wyzwania systemowego wsparcia uchodźców na poziomie lokalnym i krajowym. Wrocław 8–9 maja 2022 r. Pobrane z: https://www.wroclaw.pl/beta2/files/dokumenty/129661/Okragly_stol_Bia- %C5%82a%20ksiega_www.pdf (7.12.2022).
3.Bugdalski, B. (2022). Edukacja dla uchodźców czeka na rozwiązania. Pobrane z: https://www.portalsamorzadowy.pl/ edukacja/edukacja-dla-uchodzcow-czeka-na-rozwiazania,354875.html (7.12.2022).
4.Bugdalski, B. (2022). Ukraińcy w polskim systemie edukacji. Przedstawiamy 8 kluczowych rekomendacji. Pobrane z: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/zbilansowana-dieta-w-szkole-ruszyl-program-junior-edu-zywieniejez, 424295.html (7.12.2022).
5.Bugdalski, B. (2022). Większość Ukraińców nie zapisała dzieci do polskich szkół. Uczy się tylko 40 proc. Pobrane z: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/wiekszosc-ukraincow-nie-zapisala-dzieci-do-polskich-szkol-uczysie- tylko-40-proc,424138.html (7.12.2022).
6.Bukowski, M., Duszczyk, M. (red.) (2022). Gościnna Polska 2022+. Jak mądrze wesprzeć Polskę i Polaków w pomocy osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie. Warszawa: WiseEuropa. Pobrano z: https://wise-europa.eu/wp- -content/uploads/2022/06/Raport-Goscinna-Polska-2022.pdf (7.12.2022). Chrostowska, P., Co w tym roku szkolnym zmieniło się w sytuacji uczniów uchodźczych i szkół? Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pobrane z https://ceo.org.pl/co-w-tym-roku-szkolnym-zmienilo-sie-w-sytuacji-uczniow-uchodzczychi- szkol (7.12.2022).
7.Di Maggio, A. i in. (2022). Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy. Fundacja Transatlantic Future Leaders Forum. Pobrane z: https://transatlanticforum.org/wp-content/uploads/2022/03/ TLFL-Raport-o-integracji-dzieci-z-Ukariny_web.pdf (7.12.2022).
8.European Commission/EACEA/Eurydice (2022). Supporting refugee learners from Ukraine in schools in Europe. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, July 2022. Pobrane z: https://ec.europa. eu/migrant-integration/system/files/2022-07/Supporting_refugee_learners_from_Ukraine_in_schools_ in_Europe.pdf (7.12.2022).
9.Lehmann, A. (2022). Prezydent Poznania szukał ukraińskich dzieci, których nie ma w szkołach. Część udało nam się znaleźć. Gazeta Wyborcza, 24 października. Pobrane z: https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,29054364,prezydent- poznania-szukal-ukrainskich-dzieci-ktorych-nie-ma.html?disableRedirects=true (7.12.2022).
10.Ministerstwo Edukacji i Nauki (2022). List Ministra Edukacji i Nauki w sprawie edukacji uczniów z Ukrainy. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/list-ministra-edukacji-i-nauki-w-sprawie-edukacji-uczniow-z-ukrainy (7.12.2022).
11.NIK (2020). Informacja o wynikach kontroli. Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Warszawa. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf (7.12.2022).
12.Narodowa Rada Rozwoju o edukacji dzieci i młodzieży z Ukrainy (2022). Pobrane z: https://www.prezydent.pl/kancelaria/ aktywnosc-doradcow/w-belwederze-dyskusja-na-temat-edukacji-dzieci-i-mlodziezy-z-ukrainy,57862 (7.12.2022).
13.PAP/rs (2022). Czarnek: Jesteśmy gotowi, by zapewnić edukację uchodźcom z Ukrainy. Pobrane z https://www.portalsamorzadowy. pl/edukacja/czarnek-jestesmy-gotowi-by-zapewnic-edukacje-uchodzcom-z-ukrainy,354771.html (7.12.2022).
14.PAP/AKC (2022). Będzie pomoc dla szkół w związku z ewentualnym napływem dzieci z Ukrainy. Pobrane z: https:// www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/bedzie-pomoc-dla-szkol-w-zwiazku-z-ewentualnym-naplywem-dzieciz- ukrainy,355100.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=portalsamorzadowy.pl (7.12.2022).
15.PAP/AKC (2022a). Edukację w szkołach i przedszkolach w Polsce zakończyło 182 tys. dzieci z Ukrainy. Pobrane z: https:// www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/edukacje-w-szkolach-i-przedszkolach-w-polsce-zakonczylo-182-tys-dzieciz- ukrainy,392898.html?utm_sou (7.12.2022). Pogorzała, E. (2011). Aspekty instytucjonalno-prawne edukacji dzieci imigrantów w polskim systemie oświaty. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań (s. 67–86). Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza.
16.Pogorzała, E. (2012). Migracje jako wyzwanie dla polityki oświatowej państwa polskiego. Aspekty politologiczno-prawne. W: P. Kaczmarczyk, M. Lesińska (red.), Krajobrazy migracyjne Polski (s. 237–261). Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego.
17.Pogorzała, E. (2016). Polski system oświaty wobec wyzwań migracyjnych. W: A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak (red.), Polityczne i społeczne aspekty wielokulturowości. Migracje i mniejszości (s. 165–174). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
18.Pogorzała, E. (2018). Polityka oświatowa państwa polskiego wobec uczniów i uczennic z doświadczeniem migracyjnym. W: P.E. Gębal (red.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glottodydaktyczne i pedagogiczne (s. 159–181). Kraków: Księgarnia Akademicka.
19.Pyżalski, J. i in. (2022). Razem w klasie. Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach. Potencjały i wyzwania w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście wojny w Ukrainie według nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Szkoła z Klasą. Pobrane z: https://www.szkolazklasa.org.pl/?smd_process_download= 1&download_id=11878 (7.12.2022).
20.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Dz.U. 2020 poz. 1283.
21.Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21.03.2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Dz.U. 2022 poz. 645.
22.Rzecznik Praw Obywatelskich (2022). Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka do Ministra Edukacji i Nauki Przemysław Czarnka z 2 sierpnia 2022 r. Pobrane z: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2022-08/ Do_MEiN_rekomendacje_edukacja_Ukraina_dzieci_2.08.2022.pdf (7.12.2022).
23.Serwis Samorządowy PAP (2022). Jaśkowiak: należy ustalić, czy dzieci z Ukrainy powinny podlegać obowiązkowi szkolnemu. Pobrane z https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/jaskowiak-nalezy-ustalic-czy-dzieci-z-ukrainypowinny- podlegac-obowiazkowi (7.12.2022).
24.Tędziagolska, M., Walczak, B., Żelazowska-Kosiorek, A. (2022). Szkoła zróżnicowana kulturowo. Wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy. Raport z badania jakościowego wykonanego na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pobrane z: https://ceo.org.pl/wp-content/ uploads/2022/09/CEO_Szkola-zroznicowana-kulturowo_raport_sierpien22.pdf (7.12.2022).
25.Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz ustawy – Prawo oświatowe. Pobrane z https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/Projekty/9-020-876-2022/$file/ 9-020-876-2022.pdf (7.12.2022).
26.Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Dz.U. 2022 poz. 1082.
27.Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Dz.U. 2022 poz. 583.
28.Wójcik, K. (2022). Dla uchodźców może zabraknąć nauczycieli. Pobrane z: https://www.rp.pl/nauczyciele/art35835681- -dla-uchodzcow-moze-zabraknac-nauczycieli (7.12.2022).
29.Zarządzenie nr 37 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2022 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską osób napływających z terytorium Ukrainy. M.P. 2022 poz. 268. Zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie powołania Rady do spraw edukacji uchodźców. Dz. Urz. Ministra Edukacji i Nauki 2022 poz. 24.
30.ZNP (2022) ZNP: Szkoły potrzebują pieniędzy i wsparcia ze strony MEiN, aby skutecznie pomagać dzieciom z Ukrainy. Pobrane z: https://glos.pl/znp-szkoly-potrzebuja-pieniedzy-i-wsparcia-ze-strony-mein-aby-skutecznie-pomagacdzieciom- z-ukrainy (7.12.2022).