Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2018.1-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2018
Mówione Magisterium Kościoła - kaznodziejstwo Papieża Franciszka

Autorzy: Rafał Kowalski
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe: papież Franciszek homilia kazanie przepowiadanie słowa Bożego psychologia komunikacji
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:18 (179-196)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Autor tekstu, analizując homilie papieża Franciszka, poszukuje odpowiedzi na pytanie, co sprawia, że są one tak chętnie przyjmowane przez wiernych i szeroko komentowane przez dziennikarzy, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że Ojciec Święty często dokonuje krytyki przejmowanego przez Europejczyków stylu życia. Bazą do poszukiwań jest antropologiczne spojrzenie na przepowiadanie słowa Bożego (zachowując w pamięci teologiczny aspekt tej rzeczywistości), a szczególnie tzw. kwadrat komunikacyjny Friedmana Schluza von Thuna. Na jego podstawie badane są poszczególne wypowiedzi biskupa Rzymu, a sekret skuteczności oddziaływań papieskich przemówień – zdaniem autora – leży w spójności tego, co Franciszek przekazuje, oraz sposobu, w jaki to czyni. Autor zwraca uwagę nie tylko na treść homilii i katechez, ale przede wszystkim na to, co papież w nich mówi o sobie samym, jak traktuje słuchacza oraz w jaki sposób wzywa go do konkretnych działań. Konkludując, stwierdza, że Franciszek nie wypomina wiernym, kim nie są, ale pomaga im zrozumieć, kim stali się dzięki łasce Boga i kim mogą się stawać, kiedy pozwolą Bogu działać w swoim życiu.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Albisu M.S., He Taught Me That Love Shows Itself More In Your Work Than In Your Words, „The Tablet” 23.03.2013, s. 13.
2.Ambrogetti F., Rubin S., Jezuita. Papież Franciszek. Wywiad rzeka z Jorge Bergoglio, Kraków 2013.
3.Aparecida. V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument Końcowy, Gubin 2014.
4.Bołoz W., Współczesne przepowiadanie moralne – potrzeba uzasadnienia i motywacji, „Homo Dei” 77 (2008), nr 1, s. 21–29.
5.Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
6.Broński W., Język kazań i zachowania niewerbalne kaznodziei w służbie nowej ewangelizacji, „Przegląd Homiletyczny” 9 (2005), s. 123–132.
7.Chaim W., Rozmowa w przekazie kaznodziejskim. Homilie i kazania dialogowane, w: Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, red. P. Urbański, Kraków 2003, s. 291–325.
8.Dyk S., Specyfika homilijnej parenezy, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 54 (2007), z. 6.
9.Gärtner Ch., Homiletik in divergierenden Richtlinien, „Theologie und Glaube” 95 (2005), s. 166–168.
10.Grzegorski Z., Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999.
11.Janiec Z., Komunikacyjny wymiar liturgii, Sandomierz 2006.
12.Klessmann M., Pastoralpsychologie. Ein Lehrbuch, Brühl 2004.
13.Kuc L., Krótki traktat o teologii komunikacji, Leszno 1997.
14.Kudasiewicz J., Biblijne rady i przestrogi dla proroków słowa Bożego, „Pastores” 1 (2005), s. 7–17.
15.Lewek A., Osobowe uwarunkowania komunikacji kaznodziejskiej, „Ateneum Kapłańskie” 445 (1983), t. 100, z. 3, s. 413–432.
16.Lowney C., Lider – papież Franciszek, Kraków 2014.
17.Matuszczyk B., Retoryka Kościoła dziś – „siedem grzechów głównych” współczesnego kaznodziejstwa, w: Skuteczność słowa w działaniach politycznych i społecznych. Materiały konferencyjne. Bydgoszcz, 3–5 kwietnia 1997 r., red. E. Laskowska, Bydgoszcz 1999, s. 124–133.
18.Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007.
19.Müller P., Predigt ist Zeugnis. Grundlegung der Homiletik, Freiburg–Basel–Wien 2007.
20.Muszyński H., Rozwój moralny, Warszawa 1983.
21.Oleszkowicz A., Keplinger A., Potoczne rozumienie przez młodzież licealną i akademicką wybranych pojęć związanych z etyką, „Psychologia Rozwojowa” 2 (2007), s. 51–60.
22.Pawlina K., Eucharystia w życiu młodzieży, „Collectana Theologica” 68 (1998), nr 3, s. 39–48.
23.Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka, Warszawa 1967.
24.Rydz E., Psychologiczne aspekty przepowiadania, w: Mowa żywa, red. J. Twardy, W. Broński, J. Nowak, Kielce 2005, s. 56–75.
25.Schulz von Thum F., Klarkommen mit sich selbst und anderen: Komunikation und soziale Kompetenz. Reden, Aufsätze, Dialoge, Hamburg 2007.
26.Schulz von Thun F., Miteiander redden 1. Störungen und Klärungen. Allgemeine Psychologie der Komunikation, Hamburg 2008.
27.Spadaro A., Mówione magisterium papieża Franciszka, w: Franciszek, Bóg szuka nas na marginesie. Słowa z Domu Świętej Marty, Kraków 2017
28.Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.
29.Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 1995.
30.Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1972.
31.Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
32.http://gosc.pl/doc/1911376.Papiez-do-ksiezy-pelny-tekst (dostęp: 30.05.2017).
33.http://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2017/may/documents/papa-francesco_20170527_consacrati-genova.html (dostęp: 28.05.2017).
34.http://www.rp.pl/Swiatowe-Dni-Mlodziezy/160739945-SDM-Przemowienie-papieza-Franciszka-podczas-wieczornego-czuwania-modlitewnego-w-Brzegach.html (dostęp: 30.05.2017).
35.https://gosc.pl/doc/1642706.Trwa-efekt-Bergoglio (dostęp: 2.12.2015).
36.https://w2.vatican.va/content/francesco/pl/audiences/2015/documents/papa-francesco_20150513_udienza-generale.html (dostęp: 30.05.2017).