Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2023.32-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 32
Liebe als Flucht: Metaphorische und allegorische Sinnschichten in Gertrud Leuteneggers Roman „Späte Gäste“ (2020)
(Miłość jako ucieczka: Metaforyczne i alegoryczne płaszczyzny znaczeniowe w powieści Gertrud Leutenegger „Späte Gäste”)

Autorzy: Daniel Annen
Kantonsschule Kollegium Schwyz
Słowa kluczowe: obraz dialektyczny fantasmagoria ucieczka miłość śmierć sen
Data publikacji całości:2023-11
Liczba stron:28 (41-68)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 149

Abstrakt

Opublikowana w 2020 roku powieść "Späte Gäste" [Późni goście] szwajcarskiej pisarki Gertrud Leutenegger (*1948) koncentruje się na stosunku między miłością i śmiercią. Pierwszoosobowa narratorka przyjeżdża do wioski w kantonie Ticino, gdzie mieszkał jej dawny ukochany i gdzie teraz w kaplicy złożono jego ciało. Chce go zobaczyć ostatni raz, jednak nie udaje się to jej – przynajmniej w znaczeniu fizycznym –, ponieważ kaplica jest zamknięta. W kontekście prezentowanej tu opowieści zaryglowane drzwi nabierają jednak znaczenia metaforycznego i metonimicznego, gdyż symbolizują barierę między narratorką i jej dawnym ukochanym – barierę przynoszącą ukojenie, ponieważ umożliwia ona także dystans duchowy i uczuciowy. Ten mentalno-emocjonalny dystans ujawnia się w powieści poprzez różne refleksje i obrazy pojawiające się przed oczami narratorki, a dotyczą one z jednej strony przeszłości, z drugiej jednak łączą się z teraźniejszością, a nawet otwierają się na przyszłość. W tym sensie można je określić za Walterem Benjaminem jako obrazy dialektyczne. Artykuł koncentruje się na owych dialektycznych obrazach, ukazując, jak pierwszoosobowa narratorka w obliczu śmierci stopniowo zyskuje poczucie wolności, a mianowicie uwalnia się od strachu przed śmiercią, a tym samym od fałszywych ‘pewników’ współczesnego świata.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bakhtine, Mikhaïl. La Poétique de Dostoïevski. Paris: Editions du Seuil, 1970.
2.Benjamin, Walter. Das Passagen-Werk. Gesammelte Schriften V.1, hrsg. v. Rolf Tiedemann. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1991.
3.Benjamin, Walter. „Goethes Wahlverwandtschaften“. In: Gesammelte Schriften I.1, hrsg. v. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, 123–201. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1991.
4.Benjamin, Walter. „Über den Begriff der Geschichte“. In: Walter Benjamin. Gesammelte Schriften I.2, hrsg. v. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, 691–704. Frankfurt a. M.: Suhrkamp Verlag, 1991.
5.Chevalier, Jean, Alain Gheerbrant. Dictionnaire des Symboles. O.O.: Robert Laffont, o.J.
6.Didi-Huberman, Georges. Was wir sehen blickt uns an. Zur Metapsychologie des Bildes. Aus dem Französischen von Markus Sedlaczek. München: Wilhelm Fink, 1999.
7.Gagnebin, Jeanne Marie. „Über den Begriff der Geschichte“. Übersetzt aus dem Französischen von Marion Schotsch. In: Benjamin-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, hrsg. v Burkhardt Lindner unt. Mitarbeit v. Thomas Küpper, Timo Skrandies, 284–300. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler, 2006.
8.Goeppert, Sebastian, Herma C. Goeppert. Sprache und Psychoanalyse. Reinbek bei Hamburg: Verlag für Sozialwissenschaften, 1973.
9.Hürlimann, Thomas. „Demokratie jenseits der Mehrzahl“. In: Thomas Hürlimann. Abendspaziergang mit dem Kater, 93–99. Frankfurt a. M.: S. Fischer 2020.
10.Henrich, Dieter. Furcht ist nicht in der Liebe. Philosophische Betrachtungen zu einem Satz des Evangelisten Johannes. Frankfurt a. M.: Vittorio Klostermann, 2022.
11.Hillach, Ansgar. „Dialektisches Bild“. In: Benjamins Begriffe, Bd. 1, hrsg. v. Michael Opitz, Erdmut Wizisla, 186–229. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2000.
12.Lejeune, Antoine, Michel Delage. La Mémoire sans souvenir. Paris: Odile Jacob, 2017.
13.Leutenegger, Gertrud. „Peregrina, Das andere Ich geschenkter Verse“. Neue Zürcher Zeitung, 4./5.09.2004: 67–68.
14.Leutenegger, Gertrud. Späte Gäste. Roman. Berlin: Suhrkamp, 2020.
15.Lindner, Burkhard: „Goethes Wahlverwandtschaften. Goethe im Gesamtwerk“. In: Benjamin-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, hrsg. v Burkhardt Lindner unt. Mitarbeit v. Thomas Küpper, Timo Skrandies, 472–493. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2006.
16.Matt, Peter von. Liebesverrat. Die Treulosen in der Literatur. München: Carl Hanser, 1989.
17.Metzger, Franziska. „Erinnerungsräume“. In: Ausdehnung der Zeit. Die Gestaltung von Erinnerungsräumen in Geschichte, Literatur und Kunst, hrsg. v. Franziska Metzger, Dimiter Daphinoff, 19–44. Köln: Böhlau Verlag, 2019.
18.Rahner, Hugo. Griechische Mythen in christlicher Deutung. Zürich: Rhein Verlag, 1957.
19.Ratzinger, Joseph. „Einführung in das Christentum. Bekenntnis – Taufe – Nachfolge“. In: Joseph Ratzinger. Gesammelte Schriften Bd. 4, hrsg. v. Gerhard Ludwig Müller. Freiburg im Breisgau: Verlag Herder, 2014.
20.Ricœur, Paul. La métaphore vive. Paris: Editions du Seuil, 1975.
21.Tiedemann, Rolf. Dialektik im Stillstand. Versuche zum Spätwerk Walter Benjamins. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1983.