Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2023 (46)
Interes prawny jednostki samorządu terytorialnego w perspektywie tzw. rozporządzenia terytorialnego Rady Ministrów

Autorzy: Joanna Bigos ORCID
Uniwersytet Wrocławski
Słowa kluczowe: interes prawny ustrojowy jednostka samorządu terytorialnego rozporządzenie „terytorialne” asymetria ochrona interesu prawnego
Liczba stron:16 (21-36)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 58

Abstrakt

Artykuł traktuje o interesie prawnym jednostki samorządu terytorialnego w perspektywie tzw. rozporządzenia terytorialnego. Zakresem podmiotowym rozważań objęto gminę, powiat i województwo samorządowe, co obligowało do poszukiwania źródeł tegoż interesu w ustrojowym prawie administracyjnym, a co za tym idzie – w normach ustrojowych z uwzględnieniem ich specyfiki zarówno konstrukcyjnej, jak i treściowej. Przyjęte założenie badawcze doprowadziło do wniosku, że jeśli jednostka samorządu terytorialnego jest konstrukcją/instytucją prawa ustrojowego, to co do zasady jej interes prawny powinien wykazywać się tożsamą kwalifikacją. Przedmiotem rozważań stała się natomiast szczególna pozycja narażonej na zmniejszenie substratu materialnego, a więc biernej, jednostki samorządu terytorialnego w kontekście tzw. rozporządzenia terytorialnego. Rozporządzenie to jest szczególnym aktem prawnym, wydawanym przez Radę Ministrów, którego treść dotyczy zmiany granic jednostki samorządu terytorialnego poprzez tworzenie, łączenie, dzielenie i znoszenie oraz ustalenie granic gmin i powiatów oraz zmienianie granic województw. Asymetria w pozycji jednostek samorządu terytorialnego, która uwidoczniła się w tym procesie, prowadzi do pewnej sprzeczności, która nie dotyczy tego, czy jednostka samorządu terytorialnego, której substrat materialny ulega uszczupleniu, ma interes prawny, ale tego, że mogą jej nie przysługiwać żadne środki służące ochronie przynależnego jej interesu prawnego. W artykule zastosowano, zgodnie z tezą P. Wszołka, że „jedynie wykorzystanie wielu dopełniających się wzajemnie metod gwarantuje pełne osiągnięcie celów badawczych”, różne metody badawcze właściwe prawu administracyjnemu. W najszerszym zakresie wykorzystano metodę analityczno-dogmatyczną. Materiałem źródłowym były akty prawne, komentarze do ustaw, literatura oraz orzecznictwo sądowe.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowo administracyjne, Wrocław 2015.
2.Bielecki L., Ruczkowski P. (red.), Ustrojowe prawo administracyjne, Warszawa 2011.
3.Bigo T., Związki publicznoprawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1928.
4.Dolnicki B., Indywidualny akt normatywny, „Przegląd Prawa Publicznego” 2017, nr 6.
5.Dr K. Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa, Ekspertyza prawna w przedmiocie założeń nowelizacji przepisów ustawy o samorządzie gminnym dotyczących przeprowadzania zmian granic gmin, www.zgwrp.pl/attachments/article/1584/2019_11_04__3Konferencja%20Toru%C5%84_%20za%C5%82%20ekspertyza%20prawna%20-%20zmiana%20granic%20gmin.pdf.
6.Fundowicz S., Decentralizacja administracji publicznej w Polsce, Lublin 2005.
7.Izdebski H., Zmiany w zasadniczym podziale terytorialnym państwa. Wybrane aspekty prawne, „Samorząd Terytorialny” 2016, nr 7–8.
8.Jagoda J., Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2011.
9.Lisowski P., Jednostki podziału terytorialnego w regulacjach ustawy o samorządzie powiatowym, w: J. Korczak (red.), Samorząd terytorialny III Rzeczypospolitej Polskiej. Materiały z konferencji z okazji 15-lecia samorządu terytorialnego w III Rzeczypospolitej Polskiej – Wrocław, 7–8 marca 2005 r., Wrocław 2005.
10.Lisowski P., Samorząd terytorialny a jednostka samorządu terytorialnego – rozważania semantyczne, w: J. Supernat (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego, Wrocław 2009.
11.Lisowski P., Ustrojowe qui pro quo – perspektywa podmiotowości w administracji samorządowej, w: M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Podmiotowość samorządu terytorialnego – ustrojowe pytania i dylematy, Warszawa 2020.
12.Mączyński M., Zmiana granic pomiędzy gminami: ocena rządowej polityki zmian w podziale terytorialnym pozostaje poza granicami oceny dokonywanej przez Trybunał Konstytucyjny, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2020, nr 1 (45).
13.Niewiadomski Z., Teoretyczne podstawy samorządu, w tym samorządu terytorialnego, w: I. Lipowicz (red.), System prawa samorządu terytorialnego. Podstawowe pojęcia i podstawy prawne funkcjonowania, t. I, Warszawa 2022.
14.Niżnik-Dobosz I., Wprowadzenie, w: P. Chmielnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2022.
15.Płażek S., Art. 24, w: P. Chmielnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2022.
16.Szewczyk M., Szewczyk E., Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014.
17.Tuleja P., Samorząd terytorialny jako sprawujący władzę publiczną, w: M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego, Warszawa 2020.
18.Wróbel A., Konstytucyjne podstawy samorządu terytorialnego – istota samorządu terytorialnego, zasady i pojęcia podstawowe, w: I. Lipowicz, System prawa samorządu terytorialnego.
19.Podstawowe pojęcia i podstawy prawne funkcjonowania, t. I, Warszawa 2022.
20.Wszołek P., O metodach badawczych stosowanych w nauce prawa administracyjnego dla poznawania prawa jako wypowiedzi normatywnej, „Przegląd Prawa Publicznego” 2011, nr 7–8.