Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.41-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2022 (41)
Stopień realizacji zasady odpowiedniego vacatio legis w polskiej praktyce parlamentarnej w latach 2011–2021- wybrane problemy

Autorzy: Małgorzata Stefaniuk ORCID
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: vacatio legis praktyka parlamentarna wejście w życie interes państwa doraźne cele polityczne
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:21 (101-121)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 61

Abstrakt

Celem opracowania była ocena stopnia realizacji zasady odpowiedniego vacatio legis w polskiej praktyce parlamentarnej w latach 2011–2021. Podjęty temat jest bardzo istotny i stale aktualny, zwłaszcza z punktu widzenia podstawowych funkcji, jakie powinna pełnić instytucja prawna vacatio legis. Powyższe nabiera szczególnego znaczenia w przypadku ustaw, które w sposób odmienny od dotychczasowych uregulowań kształtują sytuację prawną wielu podmiotów oraz w świetle twierdzenia o wadze zasady odpowiedniego vacatio legis dla praw człowieka. Realizacja celu opracowania wymagała analizy stanu prawnego odnoszącego się do możliwych do zastosowania opcji wejścia ustawy w życie, a tym samym jej vacatio legis, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, stanowisk doktryny, a także treści przepisów o wejściu w życie zamieszczanych w ustawach uchwalonych w VII i VIII kadencji Sejmu RP oraz kilkunastu miesiącach kadencji IX. Przenalizowano również sam przebieg procesu legislacyjnego, w tym wystąpienia sejmowe oraz debaty w komisjach sejmowych w zakresie niezbędnym dla ilustracji przedstawianych twierdzeń. Zebrane dane statystyczne pozwoliły na wskazanie najczęściej stosowanych opcji wejścia ustaw w życie, a tym samym na ustalenie okresów ich vacatio legis. Powyższe dostarczyło materiału do wyciągnięcia wniosku, że stopień realizacji zasady odpowiedniego vacatio legis w polskiej praktyce parlamentarnej na przestrzeni analizowanego okresu trudno uznać za wystarczający, nie tylko wówczas, kiedy ma miejsce całkowita rezygnacja z okresu dostosowawczego czy wejście w życie następuje z dniem następującym po dniu ogłoszenia, lecz także wtedy, gdy pozostawia się adresatom prawa nieco więcej czasu (nawet ponad minimalny okres 14 dni). Choć można zauważyć pewne pozytywne oznaki dostrzegania potrzeby racjonalnego tworzenia prawa, to nie są one na tyle silne, aby przeważać nad słabymi punktami procedury parlamentarnej sprawiającymi, że stopień realizacji zasady odpowiedniego vacatio legis nie jest optymalny. Należą do nich: niedostateczne przekonujące, z reguły zbyt ogólnikowe uzasadnienia proponowanych terminów wejścia w życie w projektach ustaw; niewystarczający stopień wsłuchiwania się w opinie innych podmiotów mających szerszą wiedzę na temat potrzebnego okresu do wejścia ustaw w życie; zbyt optymistyczne przyjmowanie terminów wejścia ustaw w życie z datą kalendarzową, których zbyt późne ogłoszenie powoduje skrócenie zakładanego okresu vacatio legis, a nawet retroakcję; nadużywanie możliwości dokonywania zmian w przepisach ustawy w trakcie trwania okresu dostosowawczego oraz wykorzystywanie terminów vacatio legis do realizacji doraźnych celów politycznych. Coraz słabsza jest też wrażliwość na potrzebę wypełniania podstawowych funkcji vacatio legis, do których należy zapoznanie się z nowym prawem oraz umożliwienie dostosowania się do nowych regulacji prawnych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Czerniak A., Ustawa o rajach podatkowych, czyli jak nie tworzyć prawa, www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1595037,1,ustawa-o-rajach-podatkowych-czyli-jak-nietworzyc-prawa.read.
2.Drobnik J.B., Zasada odpowiedniego vacatio legis jako forma ochrony praw i wolności konstytucyjnych w kontekście restrykcji covidowych, „Pro Fide Rege et Lege” 2021, nr 85.
3.Garlicki L., Materialna interpretacja klauzuli demokratycznego państwa prawnegow orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, w: J. Kowalski (red.), Państwo prawa. Demokratyczne państwo prawne. Antologia, Warszawa 2008.
4.Kasprzyk A., Instytucja vacatio legis – pojęcie i znaczenie dla polskiego prawodawstwa, w: A. Dębiński i in. (red.), Abiit, non obiit. Księga poświęcona pamięci Księdza Profesora Antoniego Kościa SVD, Lublin 2013.
5.Kasprzyk A., Vacatio Legis Institution – Sense and Meaning, „Teka Komisji Prawniczej – OL PAN” 2016.
6.Lipowicz I., Uwagi o polskim systemie stanowienia prawa, „Państwo i Prawo” 2012, z. 7.
7.Morawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Toruń 2003.
8.Oniszczuk J., Prawo do dobrej demokracji i zasada zaufania jednostki do państwa, w: E. Gdulewicz, H. Zięba-Załucka (red.), Dziesięć lat Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Rzeszów 2007.
9.Stefaniuk M.E., Zasada odpowiedniego vacatio legis jako element zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, „Studia Iuridica Lublinensia” 2016, vol. XXV, nr 1.
10.Stefaniuk M.E., Zasada odpowiedniego vacatio legis w praktyce parlamentarnej Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej VII i VIII kadencji, Lublin 2020.
11.Stefaniuk M.E., „Ważny interes (publiczny, społeczny, państwa)”, jako warunek odstępstwa od zasady zachowania odpowiedniej vacatio legis, w: M. Aleksandrowicz,
12.A. Jamróz, L. Jamróz (red.), Demokratyczne państwo prawa, Białystok 2014.
13.Witkowski Z., Wprowadzenie do dyskusji, w: K. Bramowski i in. (red.) Zielona Księga – System stanowienia prawa w Polsce, Warszawa 2013, www.inpris.pl/fileadmin/user_upload/documents/Biblioteka_PL/system_stanowienia_prawa_zielonaksiega.pdf.
14.Wronkowska S., O stanowieniu i ogłaszaniu prawa oraz o kulturze prawnej, „Państwo i Prawo” 2007, nr 7.
15.Wronkowska S., Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, „Przegląd Sejmowy” 2001, nr 5.
16.Zalasiński T., Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008.