Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.41-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2022 (41)
Kilka słów o pozytywizacji części ogólnej prawa administracyjnego jako próby rozstrzygnięcia problemów poznania prawa według Franciszka Longchampsa

Autorzy: Maciej Mączyński ORCID
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: prawo administracyjne pozytywizacja wartości uniwersalne część ogólna
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:13 (61-73)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 76

Abstrakt

Niniejszy artykuł porusza problem poznania prawa administracyjnego w świetle rozważań Franciszka Lonchampsa. Ten teoretyk prawa administracyjnego porzucił pozytywistyczne postrzeganie prawa odseparowanego od wartości i moralności, uznając jednocześnie, że wartości stanowiły aksjomat prawa obok sfery rzeczywistej oraz sfery pomyślanej. Potwierdzeniem zasadności poglądów F. Longchampsa były twierdzenia H. Harta, który zakładał konieczność oddziaływania moralności w sferze struktury normatywnej prawa. Myśl F. Longchampsa można odnieść do problematyki pozytywizacji części ogólnej prawa administracyjnego jako aktu normatywnego obejmującego zagadnienia wspólne dla prawa ustrojowego, materialnego oraz procesowego. Uznając, że część ogólna prawa administracyjnego stanowiła „półcień znaczeniowy” w myśl hartowskiej koncepcji otwartej tekstowości, a więc „twarde jądro” – niezmienioną część, której kształt jest niezależny od zmian legislacyjnych, szczególnie w zakresie prawa materialnego, należało rozważyć, czy propozycja sformułowania ustawy dotycząca części ogólnej prawa administracyjnego stanowi próbę poznania prawa. Celem artykułu opartego na teoretycznych i filozoficznych założeniach wyznaczających tożsamość prawa administracyjnego była próba odpowiedzi na pytanie, czy postrzeganie prawa jako sfery pomyślanej i rzeczywistej wzbogaconej o wartości uniwersalne pozwala na sformułowanie przepisów będących zagadnieniami wspólnymi dla administracyjnego prawa ustrojowego, materialnego i procesowego. Pomimo ograniczeń wynikających z ram artykułu wyeksponowano możliwość sformułowania przepisów ogólnych prawa administracyjnego popartych wartościami, z których jednymi z najważniejszych są dobro wspólne i służebna rola administracji publicznej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Austin J., The Providence of Jurisprudence Determined, London 1954.
2.Dworkin R., Biorąc prawa poważnie, tłum. T. Kowalski, J. Woleński, Warszawa 1998.
3.Duniewska Z., Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego, w: M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013.
4.Hart H., Pojęcie prawa, tłum. J. Woleński, Warszawa 1998.
5.Kelsen H., Czysta teoria prawa, Warszawa 2014.
6.Kijowski D., Przepisy ogólne prawa administracyjnego – trzecie podejście, Biuletyn RPO – Materiały, nr 60, Warszawa 2008.
7.von Kirchmann J.H., Die Werthlosigjeit der Jurisprudenz als Wissenschaft, Berlin 1938.
8.Lang J., Pojęcie prawa administracyjnego, w: M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2017.
9.Leszczyński J., Pozytywizacja prawa w dyskursie dogmatycznym, Kraków 2010.
10.Longchamps F., Z problemów poznania prawa, „Prace Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego”, seria A, 1968, nr 129.
11.Morawski L., Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Warszawa 2005.
12.Piechowiak M., Dobro wspólne jako fundament polskiego porządku konstytucyjnego, Warszawa 2012.
13.Piechowiak M., Prawne a pozaprawne pojęcia dobra wspólnego, w: W. Arndt, F. Longchamps de Bérier, K. Szczucki (red.), Dobro wspólne. Teoria i praktyka, Warszawa 2010.
14.Schmidt-Assman E., w: A. Wasilewski (red.), Grundfragen des Verwaltungsrechts und der Privatisierung, München 1994.
15.Szczygłowska E., Sukcesja uprawnień i obowiązków administracyjnych, Warszawa 2009.
16.Święcki J., Przepisy ogólne prawa administracyjnego jako problem, w: J. Boć, A. Chajbowicz (red.), Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, Wrocław 2009.
17.Wasilewski A., Kodyfikacja prawa administracyjnego. Idea i rzeczywistość, Warszawa 1988.
18.Wróblewski J., Postawa filozoficzna i afilozoficzna we współczesnej teorii prawa, „Studia Prawnicze” 1966, nr 13.
19.Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 2014.
20.Ziembiński Z., Metodologiczne podstawy prawoznawstwa, Warszawa 1974.
21.Zimmermann J., Aksjomaty prawa administracyjnego, Warszawa 2013.
22.Zimmermann J., Przepisy ogólne prawa administracyjnego i definiowanie pojęć, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2009, nr 2.
23.Zirk-Sadowski M., Wprowadzenie do filozofii prawa, Warszawa 2011.