Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.42-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2023 (42)
Prawnoautorska klasyfikacja remiksu

Autorzy: Aleksandra Górska-Jankowska ORCID
Uniwersytet Gdański
Słowa kluczowe: prawo prawo autorskie remiks
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:19 (25-43)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 123

Abstrakt

Upowszechnienie się Internetu na masową skalę doprowadziło do zmiany w sposobie uczestnictwa w kulturze: internauci (w szczególności ludzie młodzi) są obecnie nie tylko konsumentami kultury, lecz także jej aktywnymi twórcami. Twórczość ta przejawia się w podejmowaniu różnorodnych aktywności w Internecie, takich jak produkowanie remiksów, pisanie fanfików, tworzenie memów, blogowanie czy nagrywanie podcastów. Zjawisko to określane jest w literaturze jako „kultura partycypacji” ze względu na jego powszechność i globalny charakter. W artykule poruszono problematykę remiksu na tle polskiej ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1062 ze zm.). Celem artykułu jest analiza przepisów, które mogą mieć zastosowanie do twórczości remiksowej, oraz wskazanie trudności związanych z zaklasyfikowaniem remiksów do odpowiednich kategorii funkcjonujących na gruncie prawa autorskiego (utwór inspirowany, utwór zależny, utwór z cytatem, parodia), a także próba dokonania takiej klasyfikacji. Cel ten jest istotny, wpływa bowiem bezpośrednio na prawa twórcy utworu pierwotnego oraz potencjalne obowiązki twórcy remiksu.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Baranowski M., Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia, „Zarządzanie w Kulturze” 2019, t. 20, nr 1.
2.Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Warszawa 2016.
3.Fink R., The Story of ORCH5, or, the Classical Ghost in the Hip-Hop Machine, „Popular Music” 2005, nr 3 (24), www.jstor.org/stable/3877522.
4.Gawlas K., Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (red.), Remiks: teorie i praktyki, Kraków 2011.
5.Ghazal N., Prawo do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 2017.
6.Giesen B., Wojnicka E., Autorskie prawa osobiste, w: J. Barta (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2017.
7.Golat R., Komentarz do Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa–Jakatorów 2002.
8.Jenkins H. i in., Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, Cambridge 2006.
9.Juściński P., Cyfrowy sampling utworów muzycznych w świetle prawa autorskiego i praw pokrewnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2019, nr 1.
10.Laskowska E., Marcinkowska J., Preussner-Zamorska J., w: J. Barta (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017.
11.Łada P., Sztuka a prawo autorskie, Warszawa 2014.
12.Machała W., Sampling, „Monitor Prawniczy” 1999, nr 10.
13.Małek L., Cytat w świetle prawa autorskiego, Warszawa, 2011.
14.Mania G., Muzyka w prawie autorskim, Kraków 2020.
15.Markiewicz R., Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa 2018.
16.Markiewicz R., Remiks a prawo autorskie, w: J.W. Adamowski i in. (red.), Miedzy Klio a Themis, Warszawa–Poznań 2016.
17.Maryl M., Teksty – kultury – uczestnictwa, w: A. Dąbrówka i in. (red.), Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa 2016.
18.Michalak A. i in. (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2019.
19.Michalak A., Dozwolony użytek utworu audiowizualnego w reklamie, „Monitor Prawniczy” 2003, nr 2.
20.Nacher A., Remiks i mashup – o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor, „Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1 (9).
21.Niewęgłowski A. (red.), Prawo autorskie. Komentarz, Warszawa 2021.
22.Pacek G., Dozwolony użytek chronionych utworów, w: A. Michalak (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2019.
23.Pacek G., Wykorzystywanie przez prasę utworów chronionych prawem autorskim – wyjątki, wyłączenia i ograniczenia, Warszawa 2015.
24.Piesiewicz P.F., Utwór muzyczny i jego twórca, Warszawa 2009.
25.Sajewska D., Plata T. (red.), Re//mix: performans i dokumentacja, Warszawa 2014.
26.Sewerynik A., Utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego, Warszawa 2020.
27.Sieńczyło-Chlabicz J. (red.), Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, Warszawa 2021.
28.Szyjewska-Bagińska J., w: E. Ferenc-Szydełko (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, wyd. 4, Warszawa 2021.
29.Ślęzak P., Dozwolony użytek chronionych utworów, w: P. Ślęzak i in. (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2017.
30.Wójtowicz E., Twórca jako postproducent – między postmedialnym remiksem a reprogramowaniem kultury, w: M. Gulik i in. (red.), Remiks: teorie i praktyki, Kraków 2011.