Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2023.32-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 32
„Aber was ist als Ganzes überhaupt darstellbar?“ Zum literarischen Schaffen von Erica Pedretti (1930–2022)
(„Ale co da się w ogóle przedstawić jako całość?” O twórczości literackiej Eryki Pedretti (1930–2022))

Autorzy: Daniel Rothenbühler
Hochschule der Künste Bern
Słowa kluczowe: Morawy Szwajcaria migracja sztuki plastyczne „dziesięciolecie kobiet” pisarstwo eksperymentalne słuchowisko „nadpisywanie”
Data publikacji całości:2023-11
Liczba stron:20 (5-24)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 128

Abstrakt

Erica Pedretti, która zmarła 14 lipca 2022 roku w wieku 92 lat, pozostawiła po sobie obszerną i znaczącą spuściznę literacką. W ciągu czterdziestu lat swej twórczości opublikowała w latach 1970–2010 czternaście utworów prozatorskich, napisała siedem słuchowisk i siedem esejów i wykreowała także trzy ‘teksty obrazowe’. Po uzyskaniu wykształcenia w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Zurychu przez całe życie tworzyła różnorodne obiekty artystyczne, a w latach 1960tych zajęła się pisarstwem, gdyż tylko o tym pisząc, mogła uporać się z utratą ojczyzny w czeskich Morawach. To doświadczenie ukształtowało wszystkie jej teksty, chociaż przepracowywanie swych bolesnych wspomnień starała się ukrywać we wciąż zmieniających się, innowacyjnych formach literackich. Artykuł prezentuje przegląd jej literackiej twórczości od debiutanckiego utworu Harmloses, bitte (1970) aż do ostatniego fremd genug (2010) i ukazuje równocześnie, że pod wieloma względami była prekursorką: w niekonwencjonalnych formach literackich przełamała milczenie o cierpieniu ludności niemieckojęzycznej w historii Czechosłowacji, w istotny sposób przyczyniła się do ożywienia kobiecego pisarstwa eksperymentalnego w literaturze niemieckojęzycznej, stając się równocześnie pionierką tzw. „dziesięciolecia kobiet” w niemieckojęzycznej literaturze szwajcarskiej, a w latach 1970–1976 pionierką tzw. „nowego słuchowiska” w krajach niemieckiego obszaru językowego. Dzięki już bardzo wczesnemu podkreślaniu swej wielonarodowej tożsamości jako migrantka przyczyniła się wreszcie także do powstania nowego nurtu literackiego, który w latach 1990tych został zaaprobowany przez literaturoznawstwo pod mianem literatury migracyjnej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bigler, Regula. Aufgezeichnete Erinnerungen. Schriftinszenierungen im Spätwerk Erica Pedrettis. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2020.
2.Haupt, Sabine. „‚Plurale Identität‘. Erica Pedretti im Kontext der (sogenannten) ‚Schweizer Literatur‘“. In: Die Erinnerungstexte der Autorin Erica Pedretti, hrsg. v. Meike Penkwitt, 143–158. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012.
3.Kamm, Martina, Bettina Spoerri, Daniel Rothenbühler, Gianni D’Amato. Diskurse in die Weite. Kosmopolitische Räume in den Literaturen der Schweiz. Zürich: Seismo, 2010.
4.Kondrič Horvat, Vesna. „Schreiben – Ort der Sicherung in einer von Fragen und Zweifeln durchdrungenen Zeit. Zu Erica Pedretti. In: Die Schweiz ist nicht die Schweiz. Studien zur kulturellen Identität einer Nation, hrsg.v. Marek Hałub, Dariusz Komorowski, Ulrich Stadler, 125–137. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004.
5.Kondrič Horvat, Vesna. „Der ,dritte Raum‘ in Erica Pedrettis Roman ‚Engste Heimat‘“. In: Primerjalna književnost 30 (2007) 2: 37–51.
6.Kondrič Horvat, Vesna. Nur das Unausgesprochene bleibt genau das, was es mir bedeutet. Studien zu Erica Pedrettis Prosa. Berlin: Weidler, 2020.
7.Matt, Beatrice von. „Der Aufbruch der Frauen (1970–2000)“. In: Schweizer Literaturgeschichte, hrsg. v. Peter Rusterholz, Andreas Solbach, 400–434. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2007.
8.Pedretti, Erica. Engste Heimat. Roman. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1995.
9.Pedretti, Erica. fremd genug. Berlin: Insel Verlag, 2010.
10.Pedretti, Erica. Harmloses, bitte [1970]. Frankfurt a. M.: Suhrkamp Taschenbuch, 1979.
11.Pedretti, Erica. Heiliger Sebastian. Roman. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1973.
12.Pedretti, Erica. Heute. Ein Tagebuch. Frankfurt a. M.: Suhrkamp Taschenbuch, 2001.
13.Pedretti, Erica. Kuckuckskind oder Was ich ihr unbedingt noch sagen wollte. Roman. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1998.
14.Pedretti, Erica. „Schauen / Schreiben. Wie kommt das Bild zur Sprache / Wie wird Sprache bildhaft?“ [1996]. In: Die Erinnerungstexte der Autorin Erica Pedretti, hrsg. v. Meike Penkwitt, 279–287. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012.
15.Pedretti, Erica. Sonnenaufgänge, Sonnenuntergänge. Erzählungen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1984.
16.Pedretti, Erica. Valerie oder Das unerzogene Auge. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1986.
17.Pedretti, Erica. Veränderung oder Die Zertrümmerung von dem Kind Karl und anderen Personen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1977.
18.Penkwitt, Meike (Hg.). Die Erinnerungstexte der Autorin Erica Pedretti. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012.
19.Penkwitt, Meike. Erica Pedretti. Kontrapunktik, Räumlichkeit und Materialität der Sprache als Prinzipien der Textorganisation. Würzburg: Könighausen & Neumann, 2013.
20.Sandnes, Guro. „Schreiben zwischen zwei Welten. Zu Erica Pedrettis Harmloses, bitte & Engste Heimat“. Masterarbeit an der Universität Bergen, Institut für Fremdsprachen, 2009. Zugriff 28.04.2023. https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/1956/4999/57679451.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
21.Šebestová, Irena. Die Fremde in der Fremde. Zur künstlerischen Identität im Schaffen von Erica Pedretti. Frankfurt a. M. u.a.: Peter Lang, 2008.
22.Weber, Paul. Das Deutschschweizer Hörspiel 1925–1990. Zugriff 28.04.2023. https://www.hoerspiel-ch.lima-city.de/index.htm.
23.Weidermann, Volker. Max Frisch. Sein Leben, seine Bücher. Köln: Kiepenheuer & Witsch, 2010.
24.Würffel, Bodo. Das deutsche Hörspiel. Stuttgart: Metzler, 1978.