Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2023.32-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 32
Die imaginierten Abenteuer eines Mönchs. E.T.A. Hoffmanns "Die Elixiere des Teufels" als Ausdruck romantischer Unsicherheit
(Wyimaginowane przygody pewnego mnicha. "Die Elixiere des Teufels" E.T.A. Hoffmanna jako wyraz romantycznej niepewności)

Autorzy: Magda Jaglewicz ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Literaturoznawstwa
Słowa kluczowe: romantyzm szaleństwo ironia romantyczna E.T.A. Hoffmann
Data publikacji całości:2023-11
Liczba stron:16 (25-40)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 223

Abstrakt

W ramach artykułu analizowany jest motyw szaleństwa w powieści "Die Elixiere des Teufels" E.T.A. Hoffmanna. Literaturoznawstwo jest zgodne co do tego, że postać głównego bohatera unaocznia problem rozdwojenia własnego ja, idącego za tym szaleństwa, a także niemożności decydowania o sobie samym. Mimo wielu wskazówek zawartych w powieści przeoczony został jednak przez badaczy fakt, że przygody mnicha Medarda mają niewiele wspólnego z fikcyjną rzeczywistością. Ma to, jak pokazuje artykuł, szczególny związek z tym, że protagonista nigdy nie opuścił swojej klasztornej celi. Modyfikując motyw szalonego mnicha według zasad ironii romantycznej, Hoffmann wyraża z jednej strony swoje własne obawy, a z drugiej polemizuje z oświeceniowym i klasycystycznym przekonaniem, że człowiek może stać się spójnym oraz autonomicznym podmiotem.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bar, Gerald. Das Motiv des Doppelgängers als Spaltungsphantasie in der Literatur und im deutschen Stummfilm. Amsterdam, New York: Rodopi, 2005.
2.Beutin, Wolfgang, Matthias Beilein, Klaus Ehlert, Wolfgang Emmerich, Christine Kanz, Bernd Lutz, Volker Meid, Michael Opitz, Carola Opitz-Wiemers, Ralf Schnell, Peter Stein, Inge Stephan. Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart, Weimar: Metzler, 2013.
3.Bölts, Stephanie. Krankheiten und Textgattungen. Gattungsspezifisches Wissen in Literatur und Medizin um 1800. Berlin, Boston: De Gruyter, 2016.
4.Dumont, Altrud. „Die Einflüsse von Identitätsphilosophie und Erfahrungsseelenkunde auf E.T.A. Hoffmanns ‚Elixiere des Teufels‘“. Zeitschrift für Germanistik 1 (1991): 37–48.
5.Dylewska, Agnieszka. „Phänomene der Spaltung und Duplizierung in Hoffmanns Werk als Figurationen der Begrenzung, Grenzerfahrung und Grenzüberschreitung“. Kwartalnik Neofilologiczny 4 (2014): 647–662.
6.Forderer, Christof. Ich-Eklipsen. Doppelgänger in der Literatur seit 1800. Stuttgart, Weimar: Metzler, 1999.
7.Grages, Birte. Die Maske des Mönchs. Konfigurationen des Theatralen und Religiösen in E.T.A. Hoffmanns „Elixieren des Teufels“. Wien, Zürich: LIT, 2017.
8.Hoffmann, E.T.A. Die Elixiere des Teufels. Nachgelassene Papiere des Bruders Medardus eines Kapuziners. Herausgegeben von dem Verfasser der Fantasiestücke in Callots Manier. Mit einem Nachwort von Gerhard Hay. München: DTV, 1997.
9.Kaiser, Gerhard R. E.T.A. Hoffmann. Stuttgart: Metzler, 1988.
10.Kaminski, Nicola. Kreuz-Gänge. Romanexperimente der deutschen Romantik. Paderborn, München, Wien, Zürich: Schöningh, 2001.
11.Karakassi, Katerina, „Die entsetzlichen Bildnisse. Anmerkungen zu E.T.A. Hoffmanns ‚Die Elixiere des Teufels‘“. In: Kulturbau. Aufräumen, Ausräumen, Einräumen, hrsg. v. Peter Hanenberg, Isabel Capeloa Gil, Filomena Viana Guarda, Fernando Clara, 275–286. Frankfurt a. M.: Lang, 2010.
12.Kowalczykowa, Alina. Romantyczni szaleńcy. Warszawa: PWN, 1977.
13.Kremer, Detlef, Andreas B. Kilcher. Romantik. Lehrbuch Germanistik. Stuttgart: Metzler, 2015.
14.Kremer, Detlef. E.T.A. Hoffmann. Leben – Werk – Wirkung. Berlin: De Gruyter, 2010.
15.Momberger, Manfred. Sonne und Punsch. Die Dissemination des romantischen Kunstbegriffs bei E.T.A. Hoffmann. München: Wilhelm Fink, 1986.
16.Nehring, Wolfgang. „Gothic Novel und Schauerroman. Tradition und Innovation in Hoffmanns ‚Die Elixiere des Teufels‘“. E.T.A. Hoffmann-Jahrbuch 1 (1993): 36–47.
17.Nehring, Wolfgang. Spätromantiker. Eichendorff und E.T.A. Hoffmann. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1997.
18.Nigg, Walter. Große Heilige. Zürich: Artemis, 1966.
19.Paksy, Tünde. „Verkettungen und Verzweigungen. Über das Doppelgängermotiv in E.T.A. Hoffmanns Roman ‚Die Elixiere des Teufels‘“. Germanistische Studien 10 (2016): 45–53.
20.Safranski, Rüdiger. E.T.A. Hoffmann. Das Leben eines skeptischen Phantasten. München, Wien: Hanser, 1984.
21.Steinwachs, Cornelia. „Die Liebeskonzeption in E.T.A. Hoffmanns ‚Die Elixiere des Teufels‘“. E.T.A. Hoffmann-Jahrbuch 8 (2000): 37–55.