Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.39-15
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (39) 2017
STAN TECHNICZNY ŚRODKA TRANSPORTOWEGO JAKO PRZYCZYNA SZKODY TRANSPORTOWEJ
(TECHNICAL CONDITION OF MEANS OF TRANSPORT AS THE CAUSE OF TRANSPORT DAMAGE)

Authors: Dorota Ambrożuk,
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński

Krzysztof Wesołowski
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: contract of carriage carrier liability technical condition of vehicles
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (161-172)
Klasyfikacja JEL: K12 K22
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The authors present the issue of the carrier’s possibility to release himself from the liability for the damage caused by the defect or failure of the means of transport. The analysis of the international and domestic provisions leads to a conclusion that the technical condition of the vehicle, as an independent cause of the damage, is covered by the carrier’s liability in all of the analysed legal acts. The carrier is not allowed to invoke this circumstance, even if it was caused by a third party who is not engaged in the execution of the contract. However, one exception may be found in CMR Convention, which may be interpreted in a way allowing the carrier to exonerate from the liability for defect or failure of the refrigeration equipment in- stalled on the vehicle, if he proves that he took all necessary and applicable measures regarding the choice, maintenance or use of the equipment and that the followed all given instructions. The carrier of each transport sector may release himself from the liability if he proves that the defect or failure of the vehicle was caused by the default of the consignor.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ambrożuk, D., Wesołowski, K. (2007). Siła wyższa jako przesłanka zwalniajaca przewoźnika od odpowiedzialności za stan przesyłki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 423, Problemy Transportu i Logistyki, 3, 125–137.
2.Chao, A. (1987). Carriage at Controlled Temperatures (Art. 18.4). W: J. Theunis (red.), International Carriage of Goods by Road (s. 113–144). London, New York, Hamburg, Hong Kong: Lloyd’s of London Press Ltd.
3.Clarke, M.A. (2009). International Carriage of Goods by Road: CMR.London: informa.
4.Donald, A.E. (1981). The CMR. The Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road. London: Witherby & Co Ltd.
5.Helm, J.G. (1966). Haftung für Schäden an Frachtgüter.Karlsruhe: Walter de Gruyter.
6.Heuer, K. (1975). Die Haftung des Frachtführers nach dem Übereinkommen über den Beförderungsvertrag im internationalen Strassengüterverkehr (CMR). Hamburg.
7.Jesser-Huß, H. (2009). W: B. Czerwenka, R. Herber (red.), Münchener Kommentar zum Handelsgesetzbud (s.785–1233).
8.München: C.H. Beck/Franz Vahlen.
9.Koller, I. (2013). Transportrecht. Kommentar zu spedition, Gütertransport und Lagergeschäft.München: C.H. Beck.
10.Konert, A. (2010). Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego. Warszawa: Wolters Kluwer.
11.Loewe, R. (1976). Commentary on the Convention of 19 May 1956 on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR). European Transport Law, 11, 364.
12.Piekarczyk, H. (1977). Odpowiedzialność przewoźnika za szkody w lądowym transporcie towarów.Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.
13.Stec, M. (1993). Odpowiedzialność cywilna przewoźnika za szkody w przesyłce. Geneza, charakter prawny, granice. Studium prawnoporównawcze. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
14.Szanciło, T. (2013). Odpowiedzialność kontraktowa przewoźnika przy przewozie drogowym przesyłek towarowych.Warszawa: C.H. Beck.
15.Thume, K.H. (2013). Kommentar zur CMR. Übereinkommen über den Beförderungsvertrag im internationalen Straβengüterverkehr.Frankfurt am Main: Fachmedien Recht und Wirtschaft.
16.Wesołowski, K. (2013). Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR. Warszawa: Wolters K luwe