Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.37-26
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (37) 2017
Porty morskie jako przedmiot badań w naukach ekonomicznych
(SEAPORTS AS A SUBJECT OF RESEARCH IN ECONOMIC SCIENCES)

Authors: Andrzej Grzelakowski
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa, Akademia Morska w Gdyni
Keywords: supply chain logistics node transport node seaport economics seaports
Data publikacji całości:2017
Page range:9 (161-169)
Klasyfikacja JEL: L91 R40
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The subject author has focused on relates to the questions of the development of economic thought and economic theory in this discipline and related disciplines in Poland, concerning the scientific perception and view of the seaports as integral components of the domestic transport system and country’s economic environment. The author attempts to determine the main directions of evolution that took place over the last half century within the economic sciences, and in particular in the framework of the transport economics and seaport economics in the area concerning the examination of the key substance and the nature as well as the role and functions of these organisms. The aim of the study presented in the paper is not only to characterize and evaluate the gained scientific achievements which was made in this area in Poland but also to determine the relationship that existed in this period between the theory and practice. In the paper it has been used the method of retrospective analysis and critical analysis of scientific literature and other sources concerning directly the issues of port economic and indirectly port economic and management. Obtained results suggest: 1) the existence of the close relationship between the sphere of research related to the Polish seaports and their development stage (generation) and 2) the strong dominance of scientific centers of Gdansk and Szczecin as major agglomerations and university centers in carrying out this type of research. It should be pointed out that in the era of the development of logistics and global supply chains, the both strongly seaport oriented centers need to take full responsibility for the further evolving of the research of the port sector and its relationship with the regional, national and international environment under the new formula of the seaport economics.
Download file

Article file

Bibliography

1.Gronowski, F. (1968). Port morski jako stacja stacji. Technika i Gospodarka Morska, 9.
2.Gronowski, F. (1969). Problematyka powiązań komunikacyjnych portu morskiego z zapleczem. Przegląd Zachodniopomorski, 6–7.
3.Gronowski, F. (1965). System transportowy. Elementy teorii. Zeszyty Naukowe Politechniki Szczecińskiej. Szczecin: Wydawnictwo PS.
4.Grzelakowski, A.S., Matczak, M. (2006). Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem portowym. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
5.Grzelakowski, A.S., Matczak, M, (red). (2015) Infrastruktura transportu. Współczesne wyzwania rozwojowe. Gdańsk: Wydawnictwa Instytutu Maszyn Przepływowych PAN.
6.Grzelakowski, A.S., Matczak, M. (2012). Współczesne porty morskie. Funkcjonowanie i rozwój. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
7.Kuźma, L. (red.). (2004). Ekonomika portów morskich i polityka portowa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
8.Kużma, L., Szczepaniak, T. (1968). Ekonomika portów morskich. Sopot: Wydawnictwo WSM w Sopocie.
9.Neider, J. (2008). Polskie porty morskie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
10.Neider, J. (2013). Rozwój polskich portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
11.Pluciński, M. (2013). Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym. Warszawa: CeDeWu.
12.Tarski, I. (1968). Koordynacja transportu. Warszawa: PWE.