Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2016.36-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 4 (36) 2016
Propozycja wdrożenia obszarowego systemu zarządzania ruchem drogowym w Szczecinie
(The Implementation Proposal of Areal Management System of Traffic in Szczecin)

Authors: Wojciech Rymer
Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczno Transportu, Akademia Morska w Szczecinie, Instytut Inżynierii Transportu

Anna Wolnowska
Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczno Transportu, Akademia Morska w Szczecinie, Instytut Inżynierii Transportu
Keywords: urban traffic management costs
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (95-103)
Klasyfikacja JEL: R41 R42 R53
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the article, the general assumptions of creating areal systems of urban traffic management and the assessment of economic efficiency of the enterprise were presented. The methodology of conduct was based on the determination of a quotient of exploitation costs and investment expenditure as a simplified indicator of economic efficiency for non-production investment. The case study of chosen communication streams of telecommunications engineering infrastructure in Szczecin was carried out on the basis of previously determined indicators regarding urban transport inconvenience, degradation of environment protection, fuel consumption, danger of accidents and investment efficiency. The carried out research showed that the value of the simplified indicator of economic efficiency for chosen communication streams of telecommunications engineering infrastructure in Szczecin is at the level of 0.15, which means that the proposed investment is fully justified.
Download file

Article file

Bibliography

1.2010/S 33-047607, Kompleksowe Badania Ruchu w Szczecinie (2010). Szczecin.
2.GIOŚ (2014). Gromadzenie, weryfikacja i analiza danych dot. klimatu akustycznego środowiska oraz opracowywanie raportów. Załącznik nr 1 do Zadania 1. Warszawa.
3.GUS (2015). Bank Danych Lokalnych. Pobrane z: www.stat.gov.pl (1.04.2016).
4.IBDiM (2008a). Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych dla dróg wojewódzkich. Warszawa.
5.IBDiM (2008b). Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych dla dróg powiatowych. Warszawa.
6.Leśko, M., Guzik, J. (2000a). Sterowanie ruchem drogowym. Sterowniki i systemy sterowania nadzoru ruchu. Gliwice: Wyd. Politechniki Śląskiej.
7.Leśko, M., Guzik, J. (2000b). Sterowanie ruchem drogowym. Sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów. Gliwice: Wyd. Politechniki Śląskiej.
8.Mueller, E.A. (1970). Aspects of the History of Traffic Signals. IEEE Transactions on Vehicular Technology, VT-19, 6–17.
9.Nowacki, G. (2008). Telematyka transportu drogowego. Warszawa: Wyd. ITS.
10.Ruchaj, M. (2012). Algorytmy sterowania acykliczną sygnalizacją świetlną w zatłoczonej sieci drogowej. Opole: Wyd. Politechniki Opolskiej.
11.Salehi, M., Sepahvand, I., Yarahmadi, M. (2014). A Traffic Lights Control System Based on Fuzzy Logic. International Journal Of U- and E-Service, Science and Technology, 7 (3), 27–34. DOI/10.14257/ijunesst. 2014.7.3.03.
12.Sydney Coordinated Adaptive Traffic System (2016). Pobrane z: www.scats.com.au (1.04.2016).
13.„TRAKO” Wierzbicki i Wspólnicy S.j. (2016). Zintegrowany Plan Zrównoważonej Mobilności dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na lata 2016–2023.
14.WND-RPZP.06.05.00-32-001/10, System Zarządzania Ruchem w Szczecinie Etap I, Załącznik nr 8 do SIWZ, (2010). Szczecin.
15.Wróblewski, T., Pęcherski, P., Kołkowski, M. (2013). SCATS Obszarowy System Sterowania Ruchem w Łodzi. Inżynieria Ruchu Drogowego, 3, 34–37.