Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2016.36-03
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 4 (36) 2016
Zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dworców kolejowych
(Challenges of Security in Railway Stations)

Authors: Jarosław Górecki
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy
Keywords: railway investment security
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (29-40)
Klasyfikacja JEL: R41
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Accession of Poland to the European Union (EU) has become without doubt a powerful opportunity for the Polish economy. Financing infrastructure investments from EU funds contributed not only to increasing competitiveness and improvement of the quality of people’s lives, but also made a need for sustainable development real. Effects of the development (including a decline in oil resources, an increase in greenhouse gas emissions, an increase in pollution of the environment with all its consequences) caused a necessity to revise an existing concept of the intensive use of natural resources and change an economic doctrine. A new concept involves meeting needs of present generations while respecting the opportunities for people living in the future. An increase of significance of the railway transport and launching an investment offensive in railway in a previous and a current EU financial framework seems to be a result of this approach. An aim of the article is to present user security assurance in railway stations that were developed as a result of recent construction investment projects. A range of activities to be executed in order to increase a standard of transportation security was presented. A list of risk factors that come from a specificity and technical features of the buildings was indicated. The author underlines a threat of terrorism and risks that are connected with this phenomenon. Some best practices and security gaps were described on some examples of construction and modernization of railway stations. The analysis can be helpful in a process of improving rail security measures.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartosik, B. (2012). System zarządzania bezpieczeństwem jako forma zinstytucjonalizowanego bezpieczeństwa na dworcach kolejowych. Problemy Kolejnictwa, 56 (157), 104–117.
2.Bizon-Górecka, J., Górecki, J. (2015). Ryzyko projektu inwestycyjno-budowlanego w perspektywie formuły jego realizacji. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 74, 4–15.
3.Chruzik, K., Sitarz, M. (2014). Investigation and Development of Safety Measures in the European Union Railway Transport. Mechanika, 20 (4), 431–437.
4.Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29.04.2004 w sprawie bezpieczeństwa kolei. Dz.U. L 164 z 30.04.2004, z późn. zm.
5.Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z 17.06.2008 w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie. Dz.U. L 191 z 18.07.2008, z późn. zm.
6.Kasprowicz, T. (2010). Proces analizy koncepcyjnej, projektowania, organizacji i realizacji przedsięwzięć budowlanych. Czasopismo Techniczne. Budownictwo, 107 (2), 177–189.
7.Królak, P., Sergot, M., Butlewski, M. (2014). Koncepcja systemu bezpieczeństwa mienia podróżnych w transporcie kolejowym. Logistyka, 6, 14392–14399.
8.NIK (2013). Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce. Informacja o wynikach kontroli, KIN-4114-01/2012, nr ewid. 173/2013/I/12/003/KIN. Pobrane z: www.nik.gov.pl (22.06.2016).
9.Sitarz, M. (2012). Bezpieczeństwo na polskich kolejach – teoria i praktyka. TTS Technika Transportu Szynowego, 5–6, 56–61.
10.Ustawa z 15.11.1984 – Prawo przewozowe. Dz.U. 1984, nr 53, poz. 272, z późn. zm.
11.Ustawa z 28.03.2003 o transporcie kolejowym. Dz.U. 2003, nr 86, poz. 789, z późn. zm.