Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

Currently: Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2015.31-03
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN nr 885 PTiL nr 31
ANALIZA PRZESTRZENNEGO ZRÓŻNICOWANIA ZMIAN W POTENCJALE INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ W POLSCE
(THE SPATIAL ANALYSIS OF DIVERSITY OF CHANGES IN POTENTIAL OF TRANSPORT INFRASTRUCTURE)

Authors: Sabina Kauf
Zakład Logistyki i Marketingu, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Opolskiego

Agnieszka Tłuczak
Zakład Ekonometrii i Metod Ilościowych, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Opolskiego
Keywords: transport infrastructure spatial shift-share analysis
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (49-62)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper will present the spatial shift-share method as an alternative to classical shift-share analysis, in which it is not taken into account the geographical location of the regions concerned. Many of the economic phenomena, their growth or trends, are dependent on the spatial interactions between neighbouring regions. The problem of spatial relationships solves the spatial weights matrix. Spatial shift-share analysis was introduced to the study by Nazaré and Hewings. This model represents a spatially modified growth rate (rate of change) of individual variants of the phenomenon by taking into  account growth rates in phenomena in the neighbouring areas. The aim of this article is to analyse changes in the structure of transport infrastructure in the Polish provinces in the years 2004–2014, by type of type of transport infrastructure using spatial shift-share method. The study assesses the growth of the size of the phenomenon. Furthermore, the identified and estimated the share of structural, sectoral and regional in global effect size (in total type of transport infrastructure in Poland) in the regional breakdown. Additionally, the spatial weights matrix was included to this study, which allowed the inclusion in the aspects relating to the overlapping relationships subregional.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antczak E., Analiza zanieczyszczenia powietrza w Polsce z wykorzystaniem przestrzennej dynamicznej metody przesunięć udziałów, „Ekonomia i Środowisko” 2014, nr 2 (49).
2.Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, red. B. Suchecki, C.H. Beck, Warszawa 2010.
3.Grzybowska B., Przestrzenna koncentracja potencjału innowacyjnego w przemyśle spożywczym, Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich 2013, t. 100, z. 2.
4.Marquez M.A., Ramajo J., Shift-share Analysis: Global and Local Spatial Dimensions, Unversity of Extramadura, Extramadura 2007.
5.Mayor M., Lopez A.J., Spatial Shift-share Analysis Versus Spatial Filtering: an Application to Spanish Employment Data, „Empirical Economics” 2008, Vol. 34, Issue 1.
6.Szewczyk M., Łobos K., A Comparative Study of the Economic Performance of Chemical Branch Enterprises from Opolskie and Dolnosląskie Voivodships, w: Regional and Local Development: Capitals and Drivers, red. K. Malik, Faculty Economy and Management of the
7.Szewczyk M., Zygmunt A., Prospects of Food Products Manufacture Sector in Opolskie Region, w: Regional and Local Development: Capitals and Drivers, red. K. Malik, Faculty Economy and Management of the Opole University of Technology, Self- Government of th
8.Piskozub A., Gospodarowanie w transporcie. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1982.
9.Rydzkowski W., Usługi logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Biblioteka Logistyka, Poznań 2004.
10.www.plk-sa.pl/linie-kolejowe/siec-linii-kolejowych-w-polsce/infrastruktura-kolejowa.