1. | Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. |
2. | Bauman, Z. (2007). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie. |
3. | Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Scholar. |
4. | The Bologna Process 2020 (2009). The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in |
5. | the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. |
6. | Leuven and Louvain-la-Neuve, 28–29 April 2009. Pobrane z: https://www.eurashe.eu/ |
7. | library/modernising-phe/Bologna_2009_Leuven-Communique.pdf (12.03.2018). |
8. | Bryła, P. (2015). Self-reported Effects of and Satisfaction with International Student Mobility: |
9. | A Large-scale Survey among Polish Former Erasmus Students. Procedia – Social and Behavioral |
10. | Sciences, 191, 2074–2082. |
11. | Chmielecka, E., Kraśniewski, A., Woźnicki, J. (2003). Korzyści i koszty związane z przystąpieniem |
12. | Polski do Unii Europejskiej w sferze szkolnictwa wyższego. Warszawa: Urząd Komitetu Integracji |
13. | Europejskiej. |
14. | Dwyer, M. (2004). More Is Better: The Impact of Study Abroad Program Duration. The Interdisciplinary |
15. | Journal of Study Abroad, 10, 151–163. |
16. | Erasmus (2015). Erasmus – Facts, Figures & Trends. The European Union support for student and staff |
17. | exchanges and university cooperation in 2013–2014. Luxembourg: Publications Office of the European |
18. | Union. Pobrane z: ec.europa.eu/assets/eac/education/library/statistics/erasmus- |
19. | -plus-facts-figures_en.pdf (25.10.2018). |
20. | The Erasmus Impact Study (2014). The Erasmus Impact Study, Effects of mobility on the skills and |
21. | employability of students and the internationalization of higher education institutions. Pobrane z: |
22. | https://esn.org/erasmus-impact-study (12.03.2018). |
23. | Fischer, K.W., Pruyne, E. (2003). Reflective thinking in adulthood: Emergence, development, |
24. | and variation. W: J. Demick, C. Andreoletti (red.), The Plenum series in adult development and |
25. | aging. Handbook of adult development (s. 169–198). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers. |
26. | Friedman, A.A. (2004). The Relationship Between Personality Traits and Reflective Judgment |
27. | Among Female Students. Journal of Adult Development, 11, 297–304. |
28. | FRSE (2007). Erasmus – co to dla mnie znaczy? 20-lecie programu Erasmus w Polsce. Warszawa: Fundacja |
29. | Rozwoju Systemu Edukacji. |
30. | Gazeta Prawna (2015). Decyzja PiS spowoduje likwidację programu Erasmus? Pobrane z: http:// |
31. | serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/903366,reforma-szkolnictwa-wyzszego-pissystem- |
32. | bolonski-jednolite-studia-magisterskie-licencjat-erasmus.html (10.11.2017). |
33. | Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: |
34. | Wydawnictwo Naukowe PWN. |
35. | IES (2011). The IES Abroad MAP for Study Abroad Programs. Charting a course for quality. Chicago. |
36. | Pobrane z: https://www.iesabroad.org/system/files/IESAbroadMap2011.pdf (2018.02.23). |
37. | King, P.M., Kitchener, K.S. (1994). Developing Reflective Judgment: Understanding and Promoting |
38. | Intellectual Growth and Critical Thinking in Adolescents and Adults. San Francisco: Jossey Bass. |
39. | King, P.M., Kitchener, K.S. (2002). The Reflective Judgment Model: Twenty Years of Research |
40. | on Epistemic Cognition. W: B.K. Hofer, P.R. Pintrich (red.), Personal Epistemology: The Psychology |
41. | of Beliefs about Knowledge and Knowing (s. 37–61). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates |
42. | Publishers. |
43. | King, P.M., Kitchener, K.S. (2004). Reflective Judgment: Theory and Research on the Development |
44. | of Epistemic Assumptions Through Adulthood. Educational Psychologist, 39 (1), 5–18. |
45. | Kolanowska, E. (2008). 10 lat Erasmusa w Polsce 1998–2008. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu |
46. | Edukacji. |
47. | Komisja Europejska (2013). Notatka. Pobrane z: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO- |
48. | 13-647_pl.htm (2017.10.03). |
49. | Krupnik, S., Krzaklewska, E. (2005). Studenci Erasmusa w Polsce. Raport z badania Erasmus Student |
50. | Network. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. |
51. | McKeown, J. (2009). The First Time Effect: The Impact of Study Abroad on College Student Intellectual |
52. | Development. New York: SUNY Press. |
53. | Majewska, D. (2015). PiS skasuje popularnego Erasmusa? I dobrze, bo mało kto jeździ tam studiować. |
54. | Pobrane z: http://natemat.pl/160689,pis-skasuje-popularnego-erasmusa-jedni-studencizalamuja- |
55. | rece-inni-je-zacieraja-z-radosci (10.11.2017). |
56. | Mines, R.A., King, P.M., Hood, A.B., Wood, P.K. (1990). Stages of intellectual development and |
57. | associated critical thinking skills in college students. Journal of College Student Development, |
58. | 31, 538–547. |
59. | OECD (2005). The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. Pobrane z: |
60. | http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf (17.11.2017). |
61. | Perkowska-Klejman, A. (2014a). Osądzanie refleksyjne – ocena intelektualnego rozwoju |
62. | uczniów, studentów i absolwentów. Ruch Pedagogiczny, 4, 69–84. |
63. | Perkowska-Klejman, A. (2014b). Zastosowanie modelu osądzania refleksyjnego do oceny rozwoju |
64. | intelektualnego dorosłych. Journal of Modern Science, 22 (3), 437–455. |
65. | Prodi, R. (2002). Celebration of the Erasmus Programme. Université Libre de Bruxelles. Brussels, 29 |
66. | November 2002. Pobrane z: http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-02-601_en.htm |
67. | (23.02.2018). |
68. | Saryusz-Wolski, T., Piotrowska, D. (2011). Internacjonalizacja: mobilność studentów. |
69. | W: M. Martyniuk (red.), Internacjonalizacja studiów wyższych (s. 43–55) Warszawa: Fundacja |
70. | Schön, D. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass. |
71. | Scott, R.A. (1992). Campus Developments in Response to the Challenges of Internationalization: the case |
72. | of Ramapo College of New Jersey (USA). Springfield: CBIS Federal. |
73. | Strange, C., King, P.M. (1981). Intellectual development and its relationship to maturation during |
74. | the college years. Journal of Applied Developmental Psychology, 2, 281–295. |
75. | Szubert, T. (2013). Program Erasmus w opinii polskich studentów. Warszawa: Fundacja Rozwoju |
76. | Systemu Edukacji. |
77. | Tvn24 (2015). PiS może likwidować studia dwustopniowe. Program Erasmus zagrożony? Pobrane z: |
78. | https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/pis-likwiduje-system-bolonski-ucierpi-natym- |
79. | program-erasmus,591417.html (10.11.2017). |
80. | Walczak, D. (2017). Za i przeciw międzynarodowej mobilności studentów i naukowców. |
81. | W: R. Siemieńska (red.), Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie (s. 123– |
82. | 144). Warszawa: Scholar. |
83. | Wood, P.K., Kitchener, K.S., Jensen, L. (2002). Considerations in the design and evaluation of |
84. | a paper-and-pencil measure of reflective thinking. W: B.K. Hofer, P.R. Pintrich (red.), Personal |
85. | epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (s. 277–294). Mahwah: |
86. | Lawrence Erlbaum Associates Publishers. |