Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2018.1-05
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 1/2018 (23)
Jak rozwiązywać trudne poznawczo problemy? Refleksyjność studentów programu Erasmus

Autorzy: Anna Perkowska-Klejman
Słowa kluczowe: refleksyjność refleksyjność studentów program Erasmus system boloński.
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:16 (55-70)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł prezentuje oryginalne wstępne badania na temat osądzania refleksyjnego studentów Erasmusa. Podstawę teoretyczną pracy stanowi model osądzania refleksyjnego opracowany przez King i Kitchener, który ma budowę etapową. Pierwsze trzy etapy – poziom pre-refleksyjny – charakteryzują osoby, które są przekonane o absolutnej poprawności i pewności posiadanej wiedzy. Czwarty i piąty etap odpowiadają osądzaniu quasi-refleksyjnemu i wskazują na podmiotową świadomość posiadanej wiedzy w zakresie jej niepewności i kontekstowości. Etapy szósty i siódmy – refleksyjne – obejmują epistemologiczne założenie podmiotu, że nie ma jednego i zawsze aktualnego rozumienia świata. Celem badań było ustalenie tego, w jaki sposób oraz na jakim poziomie studenci biorący udział w międzynarodowych wymianach wykazują osądzanie refleksyjne. Badania przeprowadzono za pomocą standaryzowanego wywiadu osądzania refleksyjnego. Analiza ich wyników pozwala na wysunięcie wniosku, że studenci Erasmusa wykazują wyższe poziomy refleksyjnego osądzania w porównaniu z innymi studentami.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
2.Bauman, Z. (2007). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
3.Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Scholar.
4.The Bologna Process 2020 (2009). The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in
5.the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education.
6.Leuven and Louvain-la-Neuve, 28–29 April 2009. Pobrane z: https://www.eurashe.eu/
7.library/modernising-phe/Bologna_2009_Leuven-Communique.pdf (12.03.2018).
8.Bryła, P. (2015). Self-reported Effects of and Satisfaction with International Student Mobility:
9.A Large-scale Survey among Polish Former Erasmus Students. Procedia – Social and Behavioral
10.Sciences, 191, 2074–2082.
11.Chmielecka, E., Kraśniewski, A., Woźnicki, J. (2003). Korzyści i koszty związane z przystąpieniem
12.Polski do Unii Europejskiej w sferze szkolnictwa wyższego. Warszawa: Urząd Komitetu Integracji
13.Europejskiej.
14.Dwyer, M. (2004). More Is Better: The Impact of Study Abroad Program Duration. The Interdisciplinary
15.Journal of Study Abroad, 10, 151–163.
16.Erasmus (2015). Erasmus – Facts, Figures & Trends. The European Union support for student and staff
17.exchanges and university cooperation in 2013–2014. Luxembourg: Publications Office of the European
18.Union. Pobrane z: ec.europa.eu/assets/eac/education/library/statistics/erasmus-
19.-plus-facts-figures_en.pdf (25.10.2018).
20.The Erasmus Impact Study (2014). The Erasmus Impact Study, Effects of mobility on the skills and
21.employability of students and the internationalization of higher education institutions. Pobrane z:
22.https://esn.org/erasmus-impact-study (12.03.2018).
23.Fischer, K.W., Pruyne, E. (2003). Reflective thinking in adulthood: Emergence, development,
24.and variation. W: J. Demick, C. Andreoletti (red.), The Plenum series in adult development and
25.aging. Handbook of adult development (s. 169–198). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.
26.Friedman, A.A. (2004). The Relationship Between Personality Traits and Reflective Judgment
27.Among Female Students. Journal of Adult Development, 11, 297–304.
28.FRSE (2007). Erasmus – co to dla mnie znaczy? 20-lecie programu Erasmus w Polsce. Warszawa: Fundacja
29.Rozwoju Systemu Edukacji.
30.Gazeta Prawna (2015). Decyzja PiS spowoduje likwidację programu Erasmus? Pobrane z: http://
31.serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/903366,reforma-szkolnictwa-wyzszego-pissystem-
32.bolonski-jednolite-studia-magisterskie-licencjat-erasmus.html (10.11.2017).
33.Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa:
34.Wydawnictwo Naukowe PWN.
35.IES (2011). The IES Abroad MAP for Study Abroad Programs. Charting a course for quality. Chicago.
36.Pobrane z: https://www.iesabroad.org/system/files/IESAbroadMap2011.pdf (2018.02.23).
37.King, P.M., Kitchener, K.S. (1994). Developing Reflective Judgment: Understanding and Promoting
38.Intellectual Growth and Critical Thinking in Adolescents and Adults. San Francisco: Jossey Bass.
39.King, P.M., Kitchener, K.S. (2002). The Reflective Judgment Model: Twenty Years of Research
40.on Epistemic Cognition. W: B.K. Hofer, P.R. Pintrich (red.), Personal Epistemology: The Psychology
41.of Beliefs about Knowledge and Knowing (s. 37–61). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates
42.Publishers.
43.King, P.M., Kitchener, K.S. (2004). Reflective Judgment: Theory and Research on the Development
44.of Epistemic Assumptions Through Adulthood. Educational Psychologist, 39 (1), 5–18.
45.Kolanowska, E. (2008). 10 lat Erasmusa w Polsce 1998–2008. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu
46.Edukacji.
47.Komisja Europejska (2013). Notatka. Pobrane z: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-
48.13-647_pl.htm (2017.10.03).
49.Krupnik, S., Krzaklewska, E. (2005). Studenci Erasmusa w Polsce. Raport z badania Erasmus Student
50.Network. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
51.McKeown, J. (2009). The First Time Effect: The Impact of Study Abroad on College Student Intellectual
52.Development. New York: SUNY Press.
53.Majewska, D. (2015). PiS skasuje popularnego Erasmusa? I dobrze, bo mało kto jeździ tam studiować.
54.Pobrane z: http://natemat.pl/160689,pis-skasuje-popularnego-erasmusa-jedni-studencizalamuja-
55.rece-inni-je-zacieraja-z-radosci (10.11.2017).
56.Mines, R.A., King, P.M., Hood, A.B., Wood, P.K. (1990). Stages of intellectual development and
57.associated critical thinking skills in college students. Journal of College Student Development,
58.31, 538–547.
59.OECD (2005). The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. Pobrane z:
60.http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf (17.11.2017).
61.Perkowska-Klejman, A. (2014a). Osądzanie refleksyjne – ocena intelektualnego rozwoju
62.uczniów, studentów i absolwentów. Ruch Pedagogiczny, 4, 69–84.
63.Perkowska-Klejman, A. (2014b). Zastosowanie modelu osądzania refleksyjnego do oceny rozwoju
64.intelektualnego dorosłych. Journal of Modern Science, 22 (3), 437–455.
65.Prodi, R. (2002). Celebration of the Erasmus Programme. Université Libre de Bruxelles. Brussels, 29
66.November 2002. Pobrane z: http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-02-601_en.htm
67.(23.02.2018).
68.Saryusz-Wolski, T., Piotrowska, D. (2011). Internacjonalizacja: mobilność studentów.
69.W: M. Martyniuk (red.), Internacjonalizacja studiów wyższych (s. 43–55) Warszawa: Fundacja
70.Schön, D. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.
71.Scott, R.A. (1992). Campus Developments in Response to the Challenges of Internationalization: the case
72.of Ramapo College of New Jersey (USA). Springfield: CBIS Federal.
73.Strange, C., King, P.M. (1981). Intellectual development and its relationship to maturation during
74.the college years. Journal of Applied Developmental Psychology, 2, 281–295.
75.Szubert, T. (2013). Program Erasmus w opinii polskich studentów. Warszawa: Fundacja Rozwoju
76.Systemu Edukacji.
77.Tvn24 (2015). PiS może likwidować studia dwustopniowe. Program Erasmus zagrożony? Pobrane z:
78.https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/pis-likwiduje-system-bolonski-ucierpi-natym-
79.program-erasmus,591417.html (10.11.2017).
80.Walczak, D. (2017). Za i przeciw międzynarodowej mobilności studentów i naukowców.
81.W: R. Siemieńska (red.), Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie (s. 123–
82.144). Warszawa: Scholar.
83.Wood, P.K., Kitchener, K.S., Jensen, L. (2002). Considerations in the design and evaluation of
84.a paper-and-pencil measure of reflective thinking. W: B.K. Hofer, P.R. Pintrich (red.), Personal
85.epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (s. 277–294). Mahwah:
86.Lawrence Erlbaum Associates Publishers.