Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.1.33-20
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (33) 2016
Wybrane rozwiązania technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywane w obsłudze turystyki biznesowej
(Selected ICT Solutions Used in Business Tourism)

Authors: Krzysztof Borodako
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Keywords: events business tourism participants service trends technology
Year of publication:2016
Page range:12 (247-258)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

One of the key segments of tourism in terms of volume of tourist traffic in Polish cities is business tourism. The number of participants of various meetings and the participation of foreign guests translate also into relatively high revenues for local entities, generating local taxes and jobs at the same time. Seconded by their employers, the participants of this form of tourism are characterized by high requirements as to the standard of different types of services. One of the elements of servicing this tourism segment is the use of new technologies to improve the quality and satisfaction of participants from taking part in the event (apart from the content-related issues dominating in motivation to participate in this type of tourism). The purpose of the article is to present the outcome of research on selected technological solutions used in business travel, especially in the organization of meetings (including congresses and conferences) and events (incentive trips, trade fairs) from the point of view of changes of popularity in recent years. The number of searches of selected terms (keywords) over the last several years in Google, the world’s largest Internet search engine, was used as a measure of popularity.
Download file

Article file

Bibliography

1.American Express, 2014, 2015 Global Meetings Forecast, American Express Global Business Travel, https://www.amexglobalbusinesstravel.com, dostęp 14.09.2015.
2.Berbeka, J. i in., 2010, Turystyka MICE w Krakowie w 2010 r. Raport końcowy, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
3.Borodako, K. i in., 2015, Branża spotkań w Krakowie 2014, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
4.Borodako K., Berbeka, J., Rudnicki, M., 2014, Usługi specjalistyczne w turystyce biznesowej, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
5.Carlsen, J., 1999, A review of MICE industry evaluation and research in Asia and Australia 1988-1998. Journal of Convention & Exhibition Management, vol. 1, wyd. 4.
6.Celuch, K., 2015, Raport przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2015, PCB POT, Warszawa, http://www.poland-convention.pl/pl/do-pobrania/statystyki, dostęp 12.09.2015.
7.Cieślikowski, K., 2014, Rynek turystyki konferencyjnej, AWF w Katowicach, Katowice.
8.Corbin Ball Associates, 2015, Ten Transformative Meetings Technology Trends for 2015, http://www.corbinball.com/articles_future/, dostęp 24.08.2015.
9.Davidson, R., Cope, B., 2003, Turystyka biznesowa, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa.
10.Instytut Turystyki, 2003, Metodologia i badania pilotażowe turystyki biznesowej, Instytut Turystyki, Warszawa.
11.Medlik, S., 1995, Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa, PWN, Warszawa.
12.Sidorkiewicz, M., 2011, Turystyka biznesowa, Difin, Warszawa.
13.Virgin, N., Popsa, R.E., 2014, Business Tourism Market Developments, „Procedia Economics and Finance”, nr 16, s. 703–712.
14.Wynant, A. 2015, 2015 Meeting and Event Trends for Event Planners, http://helloendless.com/2015-meeting-event-trendsevent-planning/, dostęp 12.09.2015.