Przegląd Zachodniopomorski

ISSN: 0552-4245     eISSN: 2353-3021    OAI    DOI: 10.18276/pz.2018.2-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Issue archive / z. 2 2018
Muzealne wizje przeszłości Pomorza Zachodniego – od „Ojczyny wielu” do Centrum Dialogu Przełomy
(The Museum Vision of the Future of Western Pomerania, from ‘the Homeland of Many’ to the Dialogue Centre ‘Breakthrough’)

Authors: Małgorzata Machałek
Keywords: museum Western Pomerania historical museums narrative museums
Data publikacji całości:2018
Page range:17 (65-81)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents the concepts of the exhibitions devoted to the contemporary history of Western Pomerania, which took place in the National Museum in Szczecin from 2002 till now. The four most important exhibitions have been analysed in a more detailed way; they exemplify the change in priorities and presentation methods of the history of the Region and the values around which the narrative of the exhibitions was created. The analysis indicates that there has been an evolution in the exhibition techniques and an increase of the role of museological education as a factor shaping the social memory of the past.
Download file

Article file

Bibliography

1.Assman J., Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa, „Borussia” 2003, nr 29.
2.Bal M., Dyskurs Muzeum, przeł. M. Nitka, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005.
3.Bartczak A., Codzienność historii, w: Codzienność historii. Katalog wystawy, Szczecin 2007.
4.Folga-Januszewska D., Muzea w Polsce 1989–2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwoju muzeów w Europie oraz rekomendacje dla muzeów polskich, Warszawa, 2008; Serwis internetowy Kongresu Kultury Polskiej 2009, http://www.kongreskultury.pl/library/File/rap.muzea/red_folga_muzea.pdf.
5.Folga-Januszewska D., Obraz, narracja, pamięć. Czy możliwe jest wyobrażenie przeszłości w muzeum? w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Warszawa 2014.
6.Hans Stettiner – Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku, http://www.transodra-online.net/de/node/4909.
7.Kaczmarczyk R., Projektowanie muzeum informacyjnego, w: Miasto sprzeciwu – miasto protestu, red. A. Kuchcińska-Kurcz, Szczecin 2015.
8.Karwowska I., Przemiany kulturowo-etniczne na Pomorzu Zachodnim w XX wieku – wystawa w Muzeum Narodowym w Szczecinie, w: Ojczyzna wielu… Przemiany kulturowo-etniczne na Pomorzu Zachodnim w XX wieku. Pamiętnik wystawy, Szczecin 2004.
9.Kąkolewski I., Co decyduje i będzie decydować o atrakcyjności przekazu w muzeum historycznym? Kilka refleksji i proroctw, a może tylko utopistycznych marzeń, w:
10.Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Warszawa 2014.
11.Korzeniewski B., Polskie muzea narracyjne o II wojnie światowej po 1989 roku, „Kultura Współczesna” 2017 nr 2.
12.Korzeniewski B., Wystawy historyczne jako nośnik pamięci na przykładzie wystawy o zbrodniach Wehrmachtu”, „Kultura Współczesna” 2007, nr 3.
13.Korzeniewski B., Transformacja pamięci. Przewartościowania w pamięci przeszłości a wybrane aspekty funkcjonowania dyskursu publicznego o przeszłości w Polsce
14.po 1989 roku, Poznań 2010.
15.Kosiewski P., Przełomy. Propozycja innego muzeum historycznego, „Muzealnictwo” 2016, nr 57.
16.Kowalewska J., Będzie nowy biogram Piotra Zaremby. Historycy sprawdzą też inne, http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1,34939,19539399,bedzie-nowy-biogram-piotra-zaremby-historycy-sprawdza-tez-inne.html.
17.Krasucki E., Lista godności i podłości Piotra Zaremby, http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1,150424,19648139,lista-godnosci-i-podlosci-piotra-zaremby-esej-eryka-
18.-krasuckiego.html.
19.Kozińska B., Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku. Informator do wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie, Szczecin
20.2009.
21.Kuchcińska-Kurcz A., Centrum Dialogu Przełomy – ewolucja idei, w: Miasto sprzeciwu – miasto protestu, red. A. Kuchcińska-Kurcz, Szczecin 2015.
22.Kula M., Muzeum opowie o przeszłości…, „Muzealnictwo” 2017, nr 58.
23.Kwiatkowski P.T., Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji, Warszawa 2008.
24.Kwiatkowski P.T., Jaką historią interesują się Polacy? Pytanie o kształt pamięci zbiorowej i jej przemiany po 1989 roku, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Warszawa 2014.
25.Machałek M., Muzea a (re)konstrukcje przeszłości. Wybrane przykłady z Pomorza Zachodniego w: Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej, red. I. Chmura-Rutkowska, E. Głowacka-Sobiech, I. Skórzyńska, Kraków 2013.
26.Machałek M., Muzea narracyjne i wirtualne, „Wiadomości Historyczne” 2014, nr 4.
27.Machcewicz P., Muzeum, Kraków 2017.
28.Malczewska-Pawelec D., T. Pawelec, Rewolucja w pamięci historycznej. Porównawcze studia nad praktykami manipulacji pamięcią zbiorową Polaków w czasach stalinowskich, Kraków 2011.
29.Malicki K., Europejski uniwersalizm czy polska martyrologia? Spór o przekaz historii w polskich muzeach w latach 2004–2013, w: Przeszłość w dyskursie publicznym,
30.red. A. Szpociński, Warszawa 2013.
31.Muzea dziś. Rozmowa z dr hab. Małgorzatą Omilanowską, podsekretarz stanu w MKiDN, http://muzealnictwo.com/2013/09/muzea-dzis-rozmowa-z-dr-hab-malgorzata-omilanowska-podsekretarz-stanu-w-mkidn/.
32.Pomian K., Kilka myśli o przyszłości muzeum, „Muzealnictwo” 2014, nr 55.
33.Pomian K., Muzea: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo” 2009, nr 50.
34.Szacka B., Czas przeszły – pamięć – mit, Warszawa 2006.
35.Szpociński A., Formy przekazu a komunikacja społeczna, w: A. Szpociński, P.T. Kwiatkowski (red.), Przeszłość jako przedmiot przekazu, red. A. Szpociński, P.T. Kwiatkowski, Warszawa 2006.
36.Szpociński A., P.T. Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006.
37.Szpociński A., Różnorodność odniesień do przeszłości lokalnej, w: A. Szpociński, P.T. Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, red. A. Szpociński,
38.P.T. Kwiatkowski, Warszawa 2006.
39.Wysocki P., Artyści w Centrum Dialogu Przełomy, w: Miasto sprzeciwu – miasto protestu, red. A. Kuchcińska-Kurcz, Szczecin 2015.
40.Zielazek-Szeska K., Instalacja artystyczna –emocjonalny kontakt z przeszłością, w: Muzeum. Formy i środki prezentacji. Historia w muzeum, red. M.F. Woźniak, T.F. de Rosset, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2013.
41.Ziębińska-Witek A., Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu, Lublin 2011.