Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.39-07
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (39) 2017
PRZESŁANKI I UWARUNKOWANIA ROZWOJU EKOSYSTEMÓW MOBILNOŚCI W OPARCIU O INTELIGENTNE SYSTEMY TRANSPORTOWE
(RELIEFS AND CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF MOBILITY ECOSYSTEMS BASED ON INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS)

Authors: Elżbieta Załoga
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński

Władysław Wojan
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: EU transport policy ITS ecosystems of mobility
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (71-84)
Klasyfikacja JEL: L91 L98
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Rozwój ekosystemów mobilności jest konsekwencją rozwoju inteligentnych systemów transporto- wych (IST), które są jednym z narzędzi wykorzystywanych do osiągnięcia długookresowych celów wspólnej polityki transportowej UE. Rozwój technologii związanych z urządzeniami mobilnymi i powszechnym dostępem do Internetu tworzy podstawę do oferowania nowych usług w sektorze transportu. Ich rozwój i upowszechnienie wymagają integracji systemowej na trzech płaszczyznach: instytucjonalnej, technologicznej i operacyjnej. Przykładem działań w tym kierunku jest unijna ini- cjatywa C-ITS Platform oraz ekosystemy mobilności funkcjonujące na zasadzie usług typu Mobility as a Service (MaaS). Przesłanki i efekty tych innowacyjnych rozwiązań są głównym przedmiotem rozważań w niniejszym artykule
Download file

Article file

Bibliography

1.Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Rada Unii Europejskiej, Bruksela 29 marca 2011, COM(2011) 144.
2.Chan Kim, W., Mauborgne, R. (2005). Blue Ocean Strategy. Harvard Business School Press.
3.Cooperative Intelligent Transport Systems (2016), Brussels: EU. Pobrane z: www. transport-research.info, s. 2 (20.02.2017).
4.Corwin, S., Vitale, J., Kelly, E., Cathles, E. (2015). The future of mobility How transportation technology and social trends are creating a new business ecosystem. Pobrane z: www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/br/Documents/manufacturing/Future_of_mobility.pdf (12.09.2017).
5.Cyfryzacja europejskiego przemysłu. Pełne wykorzystanie możliwości jednolitego rynku cyfrowego, SWD(2016) 110 final (2016). Bruksela.
6.European Strategy on Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS), COM (2016) 766.
7.Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej, SWD(2016)244 final (2016) Bruksela: KE.
8.Hoffmann, R.M. (2003). Możliwości rozwoju wirtualnych przedsiębiorstw. Realizacja i rozwiązania praktyczne w systemie wspomagania organizacji. Katowice: Akademia Ekonomiczna w Katowicach.
9.http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-897_pl.htm (16.01.2017).
10.https://www.theguardian.com/business/2017/jan/09/fewer-car-owners-more-driverless-[]vehicles-future-survey-reveals (15.01.2017).
11.Iansiti, M., Levien, R. (2004). The keystone advantage: what the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability. Cambridge: Harvard Business Press.
12.Kahneman, D. (2003). Maps of bounded rationality: Psychology for behavioral economics. American Economic Review, 93(5), 1,449–1,475.
13.Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejska strategia na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych – ważny krok w kierunku mobilności pojazdów współpracujących, połączonych i zautomatyzowanych, COM(2016)766 final, (30.11.2016). Bruksela: KE.
14.Mobility as a service. Exploring the opportunity for mobility as a service in the UK. CEO Transport Systems Catapult, July 2016, dostęp 12.01.2017.
15.Mullainathan, S., Thaler, R.H. (2000). Behavioral economics, no. w7948. National Bureau of Economic Research.
16.Murphy, T., Cotteleer, M.J. (2015). Behavioral strategy to combat choice overload. Deloitte University Press, December 10. Pobrane z: http://dupress.com/articles/behavioralstrategy-choice-overload-framework/?coll=11936 (14.08.2017).
17.Pankratz D. M., Willigmann P., Kovar S., Sanders J. (2017). Framing the future of mobility. Deloitte Review, 20, 1–20.
18.Rea, B., Stachura, S., Wallace, L., Pankratz, D.M. (2016). Navigating the future of work. Deloitte Review, 21, 185.
19.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679 (17.08.2017).
20.Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady. Wdrażanie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu, Bruksela 2014, COM (2014)624 final, s. 5. Pobrano z: www.europa.eu (15.01.2017).
21.van Voorsttot Voorst, M.P. (2011). Future of the super inteligent transport systems. EFP Brief, 202, s. 1–4. Pobrane z: www.foresight-platform.eu/wp-content/upload/2011/11/EFP-Brief-No.-202_Future-of-Superintelligent-Transport-Systems.pdf (15.01.2017).
22.White Paper. Common Transport Policy till 2010 – time to decide. (2001). Brussels. Commission of the European Communities.
23.Wniosek. Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywę 2010/40/UE w odniesieniu do okresu przyjmowania aktów delegowanych, COM(2017)136 final (20.09.2017).
24.Załoga, E. (2013). Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
25.Załoga, E., Wojan, W. (2017). Political and market challenges towards services using Intelligent Transport Systems. Smart Solutions in Today’s Transport. Wiesbaden: Springer International Publishing.