Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-13
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 2/2017 (22)
Cechy nauczyciela akademickiego z perspektywy studentów artystycznej szkoły wyższej

Autorzy: Teresa Joanna Andrzejewska
Akademia Sztuki w Szczecinie
Słowa kluczowe: cechy nauczyciela relacja mistrz–uczeń nauczyciel akademicki
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:10 (153-162)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Cechy nauczyciela akademickiego ukazane zostały z perspektywy studentów artystycznej szkoły wyższej. Perspektywa ta ma na celu zwrócenie uwagi na pewne istotne aspekty cech nauczyciela mogące mieć wpływ na przebieg relacji nauczyciel–student, a także na dążenie do tego, aby przybierała ona kształt relacji mistrz–uczeń. Omówione zagadnienie nie stanowi jednak zamkniętego „zestawu” gotowego do zastosowania. Daje jednak postawy do rozpoczęcia dialogu nauczyciela ze studentem i dążenia do wy- miany doświadczeń w celu dokonywania się rozwoju obydwu uczestników owej relacji nie tylko w war- stwie dydaktycznej czy artystycznej, ale także osobowościowej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Andrzejewska, T. (2016). Relacja mistrz−uczeń w edukacji akademickiej na przykładzie artystycznej szkoły wyższej. Praca doktorska. Szczecin: Instytut Pedagogiki Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
2.Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism lozo cznych, tłum. J. Doktór. Warszawa: Instytut Wydaw- niczy Pax.
3.Ecler, B. (2001). Relacja mistrz–uczeń: rzecz o inspirowaniu. Kilka uwag na marginesie badań biogra cznych. W: M. Szczepańska (red.), Elitaryzm. Mistrz w edukacji (s. 49–55). Słupsk: Po- morska Akademia Pedagogiczna.
4.Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje lozo i dialogu. Kraków: Wydawnictwo WAM. Goćkowski, J. (1984). Autorytety świata uczonych. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Heller, M. (2009). Jak być uczonym, tłum. M. Szczerbińska-Polak, Kraków: Wydawnictwo Znak. Kłoczowski, J.A. (1994). Czas marnych mistrzów? Znak, 474 (11), 4–7.
5.Kwaśnica, R. (2000). Ku dialogowi w pedagogice. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatyw-
6.na. Dylematy teorii (s. 47–60). Kraków: O cyna Wydawnicza Impuls.
7.Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
8.Maciejewska, M. (2001). Odpowiedzialność moralna nauczyciela-mistrza. W: M. Szczepańska (red.), Elitaryzm. Mistrz w edukacji (s. 35–41). Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane. Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku.
9.Olbrycht, K. (1998). Współczesne pytania wokół relacji „mistrz−uczeń”. Miesięcznik Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pobrano z: http://gazeta.us.edu.pl/node/194851 (6.09.2017).
10.Pietrzak, M. (2017). Mistrzowie i uczniowie. Kształtowanie warsztatu, osobowości i postaw współczesne- go artysty. Warszawa: Bel Studio Sp. z o.o.
11.Polak, K. (1999). Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształtowanie. Kraków: Wydaw- nictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
12.Rodziński, S. (2004). Relacja mistrz−uczeń. Anachronizm czy nowa szansa. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej (s. 67–71). Kraków: Wydawnictwo Uni- wersytetu Jagiellońskiego.
13.Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwali kacji dla Szkolnictwa Wyższego. Pobrano z: http://www.nauka.gov.pl/ krajowe-ramy-kwali kacji/ (5.09.2017).
14.Szlachta, Z. (1984). Mistrz. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
15.Tischner, J. (2012). Filozo a dramatu. Kraków: Wydawnictwo Znak.
16.Uslaner, E.M. (2008). Zaufanie strategiczne i zaufanie normatywne, tłum. H. Roczniak, M. Za-
17.sada. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 181–223). Kra-
18.ków: Wydawnictwo Znak.
19.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005 nr 164, poz. 1365.
20.Pobrano z: http:// www.bip.nauka.gov.pl/ustawy-akty-sw/ustawa-z-dnia-27-lipca-2005-r-
21.prawo-o-szkolnictwie-wyzszym-tekst-uje dnolicony.html (5.09.2017).
22.Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, lozo ą i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Instytut
23.Badań Edukacyjnych.
24.Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: O cyna Wydawnicza
25.Impuls.
26.Żywczok A. (2009). Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości nauko-
27.wych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.