Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 4 (54) 2018
Viral Marketing Communication for Brand
(Wirusowa komunikacja marketingowa na rzecz marki)

Rok wydania:2018
Liczba stron:13 (89-101)
Klasyfikacja JEL: M30 M31 M37 D83
Słowa kluczowe: wirusowa komunikacja marketingowa viral generowanie ruchu w sieci skuteczność komunikacji marketingowej marka
Autorzy: Beata Tarczydło ORCID
AGH University of Science and Technology, Faculty of Management

Anna Kondak
AGH University of Science and Technology, Faculty of Management

Adrian Konior
AGH University of Science and Technology, Faculty of Management

Abstrakt

Nowa rzeczywistość gospodarcza powoduje, że marketerzy mogą i powinni wykorzystać internet jako istotny kanał informacyjno-komunikacyjny i sprzedażowy. Celem artykułu było przybliżenie wirusowej komunikacji marketingowej na rzecz marki w sieci, w ujęciu teoretycznym i empirycznym. Metodyka badawcza objęła studia literaturowe, analizę wtórnych źródeł informacji, w tym zasobów internetowych, studia przypadków kampanii wirusowych dla wybranych marek oraz badania pierwotne z wykorzystaniem ankiety internetowej. Przeprowadzone badania potwierdziły atrakcyjność, skuteczność i wzrastającą rolę wirusowych kampanii komunikacyjnych wokół marek w internecie. Przynoszą one różnorodne korzyści, takie jak: budowanie społeczności marki, generowanie ruchu w sieci, efekt publicity, kreowanie pozytywnych doświadczeń interesariuszy, wzrost satysfakcji czy zacieśnianie relacji uczestnik-marka, a także wymierne wyniki sprzedażowe.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bowden, S.R. (2017). Video Marketing Mastery: Creating ‒ Advertising ‒ Selling. Munich: BookRix GmbH & Co. KG.
2.Chaffey, D., Smith, P.R. (2017). Digital marketing excellence. Planning, optimizing and integrating online marketing. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
3.Finne, Å., Grönroos, C. (2017). Communication-in-use: customer-integrated marketing communication. Journal of Marketing, 51 (3), 445–463.
4.Franzen, G., Moriarty, S.E. (2015). The science and art of branding. New York: Routledge.
5.Goldmann, D. (2018). Vogue Polska ‒ hit czy kit? Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=3mStZ6m4Ut0.
6.Hackley, C. (2010). Advertising & promotion. An integrated marketing communications approach. London: SAGE Publications Ltd.
7.Hupa, A. (2018a). Jakie video i gdzie internauci oglądają na smartphone’ach i tabletach? IRCenter. Retrieved from: https://ircenter.com/multiscreening-2017-popularnosc-roznych-rodzajow-video/.
8.Hupa, A. (2018b). Multiscreening 2017 – popularność różnych rodzajów wideo. IRCenter. Retrieved from: https://ircenter.com/jakie-video-i-gdzie-internauci-ogladaja-na-smartphoneach-i-tabletach/.
9.Interaktywnie.com (2010). Szeptanie jest w cenie. Raport. Retrieved from: https://interaktywnie.com/badania-i-megapanel/szeptanie-jest-w-cenie-raport-interaktywnie-com-16973.
10.Interaktywnie.com (2017a). Raport. Wideo w Internecie 2017. Retrieved from: https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-wideo-w-internecie-2017-255588.
11.Interaktywnie.com (2017b). Raport. Content marketing 2017. Retrieved from: https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-content-marketing-2017-255241.
12.Jose, M., Romero, M., Consolacion, A.S. (2013). Viral marketing through e-mail: the link company-consumer. Management Decision, 51 (10), 1970–1982.
13.Keller, K.L. (2013). Strategic brand management. Building, measuring and managing brand equity. New York: Pearson Education Limited.
14.Kitchen, P.J., Proctor, T. (2015). Marketing communications in a post-modern world. Journal of Business Strategy, 36 (5), 34–42.
15.Kolenda, P. (ed.). (2017). Konsumpcja treści online a marketing. IAB.polska. Retrieved from: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Raport_Konsumpcja_tresci_online_20161.pdf.
16.Kuchta, M. (2018). Okładka polskiego Vogue’a – 8 przykładów Real Time Marketingu. Retrieved from: https://socialpress.pl/2018/02/okladka-polskiego-voguea-8-przykladow-real-time-marketingu.
17.Nalty, K.H. (2010). Beyond viral: how to attract customers, promote your brand, and make money with online video. New York: John Wiley & Sons.
18.Netsprint (2018). Rynek reklamy internetowej w Polsce – kontekst i content marketing 2015/2016, Retrieved from: http://netsprint.eu/dane-content-marketing-sila-napedowa-reklamy-internetowej-raport-netsprinta/?utm_source=NetsprintDziennikarze&utm_medium=email&utm_campaign=Raport2015-2016.
19.Niżnik, W. (2018). Social Media 2016. IRCenter. Retrieved from: https://ircenter.com/social-media-2016.
20.O’Guinn, T.C., Allen, C.T., Semenik, R.J. (2012). Advertising and brand promotion. Mason: South-Western Cengage Learning.
21.Pogorzelski, J. (2015). Marka na cztery sposoby. Branding percepcyjny, emocjonalny, społeczny i kulturowy. Warszawa: Wolters Kluwer.
22.Roberts, M.L., Zahay, D. (2013). Internet marketing. Integrating online and offline strategies. United Kingdom: South-Western CENGAGE Learning.
23.Scott, D.M. (2015). The new rules of marketing and PR: how to use social media, online video, mobile applications, blogs, news releases and viral marketing to reach buyers directly. Hoboken: John Wiley & Sons.
24.Stawarz, B. (2015). Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
25.Taranko, T. (2015). Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
26.Tarczydło, B. (2014a). Strategia komunikacji marketingowej 360 stopni w kreowaniu wizerunku marki usługi. Studium przypadku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 355, 238–249.
27.Tarczydło, B. (2014b). Wybrane narzędzia marketingu internetowego w budowaniu społeczności wokół marki. Studium przypadku. Marketing i Rynek, 11, 283–290.
28.Tarczydło, B. (2014c). Wzbudzanie emocji i kreowanie doświadczeń w kampanii komunikacji marketingowej. Marketing i Rynek, 4, 159–165.
29.Tarczydło, B., Kondak, A., Konior, A. (2018). Multiscreening w teorii i praktyce. Wyniki badań. Marketing i Rynek, 4, 560–569.
30.Wiktor, J.W. (2013). Komunikacja marketingowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
31.Wirtualne Media (2018). Wartość reklamowa okładki „Vogue Polska” wynosi 3 mln zł. Retrieved from: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/okladka-vogue-polska-wartosc-reklamowa-liczba-wzmianek.
32.Wołczuk, A. (2018). Tylko dla prawdziwych Jedi. Kampania komiksów „Star Wars” w internecie – case study. Retrieved from: https://marketingprzykawie.pl/artykuly/dla-prawdziwych-jedi-kampania-komiksow-star-wars-internecie-case-study/.