Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.53-17
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (53) 2018
Marketing wirusowy w zarządzaniu organizacją. Wyniki badań
(Viral Marketing in Organization Management. Results of Research)

Authors: Beata Tarczydło ORCID
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza

Anna Kondak ORCID
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza

Adrian Konior
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
Keywords: viral marketing methodology of application organization management recommendation for marketers
Data publikacji całości:2018
Page range:17 (189-205)
Klasyfikacja JEL: M30 M31 M37 D83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the paper is to explain viral marketing and to indicate its place and role in management of contemporary organizations. The literature studies were conducted and available research and reports reviewed as well as a project of own research executed in the paper. Starting from the definition of the analyzed marketing conception on increasing role in digital technology, its forms and methodology of designing and implementing effective viral marketing campaign were described. The authors determined the scope of exploitation and popularity of viral marketing in practice of organization management on the Polish market and they carried out the internetbased poll on “The importance of viral marketing in organization management”.
Download file

Article file

Bibliography

1.Barber House Kraków (2017). Post i film „When beatboxing is life”. Facebook. Pobrano z: https://pl-pl.facebook.com/barberkrakow/videos/1689311697759864/.
2.Beverland, M., Dobele, A., Farrelly, F. (2015). The viral marketing metaphor explored through Vegemite. Marketing Intelligence & Planning, 33 (5), 656‒674.
3.Content marketing 2017 (2017). Raport Interaktywnie.com. Pobrano z: https://interaktywnie.com/ biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-content-marketing-20 17-255241.
4.Cruz, D., Fill, C. (2008). Evaluating viral marketing: isolating the key criteria. Marketing Intelligence & Planning, 26 (7), 743–758.
5.Hughes, M. (2008). Marketing szeptany. Z ust do ust. Jak robić szum medialny wokół siebie, firmy, produktu. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
6.Hupa, A. (2017). Multiscreening 2017 – popularność różnych rodzajów wideo. IRCenter. Pobrano z: https://ircenter.com/multiscreening-2017-popularnosc-roznych-rodzajow-video.
7.IAB Polska (2016). Konsumpcja treści online a marketing. Raport 2016. Związek Pracodawców Branży Internetowej. Digital Resolution. Pobrano z: https://www.iab.org.pl/wp-content/ uploads/2016/04/Raport_Konsumpcja_tresci_online_20161.pdf.
8.Jose, M., Romero, M., Consolacion, A.S. (2013). Viral marketing through e-mail: the link company – consumer. Management Decision, 51 (10), 1970–1982.
9.Kasprzycki-Rosikoń, J., Piątkowski, J. (2013). Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
10.Kiełtyka, L. (2017a). Inspiracje i innowacyjność w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w tworzeniu innowacyjnych strategii organizacji. Przegląd Organizacji, 7, 32–37.
11.Kiełtyka, L. (2017b). Narzędzia i techniki multimedialne wspomagające pracę menedżerów we współczesnych organizacjach. Przegląd Organizacji, 8, 33–42.
12.Kotler, P., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. Era cyfrowa. Warszawa: MT Biznes.
13.Kotler, P., Keller, K.L. (2013). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
14.Liveinthed (2017). Apple’s Viral Holiday Commercial. Pobrano z: https://www.youtube.com/wat ch?v=wLDwuPnvJdw.
15.Michalak, P.R., Daszkiewicz, D., Musz, A. (2012). Marketing wirusowy w Internecie. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
16.Nalty, K.H. (2010). Beyond viral: how to attract customers, promote your brand, and make money with online video. New York: John Wiley & Sons.
17.Netsprint (2016). Rynek reklamy internetowej w Polsce – kontekst i content marketing 2015/2016. Pobrano z: http://netsprint.eu/dane-content-marketing-sila-napedowa-reklamyinternetowejraportnetsprinta/? utm_source=NetsprintDziennikarze&utm_medium=email&utm_campa ign=Raport2015-2016.
18.Niżnik, W. (2016). Social Media 2016. IRCenter. Pobrano z: https://ircenter.com/social-media- 2016/.
19.Przybysz, M. (2017). Maryla Rodowicz tą niespodzianką wprawiła w osłupienie nowożeńców i wszystkich gości. Pobrano z: http://bliss.natemat.pl/220923,maryla-rodowicz-ta-niespo dzianka-wprawila-w-oslupienie-nowozencow-i-wszystkich-gosci.
20.Scott, D.M. (2015). The new rules of marketing and PR: how to use social media, online video, mobile applications, blogs, news releases and viral marketing to reach buyers directly. Hoboken: John Wiley & Sons.
21.Stabryła, A. (red.). (2012). Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
22.Szeptanie jest w cenie (2010). Raport Interaktywnie.com. Pobrano z: https://interaktywnie.com/ badania-i-megapanel/szeptanie-jest-w-cenie-raport-interaktywnie-com-16973.
23.Wendt, L.M., Griesbaum, J., Kölle, R. (2016). Product advertising and viral stealth marketing in online videos. A description and comparison of comments on YouTube. Aslib Journal of Information Management, 68 (3), 250–264.
24.Wideo w internecie 2017 (2017). Raport Interaktywnie.com. Pobrano z: https://interaktywnie. com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-wideo-w-interne cie-2017-255588.
25.Żabiński, L. (2014). Nauka o marketingu i rynkach. Argumenty za instytucjonalizacją dyscypliny naukowej raz jeszcze. Marketing i Rynek, 8, 201–206.