Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.53-14
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (53) 2018
Behaviour of young consumers and the seasonality of ice cream consumption

Authors: Agnieszka Palka ORCID
Uniwersytet Morski w Gdyni
Keywords: young consumers generation Z consumption of ice cream seasonality surveys
Data publikacji całości:2018
Page range:12 (151-162)
Klasyfikacja JEL: M31 M37
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

There have been quite intensive development of the ice cream market in recent years in Poland, especially of impulse ice cream. The impulse ice-cream market is developing, among others, thanks to young consumers who are increasingly consuming these products and have an impact on the seasonality of the market. In addition, in Poland, on the one hand, there is a belief in seasonality in the consumption of ice cream, and on the other hand the desire to recognize ice cream as a year-round product. Ice cream advertisements in Polish media appear mainly from May to July, in the remaining months there are no such ads. For the above reasons, it was decided to conduct research in the group of young consumers (Generation Z) on the consumption of ice cream and the impact of advertising on their consumer behaviour.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamczyk, G. (2014). Wybrane aspekty zachowań młodych konsumentów w nowych realiach rynkowych. Handel Wewnętrzny, 1 (354), 5‒16.
2.Budzanowska-Drzewiecka, M. (2014). Style podejmowania decyzji zakupowych przez młodych konsumentów w Polsce w świetle badań własnych. Handel Wewnętrzny, 1 (354), 50‒59.
3.Grzybowska-Brzezińska, M. (2010). Młodzi konsumenci wobec społecznych instrumentów promocji wykorzystywanych na rynku żywności. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 195‒204.
4.Jaska, E. (2015). Wpływ reklamy na postawy konsumentów jako element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Handel Wewnętrzny, 1 (354), 120‒130.
5.Jeżewska-Zychowicz, M. (2011). Zachowania młodych konsumentów na rynku nowej żywności i ich uwarunkowania. Problemy Higieny i Epidemiologii, 92 (4), 816‒819.
6.Newerli-Guz, J. (2010). Zachowania młodych konsumentów na rynku herbatek ziołowo-owocowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 223‒229.
7.Nowacki, R. (2010). Znaczenie reklamy w procesach decyzyjnych konsumentów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 595, Ekonomiczne Problemy Usług, 55, 443‒454.
8.Palka, A. (2015). Zmiany w preferencjach konsumentów na rynku lodów. Handel Wewnętrzny, 2 (355), 308‒319.
9.Palka, A. (2017a). Consumer preferences on impulse ice cream. Towaroznawcze Problemy Jakości, 2 (51), 86‒93.
10.Palka, A. (2017b). Making purchase decisions on ice cream market. Marketing i Zarządzanie, 2 (48), 53‒62.
11.Roszkowski, D. (2009). Wpływ skuteczności reklamy na decyzje klienta przy wyborze marki produktu. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 21, 115‒120.
12.Rybowska, A. (2016). Wpływ reklamy na zachowania młodych i starszych konsumentów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 45 (1), 385‒394.
13.Szokujący raport. To pokolenie jest „zawsze online” (2018). Retrieved from: http://niezalezna.pl/220981-szokujacy-raport-to-pokolenie-jest-zawsze-online.
14.Szopiński, W. (2010). Postawy konsumentów wobec reklamy na przykładzie miasta Tarnobrzeg. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 133‒ 144.
15.Zięba, K. (2010). Czynniki kształtujące zachowania nabywcze młodych konsumentów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 271‒279.