Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.53-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (53) 2018
Uwarunkowania zachowań konsumentów na rynku nowych produktów żywnościowych z wykorzystaniem modelu Rogersa
(Determinants of consumer behaviour on the market of new food products using the Rogers' model)

Authors: Joanna Bartkowicz
Wyższa Szkoła Zarządzania w Gdańsku
Keywords: consumer behaviour new product food innovator Rogers’ model
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (7-16)
Klasyfikacja JEL: D12 D91 E21 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the research, the results of which are presented in the paper, was to identify consumer behavior towards new food products. The model of Rogers' innovation diffusion was used to classify consumers into segments. The research was conducted basing on the original questionnaire. It included 230 consumers - students of the Gdynia Maritime University. The sex and financial situation of the respondents were assumed as independent variables. The results of the research show that the most important determinants of purchasing new food products were: quality, price and nutritional value. Segmentation of the respondents showed similarity to the theoretical distribution of Rogers. Obtained knowledge about consumer behavior on the market of food products affecting their purchase may form the basis for the development of an effective marketing strategy, especially for entities introducing new, innovative food products.
Download file

Article file

Bibliography

1.Białoskurski, S. (2015). Postawy nabywców finalnych wobec nowych produktów spożywczych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 41 (2), 11‒21.
2.Barska, A. (2013). Kryteria wyboru produktów żywnościowych przez młodych konsumentów z Polski, Czech i Słowacji. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 337 (4), 113‒121.
3.Gutkowska, K. (2011). Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych jako warunek rozwoju rynku żywności. Konsumpcja i Rozwój, 1, 108‒119.
4.Karliński, K. (2010). Odkryj ważne i niezaspokojone. Marketing w Praktyce, 7, 35‒36.
5.Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
6.Kozirok, W. (2015). Reklama żywności ‒ postawy i zachowania konsumentów. Zeszyty Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego, 866, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 39, 46‒53.
7.Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: PWE.
8.Penn, M.J., Zelesne, E.K. (2009). Mikrotrendy: małe siły, które niosą wielkie zmiany. Warszawa: MT Biznes.
9.Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008). Wspólna publikacja OECD i Eurostatu. Wydanie trzecie. Pobrano z: http://home.agh.edu.pl/~kkulak/lib/exe/fetch.php?media=user:konrad:vary:oslo-manual.pdf (2.04.2018).
10.Rogers, E.M. (1983). Diffusion of innovation. New York, London: The Free Press.
11.Urban, S., Michałowska, M. (2013). Determinanty wyboru konsumentów dotyczące miejsca zakupu. Raport z badań. Nauki o Zarządzaniu, 3 (16), 133‒153.
12.Zalega, T. (2016). Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 46 (2), 1‒24.