Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-24
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (52) 2018
Sale and distribution of traditional and regional food in Poland and EU – a benchmark study

Authors: Aleksandra Wilczyńska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: traditional food regional food sale distribution system benchmark study
Data publikacji całości:2018
Page range:8 (257-264)
Klasyfikacja JEL: Q02 Q13
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of this work was to conduct a benchmark study to find the best solution in the field of the most effective distribution channels and increase the sales of traditional products in Poland. The analysis compared the solutions regarding the functioning of the market of regional and traditional products in various EU countries, including Germany, France, Portugal and Italy. It has been shown that the best strategies for offering regional products exist in Italy. Regional and traditional products in this country are offered in supermarket chains, in the direct sales system or in specialized distribution points, using various marketing strategies. Therefore, the attractiveness of these forms of distribution is increasing. Such a strategy for offering regional products can also be a success in Poland.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borowska, A. (2007a). Charakterystyka konsumentów produktów tradycyjnych/regionalnych w Polsce. Raport z badań, grant Fundacji Fundusz Współpracy. Retrieved from: www.agro-smak.org.pl/files?id_plik=126 (7.10.2017).
2.Borowska, A. (2007b). Zachowania rynkowe podmiotów gospodarczych na rynku produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce. In: D. Kopycińska (ed.), Zachowania rynkowe w teorii i praktyce (p. 147‒154). Szczecin: Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego.
3.Chudy, S., Gierałtowska, U. (2013). Produkty tradycyjne i regionalne z perspektywy szczecińskich studentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1 (27), 45‒52.
4.Fragata, A., Tiberio, M.L., Teixeira, M.S. (2007). Traditional products with protected designation of origin: policy and market situation in Portugal. New Medit, 2, 4‒12.
5.Grębowiec, M. (2010). Produkty regionalne i tradycyjne jako element budowania konkurencyjnej oferty produktów żywnościowych w Polsce i innych krajach Europy. Zeszyty Naukowe SGGW. Problemy Rolnictwa Światowego, 17 (2), 65‒80.
6.Kafel, P. (2010). Znaki jakości wyrobów spożywczych. Zarządzanie Jakością, 1 (24), 124‒127.
7.Kiejlan, K. (2011). O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów tradycyjnych i funkcjonalnych. Kraków: ODR w Brwinowie, Oddział w Krakowie.
8.Komisja Europejska (2018). Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich. Retrieved from: http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html.
9.Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (2018). Jakość żywności. Retrieved from: https://www.gov.pl/rolnictwo/jakosc-zywnosci.
10.Paluch, A., Stoma, M. (2014). Analiza możliwości rozwoju produkcji oraz rynku produktów regionalnych i tradycyjnych w województwie lubelskim. Acta Scientiarum Polonorum. Technica Agraria, 13 (3‒4), 37‒47.
11.Raport ARC. Rynek żywności regionalnej i tradycyjnej (2017). Retrieved from: http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/rynek-zywnosci-regionalnej-i-tradycyjnej-raport-arc,148169.html (10.07.2018).
12.Raport Infringement of protected geographical indications for wine, spirits, agricultural products and foodstuffs in the European Union (2016). Retrieved from: https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/Geographical_indications_report/geographical_indications_report_en.pdf (10.07.2018).
13.Rejman, K., Halicka, E., Nagalska, H. (2015). Szanse polskiego rynku żywności tradycyjnej i regionalnej a zachowania konsumentów. Wieś i Rolnictwo, 3 (168), 117‒131.
14.Rosati, M. (2016). Geographical indications in Italy – PDO&PGI a way to access a global market. Retrieved from: http://www.helsinki.fi/ruralia/materiaalit/AluperastaBisnesta19122016/20161216_PresentazioneFinlandia-ENG.pdf (10.07.2018)
15.Tanguy, C., Renault, C., Renault, S., Romieu, V. (2012). Value of production of agricultural products and foodstuffs, wines, aromatised wines and spirits protected by a geographical indication (GI) ‒ Final report. Retrieved from: http://ec.europa.eu/agriculture/externalstudies/2012/value-gi/final-report_en.pdf (10.07.2018).
16.Wilczyńska, A. (2017). Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej. Handel Wewnętrzny, 1 (366), 401‒412.
17.Zisidis, O.-V. (2014). Do PDO and PGI foodstuffs have value added to stakeholders? Wageningen, the Netherlands: M.Sc. thesis, University of Wageningen. Retrieved from: http://edepot.wur.nl/312731.