Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-18
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (52) 2018
Synergy between social media marketing and maps of health needs in oncology – on the example of defining the potential of social media marketing in promoting health behaviors among junior high school students

Authors: Magdalena Syrkiewicz-Świtała
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu

Magdalena Wójcik
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu
Keywords: social media social media marketing health promotion public health
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (189-197)
Klasyfikacja JEL: M30 I10
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Finding effective tools to promote health behaviors became a priority of health policy to develop maps of health needs in oncology. The objective of the paper is indication of contact points between social media marketing and maps of health needs on the example of the potential of this tool and source of information in promoting health behaviors among junior high schools students. The used method is a pilot study, survey. 210 students from Będzin junior high schools (lower secondary schools) were examined. Microsoft Excel and StatSoft Statistica software were used, a chi-square test was used, at statistical significance α = 0,05. On the basis of the research it is determined that due to the commonness of social media usage it will have a major task in broadening knowledge on healthy lifestyles and prevention of oncological diseases in the future. Synergy between social media marketing and the map of health needs may become an effective tool of management optimization in health care.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cianciara, D. (2010). Zarys współczesnej promocji zdrowia. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL.
2.Cupiał, M., Masztalerz-Migas, A. (2013). Mass media w promocji zdrowego stylu życia. Family Medicine & Primary Care Review, 15 (2), 83‒84.
3.Global Digital Report 2018 (30.04.2018). We Are Social – Digital Report 2018. Retrieved from: https://digitalreport.wearesocial.com/.
4.Jakimiuk, A. (12.04.2018). Dieta a nowotwory. Co jeść, żeby nie zachorować na raka? Retrieved from: www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-nowotwory-co-jesc-zeby-nie-zachorowac-na-raka_42120.html.
5.Kowalska, M.E. Kalinowski, P., Bojakowska, U. (2013). Komunikacja internetowa jako aktywne medium przekazu wiedzy o zdrowiu – szanse, zagrożenia i ograniczenia. Pielęgniarstwo Polskie, 4, 300‒304.
6.Kulik, T. (2002). Koncepcja zdrowia w medycynie. Lublin.
7.Kulik, T., Pacion, A. (2014). Zdrowie publiczne. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL.
8.Mapa potrzeb zdrowotnych w zakresie onkologii dla Polski (16.03.2018). Retrieved from: www.archiwum.mz.gov.pl/wp-content/uploads/2015/12/MPZ_onkologia_Polska.pdf.
9.Mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie onkologii (16.03.2018). Ministerstwo Zdrowia. Retrieved from: http://www.mpz.mz.gov.pl/mapy-potrzeb-zdrowotnych-w-zakresie-onkologii/.
10.Mobile, digital i social media w Polsce 2018 – co HR musi wiedzieć (14.02.2018). Retrieved from: https://gojtowska.com/2018/02/14/mobile-digital-social-media-w-polsce/.
11.Paszkowska, M. (2008). Rola Internetu w promocji zdrowia. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, 3, 244‒252.
12.Pawlak-Dobrzańska, M. (2017). Digital Poland, czyli kilka statystyk, które powinien znać każdy HR--owiec. Retrieved from: http://greatdigital.pl/digital-poland-czyli-statystyk-dla-hr/ (30.04.2018).
13.Syrkiewicz-Światała, M, Holecki, T, Wojtynek, E. (2014). Znaczenie mass mediów w promocji zdrowia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20 (2), 171‒176.
14.Szymczuk, E., Zajchowska, J., Dominik, A., Makarska-Studzińska, M., Zwolak, A., Daniluk, J. (2011). Media jako źródło wiedzy o zdrowiu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 17 (4), 165‒168.