Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-17
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (52) 2018
Polskie „sieciaki” na rynku turystycznym na przykładzie odwiedzających Kraków
(Polish „Net Generation” on the Tourism Market on the Example of the Visitors of Kraków)

Authors: Renata Seweryn
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania
Keywords: generations youth net generation tourism tourism market
Data publikacji całości:2018
Page range:13 (175-187)
Klasyfikacja JEL: D12 L83 Z33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the article is to show the specificity of behaviors in the tourism market of the youngest generation of Poles, i.e. generation Z. Based on the literature the characteristic features of this group were listed and then, in the empirical part, based on the information from the research into tourist traffic in Krakow in 2017, the five hypotheses were verified. The obtained results allow conclusion that the net generation in a larger percentage use social media and ask their friends for an opinion while acquiring information on the destination, prepare a trip on their own, travel by train, in the company of their friends and to their friends, and, what is most surprising, are more loyal to the tourism reception area than other participants of the national tourist traffic.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borkowski, K., Grabiński, T., Seweryn, R., Mazanek, L., Grabińska, E. (2018). Ruch turystyczny w Krakowie w 2017 roku. Kraków: Małopolska Organizacja Turystyczna.
2.Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 97, 385‒398.
3.Lyons, S.T., Schweitzer, L. i Eddy S.W. (2015). How Have Careers Changed? An Investigation of Changing Career Patterns across Four Generations. Journal of Managerial Psychology, 30 (1), 8‒21.
4.Mizuko, I., Baumer, S. (2008). Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project. MacArthur Foundation Reports on Digital Media and Learning. Massachusetts: The MIT Press.
5.Ruth, N., Bolton, A., Parasuraman, A., Hoefnagels, A., Migchels, N., Kabadayi, S., Gruber, T., Komarova Loureiro, Y., Solnet, D. (2013). Understanding Generation Y and Their Use of Social Media: a Review and Research Agenda. Journal of Service Management, 24 (3), 245‒267.
6.Seweryn, R. (2012). Lojalność odwiedzających wyzwaniem dla obszaru recepcji turystycznej w obecnych warunkach rynkowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 258, 24‒34.
7.Tulgan, B. (2009). Not Everyone Gets a Trophy: How to Manage Generation Y. San Francisco: Jossey-Bass.
8.Williams, K.C., Page, R.A. (2011). Marketing to the Generations. Journal of Behavioral Studies in Business, 3 (1), 1‒17.
9.Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350, 405‒415.