Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-15
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (52) 2018
Rola internetu w podejmowaniu decyzji zakupowych przez młodych dorosłych
(The Role of the Internet in Young Adults’ Purchase Decision-Making)

Authors: Joanna Pikuła-Małachowska
Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania
Keywords: consumption behaviors purchase decision young adults internet
Data publikacji całości:2018
Page range:8 (157-164)
Klasyfikacja JEL: M31 J13
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the article is verifying a thesis, if the cyberspace influences on purchase decision-making by young adults. Young adults represent the generation for whom use of the internet is something obvious. They use it for, among others, searching for information, being in touch with friends or having access to services, e.g. bank services. It seems to be important to verify the thesis if the internet has an impact on young adults’ purchase decision-making and what is the degree of such influence. The considerations are based on young customers’ activity in social media – the sphere joining information both from companies and product or service users. The article is based on critical literature review.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamczyk, G. (2015). Wybrane aspekty zachowań młodych konsumentów w nowych realiach rynkowych. Handel Wewnętrzny, 1, 5‒16.
2.Antonides, G., Van Raaij, W.F. (2003). Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Baldowska, S., Delińska, L. (2018). Media społecznościowe jako źródło absorpcji i dzielenia się informacją o produktach i ich oferentach przez pokolenie Y. Marketing i Rynek, 4, 18‒26.
4.Bartosik-Purgat, M. (2016). Reklama w serwisach społecznościowych – opinie użytkowników w świetle badań międzykulturowych. Marketing i Rynek, 10, 33‒38.
5.Boni, M., Szafraniec, K. (red.). (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
6.Jachnis, A. (2007). Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich. Bydgoszcz‒Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.
7.Jaciow, M. (2016). Pokolenie Y na zakupach – wyzwania dla współczesnego marketingu. Handel Wewnętrzny, 2 (361), 183‒191.
8.Janoś-Kresło, M., Mróz, B. (red.). (2006). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
9.Kaznowski, D. (2014). Social media – społeczny wymiar internetu. W: J. Królewski (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet Startowy (s. 71‒103). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Kuchno, M., Tarnowski, R. (2018). Lifestyle młodego pokolenia. Marketing w Praktyce, 4.
11.Kuźniar, W., Surmacz, T., Szopiński, W. (2017). Wirtualizacja konsumpcji i jej oddziaływanie na kształtowanie postaw i zachowań prosumpcyjnych wśród młodych konsumentów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia, 51 (2), 143‒150.
12.Olejniczuk-Merta, A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Difin.
13.Olejniczuk-Merta, A. (2009). Młodzi konsumenci w procesach transformacji rynkowej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
14.Pańków, M. (2012). Młodzi na rynku pracy. Raport z badania. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych.
15.Sawicki, J.(oprac.). (2017). Media społecznościowe a zaangażowanie konsumenta. Marketing i Rynek, 4.
16.Smyczek, S., Sowa, I. (2010). W: E. Kieżel (red.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim. Warszawa: PWE.
17.Sowa, I. (2001). W: E. Kieżel (red.), Zachowania rynkowe młodych konsumentów. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
18.Sowa, I. (2017). Zachowania prosumenckie wśród konsumentów pokolenia X i Y. Handel Wewnętrzny, 6 (371), 310‒320.
19.Strelau, J. (red). (2003). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1 – Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
20.Talar, S., Kos-Łabędowicz, J. (2014). Internet w działalności polskich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne, 184, 134‒152.
21.Zalega, T., Wojciechowski, F. (2018). Sprytne zakupy w zachowaniach konsumenckich młodych konsumentów. Marketing i Rynek, 2, 11‒20.