Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (52) 2018
Barwa opakowania jako element kształtujący atrakcyjność rynkową herbaty
(Colour of the Packaging as an Element Shaping the Market Attractiveness of Tea)

Authors: Przemysław Dmowski
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Maria Śmiechowska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Michał Gosk
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: sensory marketing packaging colour tea
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (49-57)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is to assess the attractiveness of selected teas in the field of evaluation of packaging colour and information. The research involved the package of tea of three brands available on the Trójmiasto [Tri-City] market. The criterion for the selection of teas was their popularity in individual price segments. Own brand of tea, a tea perceived by consumers as popular, from the average price range and a tea segmented on the premium market were used. All analyzed samples of tea were the most popular in their price category. A group of one hundred consumers was asked to define associations related to the colour scheme of packaging in terms of aesthetics, attractiveness, accuracy of the selection of the colour system and the message defined by the producers. The obtained results were related to the impressions and emotions that the colours of the assessed tea packages evoke. The tea packaging of the premium brand was rated the highest, and the packaging of the own brand producer was rated the lowest. A relationship between the results of the overall assessment and the price and indirectly the quality of the product was found.
Download file

Article file

Bibliography

1.Deluga, W. (2016). Merchandising w handlu detalicznym. Marketing i Zarządzanie, 4 (45), 287‒299.
2.Dmowski, P., Marjańska, E. (2017). Opinie młodych konsumentów na temat oznakowania opakowań kawy i herbaty. Handel Wewnętrzny, 366 (1), 167‒179.
3.Dragolea, L., Cotîrlea, D. (2011). Neuromarketing – between influence and manipulation. Polish Journal of Management Studies, 3, 79‒89.
4.Grzybowska-Brzezińska, M., Rudzewicz, A. (2013). Wpływ marketingu sensorycznego na decyzje konsumentów (znaczenie zmysłów). Handel Wewnętrzny, 6 (347), 68‒79.
5.Hulten, B., Broweus, N., van Dijk, M. (2011). Marketing sensoryczny. Warszawa: PWE.
6.Kmita, A. (2009). Barwa. Podstawowe pojęcia. Zastosowanie w projektowaniu. Biuletyn Sztuki Projektowania, 4, 50‒55.
7.Kolasińska-Morawska, K. (2012). Merchandising sensoryczny zintegrowanym instrumentarium wspomagającym oddziaływanie przedsiębiorstw na zachowania klientów w placówkach handlowych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 4 (XIII), 67‒97.
8.Kolek, Z. (2006). Barwa opakowań. Opakowanie, 2, 18‒25.
9.Kubera, H., Rękas, M. (2013). Problemy barwy i koloru w poligraficznej reprodukcji opakowania. Opakowanie, 11, 54‒62.
10.Kuczamer-Kłopotowska, S. (2014). Sensoryczne oddziaływanie na klienta jako forma wspierania procesu komunikacji marketingowej. Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance, 12 (2), 115‒132.
11.Lenart, B., Sikora, T. (2001a). Preferencje konsumenckie kawy w aspekcie jej jakości. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2 (27), 117‒135.
12.Lenart, B., Sikora, T. (2001b). Model preferencji i zachowania konsumenta na rynku kawy. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3 (28), 95‒107.
13.Marki Auchan (15.03.2018 r.). Pobrano z: www.auchan.pl/nasze-marki/marki-auchan.
14.Marshall, D., Stuart, M., Bell, R. (2006). Examining the relationship between product package colour and product selection in preschoolers. Food Quality and Preference, 17, 615–621.
15.Mika-Mętel, M. (2011). Walory promocyjne opakowań. Opakowanie, 2, 61‒68.
16.Risso, P., Maggioni, E., Olivero, N., Gallace, A. (2015). The association between the colour of a container and the liquid inside: An experimental study on consumers’ perception, expectations and choices regarding mineral water. Food Quality and Preference, 44, 17–25.
17.Słowik, M. (14.03.2018). Znaczenie kolorów używanych w reklamie. Od teorii barw, do psychologii kolorów. Pobrano z: https://www.projektowaniegraficzne.pl/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow.
18.Solomon, M. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
19.Śmiechowska, M., Kłobukowski, F. (2017). Bezpieczeństwo informacyjne – nowe kryterium jakości w komunikacji rynkowej z konsumentem. Handel Wewnętrzny, 366 (1), 329‒339.
20.Ucherek, M. (2011). Opakowania inteligentne i ich postrzeganie przez konsumentów. Marketing i Rynek, 1, 12‒17.