Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-37
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Kontrakty relacyjne na rynku usług medycznych
(Relational Contracts on the Medical Services Market)

Authors: Aneta Stosik
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie
Keywords: relational contracts trust relational resources cooperation medical services
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (387-396)
Klasyfikacja JEL: D22
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Inter-organizational cooperation and building the relational resources of the organization is the subject of interest of many researchers in management sciences. The author’s deliberations focus on relational contracts and their role in building a competitive advantage on the market of highly specialized medical clinics. The article presents both the theoretical aspect of the examined issue as well as the analysis of selected results of empirical research. The author of the article focuses mainly on the relational contracts as the unnamed agreements, which significantly dominate the relationships built by clinics and which determine the inter-organizational cooperation based on the trust of partners in the network.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bugdol, M. (2010). Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu. Kraków: Wyd. UJ.
2.Chomiak-Orsa, I. (2013). Zarządzanie kapitałem relacyjnym w procesie wirtualizacji organizacji. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
3.Chrisidu-Budnik, A. (2015). Quid pro quo: zaufanie i kontrakty w sieciach międzyorganizacyjnych. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne: strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci (s. 63–71). Wałbrzych: Wyd. Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
4.Chrisidu-Bydnik, A. (w druku). Zaufanie we współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
5.Cygler, J. (2013). Korzyści kooperencji – oczekiwania i efekty. Organizacja i Kierowanie, 5 (158), 59–75.
6.Danielak, W. (2012). Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
7.Dobiegała-Korona, B., Kasiewicz, S. (2000). Metody oceny konkurencyjności przedsiębiorstw. W: K. Kuciński (red.), Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce (s. 89–96). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
8.Kuryłowicz, M., Wiliński, A. (2013). Rzymskie prawo prywatne. Warszawa: Wolters Kluwer.
9.Master, J.K., Miles, G., D’Souza, D., Orr, J.P. (2004). Risk propensity, trust and transaction costs in relational contracting. Journal of Business Strategies, 21 (1), 47–67.
10.Olesiński, Z. (2010). Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi. Warszawa: C.H. Beck.
11.Powers, T.L., Reagan, W.R. (2007). Factors influencing successful buyer-seller relationship. Journal of Business Research, 60 (2), 1235–1241.
12.Rotter, J.B. (2067). A new scale for the measurement of interpersonal trust. Journal of Personality, 35, 651.
13.Rousseau, D.M., Sitkin, S.B., Burt, R.S., Camerer, C. (1988). Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of Management Review, 3, 393–404.
14.Svendsen, A. (1998). The stakeholder strategy: Profiting from collaborative business relationships. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
15.Zaheer, A., McEvily, B., Perrone, V. (1998). Does trust matter? Exploring the effects of interorganizational and interpersonal trust on performance. Organization Science, 9 (2), 141–159.