Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-30
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Atrakcyjność systemów kafeteryjnych, work-life-balance i koncepcji „hygge” w opinii generacji Y – badania pilotażowe
(The Attractiveness of the Cafeteria Systems, Work-Life-Balance Systems and the Concept of “Hygge” Based on the Opinion of Generation Y – Pilot Study)

Authors: Joanna Nieżurawska-Zając
Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Instytut Zarządzania
Keywords: cafeteria system work-life-balance systems concept of „hygge” managing generational diversity generations
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (309-318)
Klasyfikacja JEL: M31 J33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main goal of the article is to examine the attractiveness of modern systems and concepts of motivating and remunerating such as cafeteria systems, the concept of work-life-balance and the concept of „hygge”. The study characterizes each generation on the basis of the selected criteria, the review of cafeteria systems as flexible remuneration systems and work-life-balance systems. An attempt was also made to describe the Scandinavian concept of „hygge” as happiness at work as the concept particularly useful in building motivation to work. The study presents fragmentary results of a survey conducted in March 2017 among 121 students of the Management faculty, according to the criterion of belonging to the generation Y.
Download file

Article file

Bibliography

1.Amershi, B., Holmes, S., Jablonski, H., Keil, M., Lüthi, E., Matoba, K. (2007). Poradnik szkoleniowy: zarządzanie różnorodnością. Anti-Discrimination and Diversity Training VT/2006/009, International Society for Diversity Management, Komisja Europejska.
2.Armstrong, M., Taylor, S. (2014). Armstron’s handbook of human resources management practice. London: Kogan Page.
3.Borkowska, S. (2001). Strategie wynagrodzeń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, ABC.
4.Cukier, W., Smarz, S. (2012). Diversity assessment tools: A compariso. International Journal of Knowledge, Culture & Change Management, 11 (6).
5.Dziadkiewicz, A., Nieżurawska, J. (2014). Design of a learning process for SME managers (in different generations). Horsens: VIA University College.
6.Juchnowicz, M. (2005). Motywowanie do rozwoju. W: S. Borkowska (red.), Zarządzanie talentami (s. 97–10). Warszawa: IPiSS.
7.Karaszewska, H. (2003). Ewolucja wynagrodzeń w Polsce w okresie zmian systemu ekonomicznego. Toruń: Wyd. UMK.
8.Karwowska-Dworak K. (2017). Hygge – skandynawska filozofia szczęścia. Wykorzystaj ją w swojej firmie! Harvard Business Review. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/ hyggeskandynawska-filozofia-szczescia-wykorzystaj-ja-w-swojej-firmie/tVClx3fi (20.12.2017).
9.Koulopoulos, T., Keldse, D. (2014). Gen Z effect: The six forces shaping the future of business. Hardcover, November 27, 2–12.
10.Linnet, J.T. (2011). Money can’t buy me hygge: Danish middle-class consumption, egalitarianism, and the sanctity of inner space, social analysis. Published: 1 Jun.
11.Mazur-Wierzbicka, E. (2016). Zróżnicowanie pokoleniowe w firmie rodzinnej – wyzwania, korzyści i trudności. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII (6/III), 123–130.
12.Nieżurawska, J. (2010). Elastyczne systemy wynagrodzeń w przedsiębiorstwach w Polsce. Toruń: TNOiK.
13.Nieżurawska, J., Dziadkiewicz, A. (2016). Wybrane problemy zarządzania różnorodnością pokoleniową – identyfikacja instrumentów i determinantów motywowania generacji Z w świetle badań empirycznych. Marketing i Rynek, 3, 661–670.
14.Nieżurawska, J., Dziadkiewicz, A., Kowalewska, G. (2017). Systemy work-life-balance w przedsiębiorstwach w opinii generacji Z. Wyniki badań empirycznych. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 45, 241–258.
15.Nieżurawska, J., Karaszewska, H., Dziadkiewicz, A. (2017). Attractiveness of cafeteria systems as viewed by generation Z. International Journal of Economics and Management Engineering, 10 (2), 684–688. Pobrane z: http://www.waset.org/publications/10006128 (10.12.2017).
16.Ozbilgin, M., Syed, J. (2015). Diversity and inclusion. London, Los Angeles: SAGE.
17.Sekuła, Z. (2005). Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
18.Søderberg, M.T. (2016). Hygge. Duńska sztuka szczęścia. Kraków: Insignis,.
19.Szreder, M. (2004). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: PWE.
20.Wiking, M. (2016). Hygge. Klucz do szczęścia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
21.Williams, A. (2015). Move Over, Millennials, here comes Generation Z. New York Times, September 18, ST1.
22.Wyrzykowska, B. (2008). Pomiar kapitału ludzkiego w organizacji. Zeszyty Naukowe SGGW EiOGŻ, 66, 159–170.
23.Zaleśna A. (2000). Wpływ motywowania na wzrost wartości firmy. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 12, 18–20.