Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
„Turkusowe podejście” do zarządzania konfliktami organizacyjnymi
(„Turquoise Approach” to Managing Organizational Conflicts)

Authors: Andrzej Kozina
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Gospodarki i Administracji Publicznej

Agnieszka Pieczonka
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości
Keywords: organizational conflict managing conflicts organization of turquoise
Data publikacji całości:2018
Page range:8 (207-214)
Klasyfikacja JEL: M12
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Considerable complexity and dynamics of changes occurring in contemporary organizations and their environment entails the necessity to seek for effective managerial tools, in particular needed for the processes of managing organizational conflicts. Therefore the objective of the paper is to present new, promising approach to conduct those processes, based on the idea of the so-called organization of turquoise (Laloux, 2015). The paper is of theoretical character. At first organization of turquoise has been characterized. Then the synthesis of „turquoise approach” to manage them has been made. In turn that approach has been compared to classic technique of management by conflicts. Within the closing section the advantages of that approach and the directions of its improvement in authors’ research works have been pointed out.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bieniok, H. i in. (1997). Metody sprawnego zarządzania. Planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola. Warszawa: Placet.
2.Blikle, A.J. (2017). Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji. Warszawa: Onepress.
3.Dębowski, A., Konkel, M. (20.01.2018), The main threats of turquoise (teal) organizations, agile & change. Pobrane z: https://agileandchange.com/the-main-threats-of-turquoiseteal-organizations-2d46d83b1aae (20.01.2018).
4.Hausner, J. (2017). Wartości, normy, dobra. Zarządzanie Publiczne, 1 (39), 134–158.
5.Hausner, J., Zmyślony, M. (2015), Firma-idea – nowe podejście do wartości w biznesie. Sopot: Agencja Artystyczna GAP.
6.Kozina, A., Pieczonka, A. (2017). Negocjacje w turkusowej organizacji. Zarządzanie i Finanse – Journal of Management and Finance, 15 (2), 163–176.
7.Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości. Warszawa: Studio EMKA.
8.Ochyra, I. (2013). Istota konfliktu organizacyjnego. Warszawa: Wiedza i Praktyka.
9.Pluta, A. (2016). Organizacja turkusu – możliwości i problemy wdrożenia. W: M. Młokosiewicz (red.), Kapitał ludzki – rozwój ku wartościom (s. 107–126). Szczecin: Volumina. pl Daniel Krzanowski.
10.Pluta, A. (2017). Kanon wartości pracowników i wartości organizacji jako podstawa do wdrożenia koncepcji Organizacji Turkusu. Marketing i Rynek, 4, 304–315.
11.Prentice, J. (2016). The most dangerous notion in “Reinventing Organizations”. Pobrane z: https://medium.com/@jessicajprentice/the-most-dangerous-notion-in-reinventing- -organizations-9032930295e2 (30.06.2016).
12.Rahim, M.A. (2001). Managing conflict in organizations. Westport: Quorum Books.
13.Robertson, B.J. (2015) Holacracy: The new management system for a rapidly changing world. New York: Henry Holt and Company.
14.Roche, W.K., Teague, P., Colvin A.J.S. (red.) (2014). The Oxford handbook of conflict management in organizations. Oxford: Oxford University Press.
15.Siira, K. (2013). Organizational conflict, conflict management, and communication: A social complexity perspective. Helsinki: Unigrafia.