Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Postrzeganie norm i wartości etycznych na przykładzie zawodowych lobbystów
(Perception Ethical Norms and Values on the Example of Professional Lobbyists)

Authors: Joanna Dzieńdziora
Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Wydział Nauk Stosowanych

Małgorzata Smolarek
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Wydział Nauk Stosowanych w Krakowie
Keywords: professional ethics values norms ethical code professional group lobbyist
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (51-61)
Klasyfikacja JEL: J17 J29 J44
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The established ethical norms and values are the obligation of a professional group to comply with them. An expression of social trust is to give the group autonomy together with the right to enforce a high professional status. Compliance with the norms and values of professional ethics consists in taking professional decisions as part of the personal involvement of the conscience, mind and will of a particular person. The ethical norms and values most often result from the ethical code of a given professional group. The aim of this study is to define ethical norms and values in theoretical and empirical terms. The theoretical part identifies the professional ethics and the resulting norms and values. The empirical part presents the assessment of norms and values relevant to the functioning of the studied professional group. The study draws attention to the importance of the average moral level of the professional group, which can be improved, as long as the professional group understands its duties towards the social environment.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bogucka I., Pietrzykowski, T. (2009). Etyka w administracji publicznej. Warszawa: LexisNexis.
2.Drzeżdżon, W. (2013). Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, X, 21–35.
3.Dzieńdziora, J. (2017a). Współczesny lobbysta działający w Polsce. Pobrane z: https:// jawnylobbing.org/zawod-lobbysta/ (20.12.2017).
4.Dzieńdziora, J. (2017b). Zawód lobbysta w świetle krajowych standardów kwalifikacji zawodowych. Marketing i Rynek, 4, 457–466.
5.Klimczak, B. (2010). Etyka zawodowa – jak to działa? Ekonomia i Prawo, VI, 15–24.
6.Kowalski, T. (2015). Kodeks etyczny a kształtowanie zasad etycznych administracji publicznej. Studia lubuskie: Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ w Sulechowie, 1, 99–108.
7.Lewicka-Strzelecka, A. (2012). Etyczny wzór lobbingu: analiza kodeksów regulujących działalność lobbingową. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 15, 109–119.
8.Migoń, M.P. (2013). Wstęp do etyki. Skrypt. Gdańsk: Wyd. Gdańskiej Szkoły Wyższej.
9.Nogalski, B., Śniadecki, J. (2001). Etyka zarządzania przedsiębiorstwem. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.
10.Piontek, A. (2016). Kodeks etyczny jako narzędzie kreowania zachowań organizacyjnych na przykładzie policji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły HUMANITAS, 19 (4), 307–318.
11.Seredocha, I. (2013). Rola kodeksów etycznych w jednostkach administracji samorządowej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3, 75–87.
12.Stępień, A.B. (1995). Wstęp do filozofii. Prace Wydziału Filozoficznego TN KUL Lublin, 65.
13.Ustawa z 7.07.2005 o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Dz.U. 2005, nr 169, poz. 1414, tom 1.
14.Wilsz, J. (2009). Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków: Impuls.
15.Zbiegień-Maciąg, L. (1996). Etyka w zarządzaniu. Warszawa: Wyd. CIM.