Marketing i Zarządzanie

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-14
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 1 (47) 2017
Kreowanie przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwach usługowych

Autoren: Robert Nowacki
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Wydział Zarządzania i Finansów
Schlüsselbegriffe: przedsiębiorstwa usługowe przewaga konkurencyjna konkurencyjność determinanty konkurencyjności
Data publikacji całości:2017
Seitenanzahl:10 (153-162)
Klasyfikacja JEL: D22 L80 M21
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Współczesne wysoko rozwinięte gospodarki określane są mianem gospodarek opartych na usługach. O tempie ich wzrostu decydują przedsiębiorstwa usługowe, z dominującym udziałem w tworzeniu PKB, miejsc pracy czy też strukturze podmiotów gospodarczych. Celem artykułu jest identyfikacja kluczowych narzędzi służących budowaniu przewagi konkurencyjnej działających w Polsce przedsiębiorstw usługowych oraz analiza zależności pomiędzy postrzeganiem znaczenia tych czynników a cechami organizacji. Podstawą są wyniki badań przeprowadzonych w 2015 roku. W toku analiz stwierdzono, że największe znaczenie mają elastyczność dostosowywania się do potrzeb klientów oraz renoma usługodawcy. Postrzeganie znaczenia poszczególnych czynników warunkowane jest przy tym lokalizacją przedsiębiorstwa, jego obrotami, stażem rynkowym i pochodzeniem kapitału, nie mają natomiast na nie wpływu takie cechy, jak wielkość, zasięg działalności, pozycja rynkowa czy sytuacja ekonomiczna.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Day, G.S., Wensley, R. (1988). Assessing Advantage: A Framework for Diagnosing Competitive Superiority. Journal of Marketing, 52 (2), 1‒15.
2.Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3.Faulkner, D., Bowman, C. (1996). Strategie konkurencji. Warszawa: Gebethner & Ska.
4.Godziszewski, B. (2009). Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania. W: M.J. Stankiewicz (red.), Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
5.Gorynia, M. (2000). Koncepcja i metodyka badania konkurencyjności przedsiębiorstwa. W: Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
6.Gorynia, M. (2009). Teoretyczne aspekty konkurencyjności. W: M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Grzebyk, M., Kryński, Z. (2011). Konkurencja i konkurencyjność przedsiębiorstw. Ujęcie teoretyczne. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 20, 107‒117.
8.Hamel, G., Prahalad, C.K. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, 68 (May‒June), 79‒91.
9.Hamel, G., Prahalad, C.K. (1999). Przewaga konkurencyjna jutra. Warszawa: Business Press.
10.Hunt, S.D., Morgan, R.M. (1995). The competitive advantage. Theory of competition. Journal of Marketing, 59, 1–15.
11.Jankowska, B., Sulimowska-Formowicz, M. (2009). Koncepcje konkurencji w ekonomii. W: M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Kuczewska, L., Nowacki, R. (2016). Innowacyjność usług biznesowych w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
13.Moroz, M. (2003). Konkurencyjność przedsiębiorstwa – pojęcie i pomiar. Gospodarka Narodowa, 9, 40–57.
14.Nowacki, R. (2015). Diagnoza poziomu konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce. Handel Wewnętrzny, 5, 446–462.
15.Nowacki, R. (2012). Konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych w Polsce. Handel Wewnętrzny, 1, 51‒59.
16.Nowacki, R. (2016). Znaczenie sfery handlu w gospodarce. Handel Wewnętrzny w Polsce 2011–2016, 1, 25–47.
17.Porter, M.E. (1999). Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
18.Skawińska, E. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
19.Stalk, G. Jr. (1988). Time: The next source of competitive advantage. Harvard Business Review, 66 (July), 41–51.
20.Stankiewicz, M.J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
21.Taranko, T. (2010). Procesy konkurencyjne a strategie produktowo-rynkowe przedsiębiorstw produkcyjnych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
22.Żabiński, L. (2000). Przewaga konkurencyjna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.