Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.130-20
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 130 2018
Audit wewnętrzny jako narzędzie doskonalenia systemu zarządzania jakością na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Akademii Morskiej w Gdyni
(INTERNAL AUDIT AS A TOOL FOR IMPROVING THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IMPLEMENTED IN FACULTY OF ENTREPRENEURSHIP AND QUALITY SCIENCE IN THE GDYNIA MARITIME UNIVERSITY)

Authors: Agata Szkiel
Akademia Morska w Gdyni Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: quality of higher education internal audit quality management system ISO 9001
Data publikacji całości:2018-03-30
Page range:13 (203-215)
Klasyfikacja JEL: I23
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

One of the sources of the competitive advantage of domestic educational systems is the quality of the education and therefore, one of the basic obligations imposed on Polish educational facilities by the provisions of law concerning higher education is the implementation of the effective internal education quality assurance system. The component of such a system must be the implemented processes for monitoring, measuring and assessing the effectiveness of the system, by the means of adequate tools which enable to identify the needs to improve the system and to take improving actions. One of such tools, applied in quality management systems in accordance with ISO 9001, is an internal audit. The aim of the article is to present the internal audit as a tool for improving the quality management system implemented in Gdynia Maritime University, as well as to discuss the results of the internal audits conducted at the Faculty of Entrepreneurship and Quality Science in years 2008–2016.
Download file

Article file

Bibliography

1.Brdulak, J. (2016). Ocena jakości kształcenia w Polsce – problemy i rekomendacje. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2 (48), 81–94.
2.Chmielecka, E. (2013). Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Studia BAS, 3 (35), 107–134.
3.Chmielecka, E. (2015). Europejskie Standardy i Wskazówki (ESG) zapewniania jakości jako element Procesu Bolońskiego – ich cele i struktura. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2 (36), 29–40.
4.ESG (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Brussels. Pobrane z: http://www.enqa.eu/index.php/home/esg/ (10.07.2017).
5.Grudowski, P., Lewandowski, K. (2012). Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych. Zarządzanie i Finanse, 10 (3/1), 394–403.
6.Jedynak, P. (red.) (2004). Audyt w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Kraków: Księgarnia Akademicka.
7.Jeż, R. (2013). Proces Boloński a system szkolnictwa wyższego w Polsce. Studia Ekonomiczne, 131, 91–99.
8.Księga jakości Akademii Morskiej w Gdyni (2015). Gdynia: Akademia Morska.
9.Ławicka, M. (2016). Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższej w Polsce. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlowej. Zarządzanie, 3, 207–220. DOI: 10.5604/18998658.1228272.
10.Łuczak, J. (red.) (2004). Jakość usług certyfikacyjnych systemów zarządzania. Poznań: Oficyna Współczesna.
11.MNiSW (2015). Program rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki na lata 2015–2030. Pobrane z: http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/program-rozwoju-szkolnictwa- -wyzszego-i-nauki-na-lata-2015-2030.html (10.07.2017).
12.Pluta-Olearnik, M. (2015). Usługi kształcenia na poziomie wyższym – modele i czynniki rozwoju. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H, Oeconomia, 1, 127–135.
13.PN-EN ISO 9001 (2015). Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
14.Procedura PS 3 (2014). Audit wewnętrzny. Gdynia: Akademia Morska.
15.Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 12.07.2007 w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki. Dz.U. 2007, nr 164, poz. 1166.
16.Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 20.09.2016 w sprawie ogólnych kryteriów oceny programowej. Dz.U. 2016, poz. 1529.
17.Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 26.09.2016 w sprawie warunków prowadzenia studiów. Dz.U. 2016, poz. 1596.
18.Sułkowski, Ł. (red.) (2015). Wybrane „dobre praktyki” zarządzania jakością kształcenia w polskich szkołach wyższych. Warszawa: Polska Komisja Akredytacyjna. Pobrane z: http://www.pka. edu.pl/wp-content/uploads/2015/08/pAKA_3.pdf (20.07.2017). Ustawa z 27.07.2005 – Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz.U. 2005, nr 164, poz. 1365, z późn. zm.
19.Wosik, D. (2003). Rola i miejsce akredytacji i certyfikacji w ocenie oraz doskonaleniu jakości kształcenia polskim szkolnictwie wyższym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1 (21), 86–97.
20.Wójcicka, M. (red.) (2001). Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny. Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego.