Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2023.2.21-14
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 2 (21) 2023
Wykluczenia. Przypadki Sorany Gurian

Autorzy: TOMASZ KRUPA ORCID
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: Sorana Gurian literatura francuska literatura rumuńska pisarstwo kobiet recepcja literacka feministyczna krytyka literacka
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:13 (241-253)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Niniejszy artykuł stanowi pierwsze w języku polskim omówienie twórczości Sorany Gurian (1913–1956), żydowskiej pisarki pochodzącej z Besarabii i tworzącej w językach francuskim i rumuńskim. W świetle najnowszej refleksji feministycznej wyłania się pisarstwo subwersywne (odwołujące się do strategii mimikry) i emblematyczne dla literatury europejskiej XX wieku, porusza bowiem takie tematy jak: sytuacja kobiet w modernizującym się społeczeństwie, status artystek w obrębie tradycjonalistycznej i maskulinistycznej kultury, pozycja pisarza peryferyjnego, który usilnie dąży w stronę centrum, przedstawienie chorób i seksualności czy też przemieszanie tego co realne i fikcyjne w tekście literackim.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Albistur, Maïté, Daniel Armogathe. Histoire du féminisme en France du Moyen ge à nos jours. Paris: Éditions des Femmes, 1977.
2.Anemțoaicei, Ovidiu. Male Bodies and Sexual Difference: A Proposal for a Feminist Corporeo-Ethics. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2018.
3.Baltazar, Camil. „Invazia femeilor în literatură”. Adevărul literar și artistic 954 (1939): 4.
4.Bednarek, Joanna. „Mimetyzm, parler-femme i mówienie prawdy: kobiece wypowiedzi konfesyjne w perspektywie myśli Luce Irigaray”. Śląskie Studia Polonistyczne 13 (2019), 1: 101–112. https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.08.
5.Benjamin, Walter. „O pojęciu historii”. W: tegoż, Konstelacje. Wybór tekstów. Tłum. Adam Lipszyc, 314–315. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
6.Brun, Danièle. „Amatride”. Topique 106 (2009), 1: 157–162.
7.Cixous, Hélène. „Le Rire de la Méduse”. L’Arc 61 (1975): 37–68.
8.Crohmălniceanu, Ovid S. „Sorana Gurian. Întâmplări dintre amurg și noapte”. Contemporanul 22 (1947): 4.
9.Deleuze, Gilles. Kafka: Pour une littérature mineure. Paris: Éditions de Minuit, 1975.
10.Dziadek, Adam. Projekt krytyki somatycznej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2014.
11.Gurian, Sorana. „Caiși în floare”. W: Întâmplări dintre amurg și noapte, 25–30. București: Forum, 1946.
12.Gurian, Sorana. „Jak umarłam na raka”. Tłum. Michał Kasprzycki. Przekrój 590 (1956): 6.
13.Gurian, Sorana. Les Amours impitoyables. Paris: Julliard, 1953.
14.Gurian, Sorana. Les Mailles du filet. Paris: Calmann-Lévy, 1950.
15.Gurian, Sorana. „Medalionul”. Revista Fundațiilor Regale 5 (1938), 11: 282–295.
16.Gurian, Sorana. „Medalionul”. W: Întâmplări dintre amurg și noapte, 9–24. București: Forum, 1946.
17.Gurian, Sorana. „Narcoza”. Revista Fundațiilor Regale 5 (1938), 11: 296–305.
18.Gurian, Sorana. „Narcoza”. W: Întâmplări dintre amurg și noapte. București: Forum, 1946.
19.Gurian, Sorana. „O fată se plimbă pe stradă”. Azi 3 (1939): 4.
20.Gurian, Sorana. „O fată se plimbă pe stradă”. W: Întâmplări dintre amurg și noapte. București: Forum, 1946.
21.Gurian, Sorana. Récit d’un combat. Paris: Julliard, 1956.
22.Gurian, Sorana. „Sorana Gurian, texte dactilografiate”. 1938–1955. Dostęp 30.06.2017. Fond creat de Monica Lovinescu și Virgil Ierunca, donat de Fundația Humanitas Aqua Forte. Arhivele Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc. Gurian, Sorana. „Vila Myosotis”. W: Întâmplări dintre amurg și noapte. București: Forum, 1946.
23.Gurian, Sorana. Zilele nu se întorc niciodată. București: Forum, 1945.
24.Gurian, Sorana, Richard Gébault. Les jours ne reviennent jamais. Paris: Julliard, 1952.
25.Henriot, Émile. „Soucis féminins: Ouébéfi – Cordélia – Pascale – Récit d’un combat”. Le Monde 3453 (1956).
26.Herndl, Diane Price. „The Dilemmas of a Feminine Dialogic”. W: Feminism, Bakhtin, and the Dialogic, 7–24. SUNY Press, 1991.
27.„Îndreptar. Nu citiți”. Tinerețea 88 (1947): 2.
28.Irigaray, Luce. J’aime à toi. Paris: Grasset, 2014.
29.Kaplan, Caren. „Deterritorializations: The Rewriting of Home and Exile in Western Feminist Discourse”. Cultural Critique 6 (1987): 187–198.
30.Kłosińska, Krystyna. „Kobieta autorka”. Teksty Drugie 3–4 (1995): 87–112.
31.Kristeva, Julia. „Bakhtine. Le mot, le dialogue et le roman”. Critique 239 (1967).
32.Krupa, Tomasz. „Autour de la réception de l’oeuvre littéraire de Sorana Gurian en Roumanie”. Slovo 50 (2020): 297–306, DOI: 10.46298/slovo.2020.6149.
33.Krupa, Tomasz. „Corps et altérité dans l’oeuvre littéraire de Sorana Gurian”. Rozprawa doktorska, Institut National des Langues et Civilisations Orientales, 2022, https://theses.hal.science/tel-04009090.
34.Krupa Tomasz. „Is There a Man in This Text? French (Auto)-Translation of Sorana Gurian’s «Zilele nu se întorc niciodată»”. Materiał z konferencji The Rise of the Novel in Modern Romania:Translations, Embedded World Literature, and Transnational Networks, Lucian Blaga University,Sybin, 7–8 lipca 2022. https://doi.org/10.5281/zenodo.7689427.
35.Krupa, Tomasz. „Pour une réhabilitation d’une femme écrivain. Elena Ion, «Femeia fără chip. Pe urmele Soranei Gurian» [La femme sans visage. Sur les traces de Sorana Gurian]”. Romanica Cracoviensia 1 (2022): 129–136, DOI: 10.4467/20843917RC.22.012.15644.
36.Krupa, Tomasz. „Feminitatea antimodernă și masculinitatea vampirică în nuvela Soranei Gurian«Vila Myosotis»”. Romanica Cracoviensia (2023) (w druku).
37.Krupa, Tomasz. „Oare este posibilă flaneuza? Femininul și spațiul modernității în «O fată se plimbă pe stradă» de Sorana Gurian”. Studia Romanica Posnaniensia (2023) (w druku).
38.Krupa, Tomasz. „Pour une relecture de l’oeuvre de Sorana Gurian d’après ses manuscrits et tapuscrits inédits”. Slovo 53 (2023): 87–101, DOI: 10.46298/slovo.2023.11354 [tytuł numeru: Archives et traces: enjeux, usages et poétiques. Actes des DEMEPS 2021].
39.Lovinescu, Eugen. „Geneza artei. La apariția unui nou talent”. Adevărul 16530 (1937): 1–2.
40.Lovinescu, Eugen. „Sburătorul”. Agende literare. T. 5. București: C.N.I. Coresi, 2001.
41.Marcel, Gabriel. „Récit d’un combat”. Arts spectacles (1956): 4.
42.Meschonnic, Henri. Critique du rythme. Anthropologie historique du langage. Paris: Lagrasse, 1982.
43.Moi, Toril. Feminist Theory and Simone de Beauvoir. Oxford: Basil Blackwell, 1990.
44.Movilă, Sanda. „Două scriitoare”. Timpul 559 (1938): 4.
45.N. I. P. „Charpentes, Revue mensuelle d’expression française. Nr. 1–2, juin–août 1939. Paris”.Însemnări ieșene 10 (1939): 130–131.
46.„Note și comentarii”. România liberă 819 (1947): 2.
47.Nycz, Ryszard. „Tropy «ja». Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia”. W: tegoż, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie. Wrocław: Fundacja na rzecz nauki polskiej, 1997.
48.Papatanasiu, Nicolae. „Întâmplări dintre amurg și noapte de Sorana Gurian”. Drapelul 686 (avril 1947): 2.
49.Papatanasiu, Nicolae. „Sorana Gurian: Zilele nu se întorc niciodată, roman”. Drapelul 318 (1946): 2.
50.Perrier, François. „L’amatride”. W: La Chaussée d’Antin 1, 126–139. Paris: Albin Michel, 1971.
51.Planté, Christine. La petite soeur de Balzac : essai sur la femme auteur. Lyon: Presses universitaires de Lyon, 1989.
52.Piru, Alexandru. „Cronica literară. Sorana Gurian, Zilele nu se întorc niciodată”. Tinerețea 32
53.(1946): 2.
54.Roudinesco, Élisabeth. „«Le Deuxième Sexe» à l’épreuve de la psychanalyse”. L’Homme et la Société 1 (2011): 28–45.
55.Showalter, Elaine. „Towards a Feminist Poetics”. W: Women Writing and Writing about Women, red. Mary Jacobus, 25–36. New York: Routledge, 1979.
56.Skucha, Mateusz. Niesytość pragnienia. W kręgu młodopolskiej liryki kobiet. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
57.Świerkosz, Monika. „Feminizm korporalny w badaniach literackich. Próba wyjścia poza metaforykę cielesności”. Teksty Drugie 1–2 (2008): 75–95.
58.Woolf, Virginia. „A Sketch of the Past”. W: Moments of Being. San Diego: Mariner Books, 1985.