Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2023.2.21-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 2 (21) 2023
Nostalgie posthistorii, blizny postpamięci – (o)znaczanie nieobecności, (prze)pisanie utraty w "Mapie" Barbary Sadurskiej

Autorzy: BARTOSZ DĄBROWSKI ORCID
Uniwersytet Gdański
Słowa kluczowe: Zagłada postpamięć trauma poetyka narracyjna międzypokoleniowa transmisja trzecie pokolenie widmontologia materialność
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:16 (151-166)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule badam formę narracyjną powieści Mapa Barbary Sadurskiej, sytuując jej problematykę w kontekście badań z zakresu postpamięci, studiów nad traumą i widmontologii. Na podstawie spostrzeżeń Dominicka LaCapry i Victorii Aarons dotyczących poetyki typowej dla utworów fikcjonalnych trzeciego pokolenia stawiam tezę o podwójnym charakterze opracowania autobiograficznego doświadczenia nieobecności za pośrednictwem narracyjnych trybów charakterystycznych dla fabulacyjnej prozy postmodernistycznej i postmemorialnej powieści generacyjnej. Sadurska podejmuje próbę opowiedzenia/oznaczenia nieobecnej historii, wykorzystując z jednej strony praktykę kodowania traumy typową dla pamięci protetycznej, z drugiej zaś odwołując się do motywu postmemorialnej blizny, traumatycznego punctum będącego śladem etnicznej przynależności i znamieniem rodzinnego dziedziczenia – formy jednocześnie materialnej i symbolicznie niedookreślonej, a zatem bliskiej paradoksom widmontologii.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Aarons, Victoria, Alan L. Berger. Third-Generation Holocaust Representation. Trauma, History, and Memory. Evanston: Northwestern University Press, 2017.
2.Aarons, Victoria, red. Third-Generation Holocaust Narratives. Memory in Memoir and Fiction. Lanham: Lexington Books, 2016.
3.Alfandry, Rony, Judith Tydor Baumel-Schwartz, red. Psychoanalytic and Cultural Aspects of Trauma and The Holocaust. Between Postmemory and Postmemorial Work. London–New York: Routledge, 2023.
4.Alphen, Ernst van. „Archiwa wizualne jako historia preposteryjna”, tłum. Łukasz Zaremba. W: tegoż, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, red. Katarzyna Bojarska, 127–148. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
5.Bar-On, Dan. Fear and Hope: Three Generations of the Holocaust. Cambridge–London: Harvard University Press, 1995.
6.Czapliński, Przemysław. „Nieepicki model prozy w literaturze najnowszej”. Teksty Drugie 5 (1996): 68–84.
7.Grochowski, Grzegorz. Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza. Wrocław: Funna, 2014.
8.Hirsch, Marianne. „Objects of Return”. W: tejże, The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture after the Holocaust, 203–225. New York: Columbia University Press, 2012.
9.Hirsch, Marianne. „Surviving Images”. W: tejże, The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture after the Holocaust, 103–125. New York: Columbia University Press, 2012.
10.LaCapra, Dominick. „Coetzee, Sebald, and the Narrative of Trauma”. W: History, Literature, Critical Theory, 54–94. Ithaca–London: Cornell University Press, 2013.
11.LaCapra, Dominick. „Historia, psychoanaliza, teoria krytyczna”. W: tegoż, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska, 75–77. Kraków: Universitas, 2009.
12.LaCapra, Dominick. Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Kraków: Universitas, 2009.
13.LaCapra, Dominick. „Studia nad traumą: jej krytycy i powikłane losy”. W: tegoż, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska, 116. Kraków: Universitas, 2009.
14.LaCapra, Dominick. „Trauma, nieobecność, utrata”. Tłum. Katarzyna Bojarska. W: Antologia studiów nad traumą, red. Tomasz Łysak, tłum. Tomasz Bilczewski, Katarzyna Bojarska, Jan Burzyński, Anna Kowalcze-Pawlik, Agnieszka Rejniak-Majewska, 59–107. Kraków: Universitas, 2015.
15.Lang, Jessica. „Narrating the Past in a Different Language. Teaching the Holocaust through Third-Generation Fiction”. W: New Directions in Jewish American and Holocaust Literatures. Reading and Teaching, red. Victoria Aarons, Holli Levitsky, 223–240. Albany: Suny Press, 2019.
16.McGlothlin, Erin. Second-Generation Holocaust Literature: Legacies of Survival and Perpetration. New York: Camden House, 2006.
17.Sadurska, Barbara. Mapa. Kraków: Nisza, 2019.
18.Scholes, Robert E. The Fabulators. New York: Oxford University Press, 1967.
19.Schwab, Gabriele. Haunting Legacies. Violent Histories and Transgenerational Trauma. New York: Columbia University Press, 2010.
20.Uniłowski, Krzysztof. „Czym są fabulacje i dlaczego się je lekceważy?”. W: tegoż, Prawo krytyki. O nowoczesnym i ponowoczesnym pojmowaniu literatury, 16. Katowice: Wydawnictwo FA-art., 2013.