1. | • Andina T. (2016). An Ontology for Social Reality. London: Palgrave Macmillan. |
2. | • Austin J. L. (1962/1993). Jak działać słowami? W: J. L. Austin, Mówienie i poznanie (s. 545–713). Tłum. J. Woleński. Warszawa: PWN. |
3. | • Bacigalupo G. (2021). Roman Ingarden. W: D. De Santis, B.C. Hopkins, C. Majolino (red.), The Routledge Handbook of Phenomenology and Phenomenological Philosophy (s. 522–532). New York: Routlege |
4. | • Baker L.R. (2004). The Ontology of Artifacts. Philosophical Explorations, 7, 99–112. |
5. | • Baker L.R. (2007). The Metaphysics of Everyday Life. An Essay in Practical Realism. Cambridge: Cambridge University Press. |
6. | • Baker L.R. (2019). Just What is Social Ontology? Journal of Social Ontology, 5(1), 1–12. |
7. | • Barska K. (2018). Koncepcja idei. Roman Ingarden contra Jean Hering. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 1, 109–126. |
8. | • Bekrycht T. (2009). Aprioryczność prawa. Ontologia prawa w fenomenologii Adolfa Reinacha. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business. |
9. | • Błaszczyk P. (2009). Fragmenty ontologii Ingardena: o miejscach niedookreślenia przedmiotu czysto intencjonalne. Filozofia Nauki, 4(68), 72–93. |
10. | • Bratman M. (1992). Shared Cooperative Activity. Philosophical Review 101(2), 327–341. |
11. | • Bratman M. (1993). Shared Intention. Ethics 104(1), 97–113. |
12. | • Bratman M. (1997). I Intend That We J. W: R. Toumela, G. Holstrom-Hintika (red.), Contemporary Action Theory, Social Action, vol. 2 (s. 49–63). Dordrecht: Kluwer. |
13. | • Brejdak J. (2021). Max Scheler. Filozofia procesu solidaryzacji. Warszawa: PWN. |
14. | • Brejdak J. (2022). Max Scheler. Między innym. Kraków: Universitas. |
15. | • Chelstrom E. (2013). Social Phenomenology. Husserl, Intersubjectivity, and Collective Intentionality. Plymouth: Lexington Books. |
16. | • Chrudzimski A. (2004). Roman Ingarden. Ontology from a Phenomenological Point of View. Reports on Philosophy, 22, 121–142. |
17. | • Chrudzimski A. (2015). Reinach’s Theory of Social Acts. Studia Phaenomenological, 15, 281–302. |
18. | • Chrudzimski A. (2015a). Ingarden on Modes of Being. W: B. Leclerq, S. Richard, D. Seron (red.), Objects and Pseudo-Objects: Ontological Deserts and Jungles from Brentano to Carnap (s. 199–222). Berlin: De Gruyter. |
19. | • Di Lucia P. (2003). Tre modelli dell’ontologia sociale. W: P. Di Luca (red.), Ontologia sociale. Potere deontico a regole constitutive (s. 9–24). Macerato: Quodlibert. |
20. | • Epstein B. (2015). The Ant Trap. Rebuilding the Foundations of the Social Sciences. Oxford: Oxford University Press. |
21. | • Epstein B. (2018). Social Ontology. W: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, URL = < https://plato.stanford.edu/entries/social-ontology> [dostęp: 11.08.2022]. |
22. | • Gierulanka D. (1972). Filozofia Romana Ingardena. W: Fenomenologia Romana Ingardena (s. 209–228), wyd. specjalne Studiów Filozoficznych. Warszawa: IFiS PAN. |
23. | • Gierulanka D. (1981). Przedmowa tłumacza. W: R. Ingarden, Spór o istnienie świata, t. III. Tłum. D. Gierulanka. Warszawa: PWN. |
24. | • Gilbert M. (2003). The Structure of the Social Atom: Joint Commitment as the Foundations of Human Social Behavior. W: F. Schmitt (red.), Socializing Metaphysics (s. 39–64). Lanham: Rowman & Littlefield. |
25. | • Gilbert M. (2006). A Theory of Political Obligation. Membership, Commitment and the Bonds of Society. Oxford: Oxford University Press. |
26. | • Gilbert M. (2009). Shared Intention and Personal Intention. Philosophical Studies 144(1), 167–187. |
27. | • Gniazdowski A. (2020). Państwo jak przedmiot intencjonalny. W: T. Maślanka (red.), Doświadczanie świata. Eseje o myśli Romana Ingardena (s. 103–118). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. |
28. | • Heidegger M. (1927/2004). Bycie i czas. Tłum. I. Brzeska. Warszawa: PWN. |
29. | • Hartman J. (1993). Sposób istnienia rzeczy materialnej według „Sporu o istnienie świata” Romana Ingardena. Lublin: UMCS. |
30. | • Hofweber T. (2017). Logic and Ontology. W: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, URL = <https://plato.stanford.edu/entries/logic-ontology/ > [dostęp: 11.08.2022]. |
31. | • Husserl E. (1910/1973). Die Gegebenheit konkreter sozialer Gegenständlichkeiten und Gebilde und die Klärung auf sie bezüglicher Begriffe. Soziale Ontologie und deskriptive Soziologie. W: I. Kern, M. Nijhoff (red.), Husserliana XIII. Zur |
32. | Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlaß. Erster Teil: 1905– 1920 (s. 98–104). Den Haag. |
33. | • Husserl E. (1911/1992). Filozofia jako ścisła nauka. Tłum. W. Galewicz. Warszawa: Aletheia. |
34. | • Husserl E. (1913/1967). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Tłum. D. Gierulanka, Warszawa: PWN. |
35. | • Husserl E. (1931/1982). Medytacje kartezjańskie. Tum. A. Wajs. Warszawa: PWN. |
36. | • Husserl E. (1937/2017). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcedentalna. Tłum. S. Walczewska. Kraków: vis-à-vis. |
37. | • Ingarden R. (1931/1988). O dziele literackim. Tłum. M. Turowicz. Warszawa: PWN. |
38. | • Ingarden R. (1947/1987). Spór o istnienie świata, t. I. Tłum. D. Gierulanka. Warszawa: PWN. |
39. | • Ingarden R. (1948/1987). Spór o istnienie świata, t. I II/I, II/2. Tłum. D. Gierulanka. Warszawa: PWN. |
40. | • Ingarden R. (1981). Spór o istnienie świata, t. III. Tłum. D. Gierulanka. Warszawa: PWN. |
41. | • Ingarden R. (1963). List do Husserla. W: R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną (s. 453–472). PWN: Warszawa. |
42. | • Ingarden R. (1972/1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie. |
43. | • Ingarden R. (1974). Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN. |
44. | • Ingarden R. (1989). Wykłady z etyki. Warszawa: PWN. |
45. | • Jo-Jo Koo (2016). Early Heidegger on Social Reality. W: A. Salice, H. B. Schmid (red.), The Phenomenological Approach to Social Reality (s. 91–120). Switzeland: Springer. |
46. | • Judycki S. (1990). Intersubiektywność i czas. Przyczynek do dyskusji nad późną fazą poglądów Edmunda Husserla. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. |
47. | • Käufer S., Chemero A. (2015). Phenomenology. An Introduction. Polity Press: Cambridge. |
48. | • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia, uchwalona w dniu 2 kwietnia 1997 r. przez Zgromadzenie Narodowe. URL = <https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm> [dostęp 13.02.2022]. |
49. | • Kransodębski Z. (1989). O związkach fenomenologii i socjologii. Wprowadzenie. W: Z. Krasnodębski (red.), Fenomenologia i socjologia (s. 7–52). Warszawa: PWN. |
50. | • Lipiec J. (1972). Podstawy ontologii społeczeństwa. Warszawa: PWN. |
51. | • Lis S. (2014). Formy życia społecznego według Maxa Schelera. Roczniki Nauk Społecznych, 6(42), 2, 81–105. |
52. | • Majewska Z. (2001). Świat kultury Romana Ingardena. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
53. | • Majewska Z. (2020). Niedookreśloność w kulturze. Zarys Ingardenowskiej koncepcji kultury. W: T. Maślanka (red.), Doświadczanie świata. Eseje o myśli Romana Ingardena (s. 311–326). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. |
54. | • Mensch J. (1988). Intersubjectivity and Transcendental Idealism. New York: State University Press of New York. |
55. | • Moran D. (2000). Introduction to Phenomenology. London: Routledge. |
56. | • Mordka A. (2002). Przedmiot i sposób istnienia. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
57. | • Mulligan K. (2001). Phenomenology: Philosophical Aspects. W: N.J. Smelser, P. B. Baltes (red.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (s. 11363–11369). Oxford: Pergamon. |
58. | • Piaszczyński W. (2004). Anatomia pieniądza. Warszawa: SCRIPT. |
59. | • Piwowarczyk M. (2014). Koncepcja ontologii fenomenologicznej. Studium metaontologii Romana Ingardena. W: W. Płotka (red.), Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, tom 2 (s. 342–376). Warszawa: Wydawnictwo |
60. | IFiS PAN. |
61. | • Piwowarczyk M. (2020). Two Structures in One Object. A study in Roman Ingarden’s Formal Ontology. Grazer Philosophische Studien, 97, 659–678. |
62. | • Piwowarczyk M. (2020a). Two Models of the Subject–Properties Structure. Axiomathes, 30, 371–390. |
63. | • Piwowarczyk M. (2021). Arystotelesowski substancjalizm w ontologii Romana Ingardena, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. |
64. | • Płotka W. (2015). Studia z fenomenologii poznania. Transcedentalna filozofia Edmunda Husserla a problem wiedzy. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. |
65. | • Płotka W. (2018). Zarys fenomenologii solidarności: o genezie konstytuowania się grup. Studia Philosophiae Christianae, 54(4), 27–50. |
66. | • Poczobut R. (2010). Świadomość jako system względnie izolowany. U podstaw Ingardenowskiej ontologii umysłu. Analiza i egzystencja, 11, 81–103. |
67. | • Półtawski A. (2005). Roman Ingardens Ontologie und die Welt. W: A. Chrudzimski (red.), Existence, Culture, and Persons: The Ontology of Roman Ingarden (s. 191–220). Frankfurt: Ontos. |
68. | • Preston B. (2018). Artifact. W: Stanford Encyclopedia of Philosophy, URL = <https://plato.stanford.edu/entries/artifact> [dostęp: 11.08.2022]. |
69. | • Reinach A. (1913/1989). Die apriorischen Grundlagen des bürgerlichen Rechtes. W: K. Schuhmann, B. Smith (red.), Sämtliche Werke. Textkritische Ausgabe in 2 Banden (s. 141–278). München-Hamden-Wien: Philosophia Verlag. |
70. | • Salice A. (2013). Social Ontology as Embedded in the Tradition of Phenomenological Realism. W: M. Schmitz, B. Kobow, H.B. Schmid (red.), The Background of Social Reality: Selected Contributions from the Inaugural Meeting of ENSO (s. 217–232). |
71. | Switzerland: Springer. |
72. | • Salice A. (2016). Collective Intentionality and the Collective Person in Max Scheler. W: S. Rinofner-Kreidl, H.A. Wiltsche (red.), Analytic and Continental Philosophy: Methods and Perspectives. Proceedings of the 37th International Wittgenstein |
73. | Symposium. Berlin: De Gruyter. |
74. | • Salice A., Schmid H.B. (red.) (2016). The Phenomenological Approach to Social Reality. History, Concepts, Problems. Switzeland: Springer. |
75. | • Salice A., Schmid H.B. (2016a). Social Reality – The Phenomenological Approach. W: Salice A., Schmid H.B. (red.), The Phenomenological Approach to Social Reality. History, Concepts, Problems (s. 1 – 14). Switzeland: Springer. |
76. | • Salice A. (2020). The Phenomenology of the Munich and Göttingen Circles. W: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, URL = <https: //plato.stanford.edu/entries/phenomenology-mg> [dostęp: 11.08.2022]. |
77. | • Schapp W. (1930). Die neue Wissenschaft vom Recht. Band I. Eine phänomenologische. Untersuchung. Berlin Grunewald. Berlin-Grunewald: Rothschild. |
78. | • Scheler M. (1913/1954). Formalismus in der Ethik und die materiale Ethik. Neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus. Bern. |
79. | • Scheler M. (1913/1986). Istota i formy sympatii. Tłum. A. Węgrzecki. Warszawa: PWN. |
80. | • Scheler M. (1924/1990). Problemy socjologii wiedzy. Tłum. S. Czerniak, E. Nowakowska-Sołtan, M. Skwieciński, A. Węgrzecki, Z. Zwoliński. Warszawa: PWN. |
81. | • Schmid H.B. (2005). Wir-Intentionalität. Kritik des ontologischen Individualismus und Rekonstruktion der Gemeinschaft. Freiburg: Alber. |
82. | • Schmid H.B. (2009). Plural action. Essays in philosophy and social science. Dordrecht: Springer. |
83. | • Schütz A. (1967). The Phenomenology of the Social World. Evanston: Northwestern University Press. |
84. | • Searle J. (1990). Collective Intentions and Actions. W: P. Cohen, J. Morgan, M. E. Pollack (red.), Intentions in Communication (s. 401 – 415). Cambridge: MIT Press. |
85. | • Searle J. (1995). The Construction of Social Reality. New York: Free Press. |
86. | • Searle J. (2010). Making the Social World: The Structure of Human Civilization. Oxford: Oxford University Press. |
87. | • Simons P. M. (1995). Kategorie i sposoby istnienia. W: W. Stróżewski, A. Węgrzecki (red.), W kręgu filozofii Romana Ingardena (s. 63–76). Warszawa: PWN. |
88. | • Simons P. M. (2005). Ingarden and the Ontology of Dependence. W: A. Chrudzimski (red.) Existence, Culture, and Persons: The Ontology of Roman Ingarden (s. 39–54)/ Frankfurt: Ontos. |
89. | • Smith B. (1975). The Ontogenesis of Mathematical Objects. Journal of the British Society for Phenomenology, 6(2), 91–101. |
90. | • Smith (1976). Historicity, Value and Mathematics. Analecta Husserliana, t. IV, 219–239. |
91. | • Smith B., Searle J. (2003). The Construction of Social Reality: An Exchange. American Journal of Economics and Sociology 62 (2), 285–309. |
92. | • Smith B. (2003). John Searle: From Speech Acts to Social Reality. W: B. Smith (red.), John Searle (1–30). Cambridge: Cambridge University Press. |
93. | • Spiegelberg H. (1960). The Phenomenological Movement. A Historical Introduction. 1 volumes. Nijhoff: The Hague. |
94. | • Spiegelberg H. (1960). The Phenomenological Movement. A Historical Introduction. 2 volumes. Nijhoff: The Hague. |
95. | • Stein E. (1917/2014). O zagadnieniu wczucia. Tłum. J. Gierula, D. Gierulanka, J. Machnacz. Kraków: Karmelitów Bosych. |
96. | • Stein E. (1922/1970). Beiträge zur philosophischen Begründung der Psychologie und der Geisteswissenschaften. W: E. Stein, Beiträge zur philosophischen Begründung der Psychologie und der Geisteswissenschaften (1–283). Tübingen: Niemeyer. |
97. | • Stein E. (1925/1970). Eine Untersuchung über den Staat. W. E. Stein, Beiträge zur philosophischen Begründung der Psychologie und der Geisteswissenschaften (s. 287– 407). Tübingen: Niemeyer. |
98. | • Stępień A.B. (1995), Romana Ingardena ontologia egzystencjalna. Kilka uwag. W: W. Stróżewski, A. Węgrzecki (red.), W kręgu filozofii Romana Ingardena (s. 57– 62). Warszawa: PWN. |
99. | • Stróżewski W. (1972), Ontologia, metafizyka, dialektyka. W: Fenomenologia Romana Ingardena (s. 209–228), wyd. specjalne Studiów Filozoficznych. Warszawa: IFiS PAN. |
100. | • Szanto T. (2016). Husserl on Collective Intentionality. W: A. Salice, H.B. Schmid (red.), The Phenomenological Approach to Social Reality (s. 145–166). Switzeland: Springer. |
101. | • Szanto T. (2016a). Collectivizing Persons and Personifying Collectives. Reassessing Scheler on Group Personhood. W: T. Szanto, D. Moran (red.), Phenomenology of Sociality. Discovering the „We” (s. 296–312). New York: Routledge. |
102. | • Szanto T., Moran D. (2016) (red.). Phenomenology of Sociality. Discovering the „We”. New York: Routledge. |
103. | • Szanto T., Moran D. (2016a). Introduction: Phenomenological Discoveries Concerning the „We”: Mapping the Terrain W: T. Szanto, D. Moran (red.), Phenomenology of Sociality. Discovering the „We” (s. 1–28). New York: Routledge. |
104. | • Szanto T. (2020). Phenomenology and Social Theory. W: P. Kivisto (red.), The Cambridge Handbook of Social Reality. Volume 1: Contested Canon (s. 292–316). Cambridge: Cambridge University Press. |
105. | • Świderski E. M. (2016). Ingarden’s Material-Value Conception of Socio-Cultural Reality. W: A. Salice, H.B. Schmid (red.), The Phenomenological Approach to Social Reality, (s. 259–278). Switzeland: Springer. |
106. | • Thomasson A. (1998). Fiction and Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Press. |
107. | • Thomasson A. (2003). Foundation for a Social Ontology. ProtoSociology, 18, 269–290. |
108. | • Thomasson A. (2004), The Ontology of Art. W: P. Kivy (red.), The Blackwell Guide to Aesthetics (s. 78–92). Oxford: Blackwell. |
109. | • Thomasson A. (2005), Ingarden and the Ontology of Cultural Objects. W: A. Chrudzimski (red.), Existence, Culture, and Persons: The Ontology of Roman Ingarden (s. 115–136). Frankfurt: Ontos. |
110. | • Thomasson A. (2007). Artifacts and Human Concepts. W: E. Margolis, S. Laurence (red.), Creations of the Mind. Theories of Artifacts and Their Representation (s. 52 – 73). Oxford: Oxford University Press. |
111. | • Thomasson A. (2014). Public Artifacts, Intentions, and Norms. W: M. Franssen, P. Kroes, T. A.C. Reydon, P. E. Vermaas (red.), Artefacts Kinds. Ontology and the Human-Made World (s. 45–63). Switzeland: Springer. |
112. | • Thomasson A. (2019). Roman Ingarden. W: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, URL = <https://plato.stanford.edu/entries/ingarden> [dostęp 11.08.2022]. |
113. | • Tuomela R. (1995). The Importance of Us: A Philosophical Study of Basic Social Notions. Stanford: Stanford University Press. |
114. | • Tuomela R. (2007). The Philosophy of Sociality. The Shared Point of View. Oxford: Oxford University Press. |
115. | • von Hildebrand D. (1930/2012). Metafizyka wspólnoty. Rozważania nad istotą i wartością wspólnot. Tłum. J. Zychowicz, Kraków: WAM. |
116. | • Waligóra M. (2013). Wstęp do fenomenologii. Kraków: Universitas. |
117. | • Walther G. (1922). Ein Beitrag zur Ontologie der sozialen Gemeinschaften mit einem Anhang zur Phänomenologie der sozialen Gemeinschaften. W: Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung. VI. Halle: Max Niemeyer. |
118. | • Węgrzecki A. (1992). O poznawaniu drugiego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej. |
119. | • Zahavi D. (1996/2001). Husserl and Transcendental Intersubjectivity: A Response to the Linguistic-Pragmatic Critique. Athens: Ohio University Press. |
120. | • Zahavi D. (2014). Self and Other: Exploring Subjectivity, Empathy, and Shame. Oxford: Oxford University Press. |