Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2023.62-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / 62 (2023)
In the Land of Metaxú
(W krainie Metaxú)

Autorzy: Jan Krasicki ORCID
Uniwersytet Wrocławski
Słowa kluczowe: metaxu obraz ikona symbol mit Sokrates Platon
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:17 (163-179)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule stawia się pytanie o rolę poznania symbolicznego w poznaniu filozoficznym. Punktem wyjścia jest analiza słynnej mowy Diotymy przytoczonej przez Sokratesa w Uczcie Platona. Zagadnienie przedstawia się w panoramicznym ujęciu od czasów antycznych do współczesnych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Beierwaltes, W. (2003). Platonizm w chrześ cijań stwie (P. Domański, Trans.). Antyk.
2.Brague, R. (2020). Królestwo człowieka. Geneza i klę ska projektu nowożytnego (W. Dłuski, Trans.). Teologia Polityczna.
3.Deleuze, G., & Guattari, F. (2000). Co to jest filozofia? (P. Pieniążek, Trans.). słowo/obraz terytoria.
4.Descartes, R. (1989). Człowiek. Opis ciała ludzkiego (A. Bednarczyk, Trans.). PWN.
5.Dobieszewski, J. (2012). Absolut i historia. W krę gu myś li rosyjskiej. Universitas.
6.Dodds, E. R. (2014). Grecy i irracjonalnoś ć (J. Partyka, Trans.). Homini.
7.Durand, G. (1986). Wyobraźnia symboliczna (C. Rowiński, Trans.). PWN.
8.Evdokimov, P. (1986). Prawosławie (J. Klinger, Trans.). PAX.
9.Floreński, P. (1984). Ikonostas (Z. Podgórzec, Trans.). PAX.
10.Franck, D. (2017). Dwa ciała. Wokół fenomenologii Husserla (J. Migasiński & A. Dwulit, Trans.). Scholar.
11.Gilson, E. (1961). Bóg i filozofia (M. Kochanowska, Trans.). PAX.
12.Golosovker, Y. E (2012). Imaginatiwnyj absolut. Academic Project.
13.Hadot, P. (2000). Czym jest filozofia starożytna? (P. Domański, Trans.). Aletheia.
14.Husserl, E. (1982). Medytacje kartezjań skie (A. Wajs, Trans.). PWN.
15.Kołakowski, L. (1990). Horror methapisicus. Res Publica.
16.Krasicki, J. (1992). Odkrycie pustki, czyli dlaczego zniknęli Aniołowie. Opole,1, 245.
17.Krasicki, J. (2002). Przeciw nicoś ci. Eseje. Księgarnia Akademicka.
18.Krasicki, J. (2011). Po „ś mierci Boga”. Eseje eschatologiczne. Homini.
19.Krasicki, J. (2011). Wyobraź nia i wiedza. W poszukiwaniu zagubionego paradygmatu człowieka. In B. Płonka-Syroka, & A. Kaź mierczak (Eds.), Nauka w kontekście wzorców kultury (pp. 7–14). DiG.
20.Krasicki, J., & Kijaczko, S. (2008). Wstęp. In S. Kijaczko, & J. Krasicki (Eds.), Chôra i agora. U filozoficznych korzeni kultury europejskiej (pp. 7–14). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
21.Kuderowicz, Z. (2000). Kant. Wiedza Powszechna.
22.Lewis, C. S. (1986). Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury ś redniowiecznej i renesansowej (W. Ostrowski, Trans.). Znak.
23.Łosiew, A. (2019). Dialektyka mitu (R. Sapeńko, Trans.). Wydawnictwo IFiS PAN.
24.Maritain, J. (2005). Trzej reformatorzy (K. Michalski, Trans.). Fronda.
25.Mascall, E. L. (1988). Otwartoś ć bytu. Teologia naturalna dzisiaj (S. Zalewski, Trans.). PAX.
26.Meyendorff, J. (1984). Teologia bizantyjska. Historia i doktryna (J. Prokopiuk, Trans.). PAX.
27.Miłosz, C. (1994). Ziemia Ulro. Znak.
28.Miodoński, L. (2001). Całość jako paradygmat rozumienia ś wiata w myśli niemieckiej przełomu romantycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
29.Pascal, B. (1983). Myś li (T. Boy-Żeleński, Trans.). Księgarnia św. Wojciecha.
30.Plato (2008). Symposium (B. Jowett, Trans.). Project Gutenberg. https://www.gutenberg.org/files/1600/1600-h/1600-h.htm.
31.Plato (2002). Uczta (W. Witwicki, Trans.). Antyk.
32.Poulet, G. (1977). Sen Kartezjusza (D. Eska, Trans.). In Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne. PIW.
33.Pseudo-Dionizy Areopagita. (1997). Pisma teologiczne. Imiona boskie. Teologia mistyczna. Listy (M. Zielska, Trans.). Znak.
34.Romilly, J. (1994). Tragedia grecka (I. Sławińska, Trans.). PWN.
35.Różewicz, T. (2002). Szara strefa. Wydawnictwo Dolnośląskie.
36.Różewicz, T. (1980). Niepokój. Ossolineum.
37.Spiteris, Y. (2006). Ostatni ojcowie Kościoła. Kabasilas, Palamas (B. Widła, Trans.). Wydawnictwo Księży Marianów.
38.Stróżewski, W. (1983). Dialektyka twórczości. Znak.
39.Shestov, L. (1975). In Job’s balances (C. Coventry, & C. A. Macartney, Trans.). Ohio University Press.
40.Świeżawski, S. (1996). Zagadnienie historii filozofii. PWN.
41.Thomas, S. (2000). Kwestia 75: O człowieku złożonym z substancji duchowej i cielesnej—i to najpierw o istocie jego duszy. In Traktat o człowieku. Summa teologii, 1, 75–89 (S. Swieżawski, Trans.). Antyk.
42.Thomas, S. (1984). Dzieła wybrane (J. Salij, Trans.). W Drodze.
43.Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Wydawnictwo Literackie.
44.Voegelin, E. (2000). Modernity without restraint. University of Missouri Press.
45.Weil, S. (1986). Świadomoś ć nadprzyrodzona. Wybór myś li (A. Olędzka-Frybesowa, Trans.). PAX