Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2023.62-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / 62 (2023)
Androgyny and a Dream: Gaston Bachelard’s Question about a New Anthropology
(Androgynia i marzenie: Gastona Bachelarda pytanie o nową antropologię)

Autorzy: Kamila Morawska ORCID
Centrum Badań Interdyscyplinarnych i Filozofii Kultury UWr
Słowa kluczowe: Androgynia anima animus marzenie psyche antropologia
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:12 (135-146)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Androgynia jako idea jedności i całości pojawia się w myśli Gastona Bachelarda w kontekście marzenia poetyckiego. To w nim bowiem – o czym dowiadujemy się z Poetyki marzenia - dochodzi do pojednania animy i animusa, żeńskiego i męskiego w jednej psyche. Marzenie będące spod znaku anima francuski filozof nazywa filozofią bytu androgynicznego, która ukazuje nam podwójną idealizację człowieczeństwa. Anima i animus, potwierdzające androgynię psyche, są momentami Ja. Ta dualna natura bytu psychicznego wyraża się poprzez dwa antagonizmy przedstawione za pomocą funkcji realności (adaptacja do rzeczywistości i życia społecznego) i funkcji irrealności (samotność marzenia); myśli nadzorowanej (krytyka, cenzura) i wolnego marzenia (sympatia, przyjęcie, przyłączenie); pracy (wysiłek) i odpoczynku (rozluźnienie); niepokoju (projekt, antycypacja) i spokoju (obecność w sobie) - a zwłaszcza wokół dualności, która krystalizuje się w odróżnieniu umysłu naukowego (l’esprit scientifique) spod znaku animusa (pojęcia, wiedza) od umysłu poetyckiego (l’esprit poetique) spod znaku animy (obrazy, komunia dusz). Androgynia rozumiana jako życie integralne psyche dla Bachelarda jest perspektywiczna i wartościowa a próby jej poszukiwania utożsamia z pytaniem o sens ludzkiej egzystencji. Studia nad marzeniem ukazują jego fundamentalne znaczenie dla równowagi psyche. Tak rozumiana siła obrazów kreuje wówczas sztukę życia. W tym sensie, Bachelard staje się prekursorem nowego spojrzenia w dziedzinie refleksji nad problematyką obrazu – okazuje się, że to obraz odpowiada za relację, która zachodzi między człowiekiem a światem.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.1. Bachelard, G. (1938). La psychanalyse du feu.
2.2. Bachelard, G. (1948). La terre et les réveries de la volonté.
3.3. Bachelard, G. (1950). La dialectique de la durée.
4.4. Bachelard, G. (1957). La poétique de l’espace.
5.5. Bachelard, G. (1960). La poétique de la rêverie.
6.6. Bachelard, G. (1988). Fragments d’une poétique du feu.
7.7. Buse, I. (2044). Animus et anima chez Gaston Bachelard et Mircea Eliade, [in:] Cahiers Gaston Bachelard. Bachelard et l’écriture.
8.8. Durand, G. (1980). L’âme tigrée.
9.9. Eliade, M. (1999). Mefistofeles i androgyn.
10.10. Jung, C. G. (1953). Anima and animus, [in:], Two Essays in Analytical Psychology.
11.11. Jung, C. G. (1997). Psychologia przeniesienia.
12.12. Singer, J. (1976). Androgyny. Toward a New Theory of Sexuality.