Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2022.58-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / 58 (2022)
The Academia Electronica – Vision, Experiment, Future
(Academia Electronica - wizja, eksperyment, przyszłość)

Autorzy: Michał Ostrowicki ORCID
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: świat wirtualny wirtualna społeczność realność awatar uniwersytet otwarty
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:14 (111-124)
Klasyfikacja JEL: I21
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł przedstawia historię Academia Electronica – wirtualnej części Uniwersytetu Jagiellońskiego, działającej od 2007 w Second Life. Zaprezentowano przemiany jakim Academia podlegała oraz zarysowano problematykę, która była poruszana w niej na przestrzeni 14 lat. Wyszczególniono trzy wątki analizy, z których pierwszy dotyczy filozofii rzeczywistości wirtualnej, drugi prowadzenia dydaktyki w środowisku graficznym 3d oraz trzeci, związany ze społecznym znaczeniem otwartego uniwersytetu. Tekst jest autobiograficzny, w tym znaczeniu zawiera krótkie wspomnienia dotyczące szeregu zdarzeń, tak związanych z rozwojem Academia Electronica jako uniwersytetu, jak również osobistych refleksji wynikających z długotrwałego przebywania w świecie Second Life.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Alves, P., Miranda, L., Morais, C. (2017). The Influence of Virtual Learning Environments in Students’ Performance. Universal Journal of Educational Research, 5 (3), 517-527. DOI: http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2017.050325
2.Au, W. (2008). The Making of Second Life: Notes from the New World. New York: Harper Collins e-books.
3.Bell, D. (2001). Introduction to cyberculture. London and New York: Tylor and Francis Group, Routledge.
4.Branden J. (2004). Branden W. Joseph on Billy Klüver. Artforum International Magazine, Vol. 42 (no. 7), 39-42.
5.Chalmers, A., Zányi, E. (2009). Real Virtuality: emerging technology for virtually recreating reality. Becta – leading next generation learning, November.
6.Cubitt, S., Thomas, P. (2015). The New Materialism in Media. In: V. Catricalà (ed.), Media Art. Towards a New Definition of Arts in the Age of Technology (19-38). Italy: Fondazione Mondo Digitale.
7.Dolphijn, R., Tuin, I. (2012). New Materialism: Interviews & Cartographies. Ann Arbor: Open Humanities Press, University of Michigan Library. DOI: http://dx.doi.org/10.3998/ohp.11515701.0001.001
8.Don, I. (1990). Technology and the Lifeworld. From Garden to Earth. Indiana University Press.
9.Drucker, J. (2009). Speclab. Digital Aesthetics and Projects in Speculative Computing. University of Chicago Press.
10.Figueroa Sarriera, H. (2006). Connecting the Selves: Computer-mediated Identification Processes. In: D. Silver, A. Massarini (eds.), Critical Cybercultures Studies (97-106). New York University Press.
11.Heim, M. (1993). Metaphysics of Virtual Reality. New York: Oxford University Press.
12.Heim, M. (1999). The Cyberspace Dialectic. In: P. Lunenfeld (ed.), The Digital Dialectic: New Essays on New Media (24-45). London: The MIT Press.
13.Yu-Ju, L. (2020). Immersion, interaction, and experience-oriented learning: Bringing virtual reality into FL learning. Language Learning & Technology, University of Hawaii National Foreign Language Resource Center Center for Language & Technology (co-sponsored by Center for Open Educational Resources and Language Learning, University of Texas at Austin), February, Volume 24 (1), 1–15.
14.LaValle, S. (2017). Virtual Reality. Cambridge: University of Illinois.
15.Lister, M., Kelly, K., Giddings, S., Dovey, J., Grant, I. (2008). New Media: a Critical Intoduction. Routledge, New York: Taylor & Francis e-Library.
16.Mann, S., Furness, T., Yuan, Y., Iorio, J., Wang, Z. (2018). All Reality: Virtual, Augmented, Mixed (X), Mediated (X,Y), and Multimediated Reality. Cornell University.
17.Michailidou, A., Economides A. (2003). Elearn: Towards a Collaborative Educational Virtual Environment. Journal of Information Technology Education, Informing Science Institute, Volume 2, 131-152.
18.Turkle, S. (1997). Life on the screen: Identity in the Age of Internet. New York: Touchstone, Simon & Schuster.
19.Wilkes, S. (2016). Communication Modality, Learning, and Second Life. In: B. Dalgarno, B. Tynan, S. Gregory, M. Lee (eds.), Learning in Virtual Worlds. Research and Applications (41-65). Athabasca University Press.
20.Varela, F., Rosch, E., E., Thompson. (1993). The Embodied Mind. Cognitive Science and Human Experience. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6730.001.0001
21.Ventrella, J. (1995). Eukaryotic virtual reality: The emergent art of artificial life. Proceedings: 6th International Symposium on Electronica Art - ISEA (300-304). Montreal. Pobrane ze strony: http://www.ventrella.com/Alife/Eukaryotic.html
22.Westbrook, V. (2006). The virtual learning future. Teaching in Higher Education. Tylor and Francis Group, Routledge, Vol. 11, 471-482. DOI: https://doi.org/10.1080/13562510600874276
23.Quaranta, D. (2013). Beyond New Media. Brescia: Link Editions.
24.Zielinski, S. (2011). …After the Media. News from the Slow-Fading Twentieth Century. Minneapolis: Univocal Publishing.