Współczesne Problemy Ekonomiczne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne : Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2016.13-17
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 13 (2016)
Czy Creating Shared Value może zastąpić społeczną odpowiedzialność biznesu? Wprowadzenie do tematyki i porównanie
(Can Creating Shared Value replace Corporate Social Responsibility? Introduction and comparison)

Authors: Agata Nowakowska
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych,
Keywords: Creating Shared Value Corporate Social Responsibility CSR CSV
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (189-198)
Klasyfikacja JEL: M00 Q50
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The choice of topic legitimates by scientific interests of the author. The article consists of three parts, whichprovide an introduction to Corporate Social Responsibility, Creating Shared Value and comparison of both concepts.The analysis of the theoretical issues. The aim of the paper is to present the theoretical concept of Creating SharedValue, and Corporate Social Responsibility, as well as their comparison. The aim of the paper is also an indication of theprospects for the development of management approaches which take into account in their practices impact on society.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Difin.
2.Daw, J. (2013). What is Creating Shared Value? Pobrano z: http://www.jsdaw.com/js-daw-associates-is-now-a-certified-shared-value-consultancy.
3.Dobra firma? CSV wykracza poza CSR na świat (2014). Pobrano z: http://moondd.tistory.com/9.
4.FOB (2016a). Encyklopedia CSR. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Pobrano z: www.odpowiedzialnybiznes.pl.
5.FOB (2016b). Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2015. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
6.FOB (2016c). Wymagania Komisji Europejskiej w zakresie raportowania – obowiązek czy szansa dla odpowiedzialnych firm. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Pobrano z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/wymagania-komisji-europejskiej-w-zakresieraportowania/.
7.GCNP (2016). Global Compact Network Poland. Pobrano z: http://ungc.org.pl.
8.Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym (2014). O społecznej odpowiedzialności biznesu. Pobrano z: https://csr.parp.gov.pl/index/index/1711.
9.Mazur-Wierzbicka, E. (2012). CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności. Szczecin: Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina.
10.Norma Międzynarodowa ISO 26000 Społeczna Odpowiedzialność (2012). Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
11.Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
12.Porter, M.E., Kramer, M.R. (2011). Creating Shared Value. How to Reinvent Capitalism and Unleash a Wave of Innovation and Growth. Harvard Business Review.
13.Rudnicka, A. (2012). CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer.
14.Rybak, M. (2004). Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15.Żemigała, M. (2007). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Kraków: Wolters Kluwer.