Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2023.33-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 33/2023
Grzech Pierworodny według nauki Kościoła prawosławnego

Autorzy: Paweł Stefanowski ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: Antropologia człowiek upadek grzech grzech pierworodny zbawienie
Data publikacji całości:2023-12
Liczba stron:17 (207-223)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 203

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest zagadnienie grzechu pierworodnego, tj. grzechu pierwszych ludzi w tradycji prawosławnej – Adama i Ewy – zwanego upadkiem, zepsuciem lub najczęściej grzechem prarodziców. To brzemienne w skutki wydarzenie u zarania dziejów ludzkości przyniosło następstwa, które ludzkość odczuwa do dziś. Przez wieki pojęcie upadku Adama i Ewy zrodziło wiele różnych koncepcji. W artykule zajęto się pojęciem grzechu pierworodnego według nauki Kościoła prawosławnego i ukazaniu poglądów Ojców Kościoła i pisarzy kościelnych na temat aktu stworzenia człowieka, stanu w jakim się znajdował przed upadkiem oraz charakterystyki natury ludzkiej. Człowiekowi, stworzonemu na obraz i podobieństwo Boże nie udało się osiągnąć zamierzonego celu, jakim było przebóstwienie, co w efekcie prowadziło do upadku. Upadek przyniósł śmiertelność człowieka, co z kolei dało całej ludzkości określone skutki samego grzechu pierworodnego. Zrodziło to w ciągu wieków polemikę na ten temat. W odróżnieniu od poglądów teologów zachodnich, wśród których wyróżnić możemy twórcę doktryny o dziedziczności grzechu pierworodnego, czyli św. Augustyna, chrześcijański wschód, w opinii Ojców Kościoła oraz współczesnych teologów, stał zawsze na stanowisku, że grzech prarodziców jest grzechem osobistym Adama i Ewy, a ich potomkowie dziedziczą jedynie jego skutki. W artykule ukazano odmienną koncepcję na temat upadku pierwszych ludzi i przedstawiono alternatywny punkt widzenia na stan człowieka po upadku, a także wyjaśniono rozbieżności między innymi w kwestii dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Marii Panny, który to dogmat nie jest uznawany przez Kościół Prawosławny.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Anchimiuk Jan (ABP. Jeremiasz), Aniołów sądzić będziemy, Warszawa 1981.
2.Augustyn św., O kazaniu Pana na górze. Do Symplicjusza o różnych problemach. Problemy ewangeliczne, tłum. S. Ryznar, J. Sulowski, Warszawa 1989.
3.Clement O., Źródła Początki mistyki chrześcijańskiej, tłum. H. Paprocki, Warszawa 2013.
4.Evdokimov P., Prawosławie, tłum. J. Klinger, Warszawa 1986.
5.Grzegorz z Nazjanzu św., Mowy wybrane, Mowa 45, II Mowa na Święto Paschy PG 36, 632 C, Warszawa 1967.
6.Grzegorz z Nyssy św., De hominis opificio XVI; PG 44, 184AC, [w:] H. de Lubac, Katolicyzm, tłum. M. Stokowska, Kraków 1988.
7.Grzegorz z Nyssy, O stworzeniu człowieka, Kraków 2009.
8.Jan Damasceński św., Wykład Wiary Prawdziwej, Warszawa 1969.
9.Katechizm Kościoła katolickiego, Pallottinum 1994.
10.Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1988.
11.Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła wschodniego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
12.Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.
13.Naumowicz J., Wcielenie Boga i zbawienie człowieka, „Warszawskie Studia Teologiczne” 13 (2000), s. 17–30.
14.Sieniatycki M., Zarys dogmatyki katolickiej „Grzech pierworodny jest grzechem natury”, Kraków 1929.
15.Towarzystwo Naukowe KUL, Encyklopedia Katolicka, tom VI, Lublin 1993.
16.Ware K., Kościół prawosławny, Białystok 2011