Studia Maritima

ISSN: 0137-3587     eISSN: 2353-303X    OAI    DOI: 10.18276/sm.2017.30-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / Vol. 30 2017
O ROZUMIENIU, WDRAŻANIU I POTRZEBIE WYCHOWANIA MORSKIEGO. WYCHOWANIE MORSKIE W OPINIACH NAUCZYCIELI Z WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
(ON THE UNDERSTANDING, IMPLEMENTING AND THE NEED FOR MARITIME UPBRINGING. MARITIME UPBRINGING IN THE OPINION OF WESTPOMERANIAN TEACHERS)

Authors: Arkadiusz Kołodziej
Instytut Socjologii, Uniwersytet Szczeciński

Agnieszka Kołodziej-Durnaś
Instytut Socjologii, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: maritime sociology maritime upbringing sociology of education maritime education youth
Data publikacji całości:2017
Page range:19 (267-285)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

One of the interests of maritime sociology beside the maritime professions, social maritime processes, seaside communities has been for decades maritime upbringing. The idea of maritime upbringing as well as the activities associated with it have been constantly transforming. The aim of the article is to specify the current ways of understanding the maritime upbringing and the rules of implementing this idea by teachers of various educational levels. The authors of the article present the results of their survey among teachers (quantitative research, questionnaire survey by post) employed in Westpomeranian schools. As it comes to more detailed research problems the authors make attempt to answer two questions: which forms of maritime upbringing are preferred by teachers and what functions in their opinion it should fulfil in the upbringing process. According to the research maritime upbringing is thought to be desired especially when incorporated in the process of building local identity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Białas, Tadeusz. Liga Morska 1944–1953. Gdańsk: Korab, 2002.
2.Borucki, Zenon. „Czas wolny marynarzy na lądzie a problem przystosowania”. W: Czas wolny marynarzy na lądzie, red. Ludwik Janiszewski, 106–136. Szczecin: Wydawnictwo Instytutu Zachodniopomorskiego w Szczecinie, 1973.
3.Borucki, Zenon. Osobowość a przystosowanie zawodowe marynarza. Wrocław: Ossolineum, 1986.
4.Bryniewicz, Wioleta. Geneza i dzieje socjologii morskiej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004.
5.Chojnowska, Małgorzata, Iwona Królikowska. „Wychowanie morskie w działaniach Ligi Morskiej i Rzecznej”. W: Z Ligą czy bez Ligi? 95 lat Ligi Morskiej i Rzecznej, red. Bartłomiej Pączek, 7–24. Gdynia: Wydawnictwo JP, 2013.
6.Gundic, Ana, Lovro Maglic, Damir Zec. „Recent developments in higher maritime education in Croatia”. Scientific Journal of Maritime Research 29 (2015): 115–121.
7.Janiszewski, Ludwik. Rybacy dalekomorscy. Studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Instytutu Zachodniego, 1967.
8.Koczorowski, Eugeniusz. Ludzie od masztów i żagli. Gdańsk: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1986.
9.Marszałek, Elżbieta. „Edukacja morska dzieci i młodzieży jako ważny element wychowania dla przyszłości”. W: XIV Sejmik Morski. Edukacja Morska w Polsce, red. Izabella Dunin-Kwinta, 101–110. Szczecin: Wydawnictwo Foka, 1998.
10.Marszałek, Elżbieta. Wskazówki metodyczne do pracy szkolnych kół Ligi Morskiej i Rzecznej. Szczecin: Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Turystyczna w Szczecinie, 2002.
11.Mieczkowski, Waldemar. „Działalność Centrum Wychowania Morskiego ZHP”. W: XIV Sejmik Morski, Edukacja Morska w Polsce, red. Izabella Dunin-Kwinta, 119–121. Szczecin: Wydawnictwo Foka, 1998.
12.Milian, Lech. Zawód marynarza floty transportowej. Gdynia: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej, 1974.
13.Nolan, Bryan. „A Possible Perspective on Deprivations”. W: Seafarer and Community, Towards a Social Understanding of Seafaring, red. Peter H. Fricke, 89–96. London: Croom Helm Ltd, 1973.
14.Olchowy, Tadeusz. „Podstawowe procesy i etapy kształtowania się świadomości społeczno- zawodowej marynarzy”. W: Ludzie morza, red. Ludwik Janiszewski, 73–93. Szczecin: Instytut Zachodnio-Pomorski w Szczecinie, 1969.
15.Pallis, Athanasios A., Adolf K.Y. Ng. „Pursuing maritime education: an empirical study of students’ profiles, motivations and expectations”. Maritime Policy & Management 38 (2011), 4: 369–393.
16.Sampson, Helen, Lijung Tang. „Strange things happen at sea: training and new technology in a multi-billion global industry”. Journal of Education and Work 29 (2016), 8: 980-994.
17.Sorokin, Pitirim. Ruchliwość społeczna. Warszawa: IFiS PAN, 2009.
18.Syrek, Ewa. Wychowanie jako przedmiot analiz pedagogiki społecznej i socjologii wychowania. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1987.
19.Tenfjord, Ole W. „Mental Diseases Among Norwegian Seamen”. Biuletyn Instytutu Medycyny Morskiej w Gdańsku 17 (1966), 3: 373–377.
20.Tołwiński, Stanisław. „Polski Związek Żeglarski w edukacji morskiej społeczeństwa”. W: XIV Sejmik Morski, Edukacja Morska w Polsce, red. Izabella Dunin-Kwinta, 111–118. Szczecin: Wydawnictwo Foka, 1998.
21.Tubielewicz, Andrzej. „Założenia polityki morskiej”. W: Edukacja Morska w systemie oświaty szkolnej. Poradnik dla nauczycieli, red. Jerzy Główczyk, Tadeusz Białas, Maria Etmańska, Stanisław Kowszewicz, Ryszard Seyda, 8–14. Gdańsk: IKN-ODN, 1986.
22.Woźniak, Robert. B. Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.
23.Woźniak, Robert B. „Społeczne ramy wychowania na statku morskim”. Nautologia 2 (1981): 56–66.
24.Znaniecki, Florian. Socjologia wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
25.Źródła internetowe
26.LMiR. Dostęp 01.09.2016. www.lmir.pl.
27.Centrum Wychowania Morskiego ZHP. Dostęp 01.09.2016. www.cwm.edu.pl/o-cwm-zhp.
28.Program Edukacji Morskiej w Gdańsku. Dostęp 01.09.2016. www.programedukacjimorskiej.pl/o-programie/.
29.Pracownia Edukacji Morskiej. Pałac Młodzieży – Pomorskie Centrum Edukacji. Dostęp 01.09.2016. http://palac.szczecin.pl/edukacja-morska/.