Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/3-12
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 52/3 2018
Employee 4.0 from the competitive perspective

Authors: Katarzyna Piwowar-Sulej
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny
Keywords: Fourth Industrial Revolution competencies of the future HR development methods
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (121-129)
Klasyfikacja JEL: E24 M12 M53
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the article is to answer the following research questions: How will the way of work change in the era of the Fourth Industrial Revolution? What are the so-called competences of the future? How can one develop these competencies to ensure the proper quality of human capital for enterprises? The theoretical and practical nature of the article influenced the choice of research methods. In order to carry out the identified purpose such research methods as literature studies were used in combination with scientific reflection.
Download file

Article file

Bibliography

1.Benefit Systems SA (2015). Raport o podejściu do rozwoju osobistego i zawodowego różnych pokoleń Polaków. Warszawa: Benefit Systems SA. Retrieved from: https://www.benefitsystems.pl/fileadmin/import/7336a52a478d01267d29eb3c9a86adafc05281f0.pdf (8.01.2018).
2.Castells, M. (2005). A hálózati társadalom kialakulása. Budapest: Gondolat-Infonia.
3.Ciski, P. (2017). Rozwiązania dla ludzi. Cyfryzacja procesów kadrowych kluczem do stworzenia organizacji przyszłości. Harvard Business Review Poland. Special Edition How to do IT. Technologie dla biznesu, 44–49.
4.Davies, A., Fidler, D., Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Phoenix: Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute.
5.Deloitte (2015). Industry 4.0. Challenges and solutions for the digital transformation and use of exponential technologies. Zurich: Deloitte AG.
6.Farkas, M.F., Török, L.G. (2011). Knowledge workers, competencies, virtuality and management. Polish Journal of Management Studies, 4, 67–77.
7.Fox, K., O’Connor, J. (2015). Five ways work will change in the future. The Guardian, 29.11.2015. Retrieved from: https://www.theguardian.com/society/2015/nov/29/fiveways-work-will-change-future-of-workplace-ai-cloud-retirement-remote (8.01.2018).
8.The Gallup Organization (2010). Employers’ perception of graduate employability. Analytical Report. Hungary: Flash EB Series 304.
9.Jamali, D. (2005). Changing management paradigms: implications for educational institutions. Journal of Management Development, 24, 104–115.
10.Kolenda, P. (2017). Badania i publikacje IAB Polska. In: Internet 2016/2017. Raport strategiczny (pp. 70–73). Warszawa: ICAN Institute.
11.Górniak, J. (ed.) (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r. Warszawa: PARP. Retrieved from: https://bkl.parp.gov.pl/pobierz.html/BKL_IVed_raport_podsumowujacy.pdf (8.01.2018).
12.Lisowska, K. (2017). Kompetencje przyszłości – jakie umiejętności rozwijać, by odnosić sukcesy na rynku pracy? 24.05.2017. Retrived from: http://hrstandard.pl/2017/05/24/kompetencje-przyszlosci-umiejetnosci-rozwijac-by-odnosic-sukcesy-rynku-pracy (8.01.2018).
13.Lorenz, M., Rüßmann, M., Strack, R., Lueth, K.L., Bolle, M. (2015). Man and Machine in Industry 4.0. How will Technology Transform the Industrial Workforce Through 2025? München: The Boston Consulting Group.
14.McGovern, J., Lindemann, M., Vergara, M., Murphy, S., Barker, L., Warrenfeltz, R. (2006). Maximizing the Impact of Executive Coaching: Behavioral Change, Organizational Outcomes, and Return on Investment. The Menchester Review, 1 (6), 1–9.
15.Piwowar-Sulej, K. (2016). Kształtowanie potencjału nauczycielskiego w kontekście innowacyjności placówek oświatowych. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 47–59.
16.Rozporządzenie (2012). Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia. Załącznik nr 2. DzU 2012, poz. 977.
17.Schaper, N. (2004). Theoretical Substantiation of Human Resource Management from the Perspective of Work and Organisational Psychology. Management Revue, 2 (15), 192–200.
18.Sekhar, Ch., Patwardhan, M. (2015). Employee’s Perception towards e-HRM Implementation: Indian Service Sector. Journal of Indian Management, July–September, 82–93.
19.Spermann, A. (2016). Industrie 4.0 = Mehr Roboter = das Ende von Routinejobs? (Industry 4.0 = More Robots = More Employment Polarization?). Wirtschaftspolitische Blatter, 2 (63), 335–46.
20.Stowarzyszenie ABK (2014). Raport Dwa światy. Kompetencje przyszłości 2014. Stowarzyszenie ABP i Instytut Liderów Zmian. Retrieved from: http://kariera.kozminski.edu.pl/fileadmin/kariera.kozminski.edu.pl/Raporty/RAPORT_KOMPETENCJE_PRZYSZLOSCI_-_pracodawca.pdf (8.01.2018).
21.Weber, E. (2016). Industry 4.0 – job-producer or employment-destroyer? Current Report Nr 2. Nürnberg: Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung.
22.Wojtaszczyk, K. (2013). Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C – ocena na podstawie autodiagnozy studentów. e-Mentor, 2 (49), 22–28.
23.Zadura-Lichota, P. (2009). Świat pracy w perspektywie najbliższych 10 lat. Na podstawie wyników badania Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. 22.10.2009. Retrived from: http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/typ.1/kategoria_glowna.72/wpis.151 (8.01.2018).