Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-43
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
WYBRANE ASPEKTY E-KONSUMPCJI W POLSKICH GOSPODARSTWACH DOMOWYCH
(On-line consumption of polish households)

Authors: Andrzej Wołoszyn
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Joanna Stanisławska
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Keywords: households on-line consumption internet mediated purchase
Data publikacji całości:2016
Page range:13 (471-483)
Klasyfikacja JEL: D12 C13
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

With ever-evolving communication systems internet mediated consumption of goods and services is becoming increasingly more popular. The article analyzes the phenomenon among Polish households and looks into both their participation in on-line consumption and the level and structure of purchases realized in 2013. The participation of households in the e-consumption increases with the level of education of the head of household, degree of place’s of residence urbanization class, belonging to a higher and higher quintile group, while decreases with increasing age of its head. In examining the level of e-expenditures was also found that the higher the level of education of household head and level of wealth determined by group membership quintile, the higher the level of expenditure on purchases made over the Internet. Among the e-expenditures for the total number of households, the smallest percentage of expenditure accounted for expenditure on food and non-alcoholic beverages, and the largest for culture and recreation
Download file

Article file

Bibliography

1.Berbeka, J. (1999). Nowe tendencje w zachowaniach konsumentów, Marketing i Rynek, 1, 16–19.
2.Budżety gospodarstw domowych w 2013 r. (2014). Warszawa: GUS.
3.Bylok, F. (2002). Rynek i konsumpcja w społeczeństwie informacyjnym. W: Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej. Kraków. Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Dylematy cywilizacyjno-kulturowe (s. 301–307). Pobrane z: winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0037/cz3-r32.pdf (14.03.2016).
4.Chlipała, P. (2011). Podstawy antropologiczne badania zachowań e-konsumentów. Handel Wewnętrzy, wrzesień–październik (III), 66–72.
5.Dąbrowska, A, Janoś-Kresło, M. (2010). Konsument na rynku usług w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Warszawa: Difin.
6.Dąbrowska, A., Radziukiewicz, M., Szepieniec-Puchalska, D., Szymańska, A. (2011). Konsument na rynku e-handlu i e-bankowości. Warszawa: IBRKIK.
7.E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska. Pobrane z: https://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf (17.01.2016).
8.Gąsior, M. (2013). Stosunek konsumentów do transakcji zawieranych przez Internet – ujęcie segmentacyjne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 32, 159–170.
9.Jaciow, M., Wolny, R. (2011). Polski e-konsument. Typologia, zachowania. Gliwice: One- Press.
10.Rachocka, J. (2003). Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych. W: T. Biernat (red.), Problemy globalizacji gospodarki (s. 185–191), Szczecin: PTE.
11.Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2010–2014 (2014). Warszawa: GUS. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika--spoleczenstwo-informacyjne/ spoleczenstwo-informacyjne/ (1.12.2015).
12.Włodarczyk-Śpiewak, K. (2011). Konsumpcja jako przedmiot badań ekonomicznych. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXIII, 3, 63–80.
13.Wolny, R. (2012). Polski e-konsument na rynku usług. Konsumpcja i Rozwój, 1 (2), 117–129.