Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-18
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 2 (48) 2017
Konsument na rynku globalnym – analiza wskaźnikowa potencjału rynkowego

Autorzy: Adam Sagan
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania
Słowa kluczowe: pojemność rynku chłonność rynku model C&RT-SEM
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:8 (197-204)
Klasyfikacja JEL: C43
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja zależności między wskaźnikami potencjału rynkowego a indeksem ufności konsumenckiej wśród 63 krajów świata. Do oceny potencjału rynkowego na poziomie państw przyjęto wskaźniki potencjału rynku MSU International Business Center. Identyfikację zależności na niejednorodnym rynku globalnym przeprowadzono za pomocą modelu C&RT-SEM będącego połączeniem eksploracyjnej metody drzew klasyfikacyjnych (C&RT) z modelami ścieżkowymi równań strukturalnych (SEM). Wyniki analizy wskazują na dużą rolę wolności ekonomicznej jako zmiennej istotnie kształtującej zależności między pojemnością i chłonnością rynku a wskaźnikiem ufności konsumenckiej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Brandmaier, A.M., Oertzen, T., McArdle J.J., Lindenberger, U. (2015). Exploratory Data Mining with Structural Equation Models Tree. W: J.J. McArdle (red.), Contemporary Issues in Exploratory Data Mining in Behavioral Sciences. United Kingdom: Routledge.
2.Brandmaier, A.M., Oertzen, T., McArdle J.J., Lindenberger, U. (2013). Structural Equation Models Trees. Psychological Methods, 1, 71–86.
3.Consumer confidence (2017). Pobrano z: http://www.tradingeconomics.com/country-list/consumer-confidence.
4.Craig, C.S., Douglas, S.R. (2000). International Marketing Research. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
5.Kiyak, T., Kocas, E., Kunnathur, A. (2014). Market Potential Index 2014 (MPI©) Ranking of Major Countries for Market Expansion and Export Potential. globalEDGE Business Review, 8 (4), 1–6. Pobrano z: https://globaledge.msu.edu/get-connected/globaledge-business-review/volume/2014 (6.02.2017).
6.Łapczyński, M. (2016). Modele hybrydowe w marketingu relacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
7.Mynarski, S. (1995). Badania rynkowe w warunkach konkurencji Kraków: Wydawnictwo Fogra.
8.Steenkamp, J.M., Baumgartner, H. (1998). Assessing Measurement Invariance in Crossnational Consumer Research. Journal of Consumer Research, 25, 78–90.