Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.38-23
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 865 PZFiM nr 38
Jakość usług marketingowych w Polsce w perspektywie menedżerów przedsiębiorstw korzystających z nich
(Quality of Marketing Services in Poland in the Perspective of Enterprises' Managers Who Use them)

Authors: Robert Nowacki
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Keywords: enterprise's manager expectation research services advertising services quality of services marketing services
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (253-262)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the paper is to analyze the way in which the quality of marketing services is perceived in Poland by managers of the enterprises who use them. The obtained results show high scores confirming the conformity of the level of marketing services provision with the expectations in this respect. Research services are a little bit better assessed in this respect. This concerns both the overall assessment of the quality and its relation to service prices. It should also be emphasized that the main problem related to marketing services is their costs, too high in relation to quality standards. The characteristic phenomenon is also the lack of impact on the quality of marketing services of the features of enterprises making use of them. Such a relation, and with minor strength, occurs sporadically.
Download file

Article file

Bibliography

1.Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J.W., Marketing usług, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
2.Grönroos Ch., Service management and marketing, John Wiley & Sons, Chichester 2000.
3.Majchrzak M., Usługi biznesowe w rozwoju społeczno-gospodarczym Unii Europejskiej, w: Usługi w rozwoju społeczno-gospodarczym Unii Europejskiej, red. K.A. Kłosiński, IBRKK, Warszawa 2007.
4.Nowacki R., Konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych w Polsce, „Handel Wewnętrzny” 2012, nr 1.
5.Nowacki R., Rozwój usług marketingowych w Polsce a ich jakość, „Handel Wewnętrzny” 2009, nr 2.
6.Nowacki R., Tendencje rozwojowe rynku reklamowego w Polsce, w: Reklama w procesach konkurencji, red. R. Nowacki, M. Strużycki, Difin, Warszawa 2011.
7.Nowicki M., Hildebrandt A., Susmarski P., Tarkowski M., Wandałowski M., Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2014, IBnGR, Gdańsk 2014.
8.The contribution of business services to industrial performance – a common policy framework, Brussels, 21.09.1998 COM (1998) 534. za: A. Masłowski, Usługi biznesowe w gospodarce krajów Unii Europejskiej, „Handel Wewnętrzny” 2004, nr 2.
9.Zeithaml V.A., Parasumaran A., Berry L.L., Delivering quality service: balancing customer perceptions and expectations, Free Press, New York 1990.
10.Zimny Z., Usługi: charakterystyka i transakcje międzynarodowe, w: Globalizacja usług. Outsourcing, offshoring i shared services center, red. A. Szymaniak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.