Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/2-19
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 2
Etyka marketingu – czy marketing jest etyczny?
(Ethics of Marketing – is Marketing Ethical?)

Authors: Anna Drapińska
Politechnika Gdańska
Keywords: relations trust enterprise stakeholders marketing ethics
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (229-240)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

For some time, there have been critical voices against the marketing, as unethical activities, targeting the customers and society as a whole. It can be argued that the image of marketing is negative in this context. The objective of the paper is the attempt to answer the question whether marketing is ethical. It was found that the essence of marketing is taking care of the welfare of the stakeholders of enterprises and linking interest of the company, customers and society as a whole. There are no targets and objectives in the concept of marketing related to the manipulation and lack of integrity. The main responsibility for negative image of marketing is on the side of practitioners who often use aggressive and unfair sales activities, using marketing tools.
Download file

Article file

Bibliography

1.Biznes, etyka, odpowiedzialność, red. W. Gasparski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.
2.Garbarski L., Teoretycy i praktycy marketingu – jeden czy dwa światy?, „Marketing i Rynek” 2014, nr 8.
3.Gasparski W., Etyczność marketingu – marketingiem etyczności, w: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, red. L. Garbarski, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
4.Klincewicz K., Etyka marketingu i marketing w etyce biznesu – metaforyczność, konwencjonalizm i zakorzenienie, w: Zarządzanie i rozwój, Wyd. Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
5.Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
6.Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I., Marketing 3.0, MT Biznes, Warszawa 2010.
7.Kotler Ph., Keller K.L., Marketing, Rebis, Poznań 2012.
8.Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
9.Levitt T., Marketing Myopia, „Harvard Business Review” 1969, June–August.
10.Paliwoda-Matoliańska A, Konsumeryzm świadomy społecznie w Polsce, „Marketing i Rynek” 2014, nr 8.
11.Popowska M., CSR a zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie, „Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce – Teoria i Praktyka” 2012, nr 3.
12.Rudawska E., Marketing zrównoważony – nowe oblicze kapitalizmu, „Ekonomia” 2013, nr 3 (24).
13.Wojciechowski T., Potknięcia marketingu, „Marketing i Rynek” 2014, nr 1.
14.Żbikowska A., Etyka w nauczaniu studentów-refleksje nad opiniami studentów, „Marketing i Rynek” 2014, nr 8.