Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.45-37
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 4 (45) 2016
Wizerunek kobiet w przekazach medialnych o charakterze informacyjnym
(Image of Women in Media Communications of Informational Character)

Authors: Beata Zatwarnicka-Madura
Politechnika Rzeszowska, Wydział Zarządzania
Keywords: information media communications marketing media women’s image
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (413-421)
Klasyfikacja JEL: J16 L82 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Analysis of the image of men and women in the media seemingly leads to the conclusion that our contemporary world is male dominated and that the mere fact of being a man or a woman imposes a set of appropriate conducts and responsibilities. Despite this, it is noticeable that the woman’s media image varies with time, adapting to prevailing socio-political and economic realities. The objective of the article is to identify the image of women in the media and to find out what impacts can the media image of women have on economic decisions taken by them. The article discusses selected national and international publications, including reports and communiques and also provides analysis of contents from selected mass media houses. The analysis reveals that the image of the woman in contemporary media is both varied and multifaceted, and can immensely impact on the socio-economic activities of women. 
Download file

Article file

Bibliography

1.Bogucka, M. (2006). Gorsza płeć. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
2.Borgmann, A. (2000). Holding on to reality: The Nature of Information at the Turn of the Millennium. Chicago: University of Chicago Press.
3.Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Gdańsk: GWP.
4.Dyskryminacja kobiet w serwisach informacyjnych? KRRiT chce walczyć ze stereotypami w mediach (8.04.2015). Pobrano z : www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1415818,Dyskryminacja-kobiet-w-serwisach-informacyjnych-KRRiT-chce-walczyc-ze-stereotypami-w-mediach.
5.Garlicki, J. (2015). Raport całościowy z badania: Różnorodność treści informacyjnych w Polsce z perspektywy użytkownika. Opracowanie dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Warszawa: Zespół Centrum Badań Marketingowych Indicator.
6.Jakie cechy powinien mieć ekspert idealny? (2016). Badanie ISM „Czy ekspert ma płeć” przeprowadzone przez Instytut Stosunków Międzynarodowych w 2014. Pobrano z: www.headlines.pl/pl/blog/w/jakie-cechy-powinien-miec-ekspert-idealny.
7.Kijewska, B. (2009). Kobieta w przekazie telewizyjnym. Zeszyty Prasoznawcze, 3/4, 45‒53. Pobrano z: https://www.researchgate.net/publication/263090027_Kobieta_w_przekazie_telewizyjnym.
8.Kozłowska, A. (2012). O aktywności społeczno-ekonomicznej kobiet w czasopiśmie „Twój Styl”. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Studia i Prace, 3 (11), 113‒135.
9.KRRiT (2016). Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2015 roku. Pobrano z: www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/spr-info-krrit-2015/sprawozdanie--krrit-z-dzialalnosci-w-2015-r..pdf.
10.Kwiatkowska, A., Nowakowska, A. (2006). Mężczyzna polski. Psychospołeczne czynniki warunkujące pełnienie ról zawodowych i rodzinnych. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.
11.Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszednie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
12.Macdonald, M. (1995). Representing women: Myths of femininity in the popular media. London: E. Arnold.
13.Malinowska, E. (2008). O równości i społecznych nierównościach płci w tygodnikach „Wprost” i „Polityka”. W: E. Malinowska (red.), Stereotypy a rzeczywistość na przykładzie wybranych kategorii społecznych. Łódź: Oficyna Wydawnicza Tercja.
14.Marody, M. (red.). (2000). Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości. Warszawa: Media Watch. Pobrano z: www.mediaawareness.ca/eng/issues/stats/issgen.htm.
15.Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: GWP.
16.Różnorodność jest medialna (2015). KRRiT. Pobrano z: www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,1919,roznorodnosc-jest-medialna.html.
17.Siemieńska, R. (red.). (1997). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
18.Twardowska, A., Olczyk, E. (2003). Kobiety w mediach (2015). Pobrano z: http://temida.free.ngo.pl/rapmedia.htm.
19.Wiśniewska, P. (2014). Wizerunek kobiety w mediach. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum.
20.Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.